Tehno
1302 prikaza

Njihov rat na Fejsu: Stranice im šuplje, samo čekaju lajkove

Zoran Milanović, Kolinda Grabar Kitarović, Miroslav Škoro i Mislav Kolakušić
PIXSELL
Većina ih statuse po mrežama piše u stilu "dragi Lastane", caruju im trolovi jer nitko ne moderira, neki objavljuju samo datume koncerata

Mary Anne Evans, koju bolje znamo po njezinu književnom aliasu George Eliot, još krajem 19. stoljeća, govoreći o predizbornom vremenu, primijetila je da je, kako izbori dolaze, univerzalni i opći mir objavljen a lisice odjednom pokazuju iskreni interes u produljenju života kokoši.

Stotinu i nešto godina kasnije malo se toga promijenilo, osim što se političari "izvan sezone" gotovo uopće ne bave svojim biračima, a kokošarenje su sveli na svoje igre moći, dok se svojoj "bazi" obraćaju i uopće je primjećuju samo u ovom pred i izbornom razdoblju.

Kolinda Grabar Kitarović | Author: Dusko Jaramaz (PIXSELL) Dusko Jaramaz (PIXSELL)

Mi ostali političarima se bavimo manje-više bez prestanka, pa kad oni siđu među ljude, odnosno odluče da će nam se obratiti putem društvenih mreža, uglavnom se osjećaju nesigurno, nespretno i ugroženo. Promatrajući Facebook, Instagram i Twitter profile naših kandidata, teško je izbjeći zaključak kako je uglavnom riječ o "Urbi et Orbi" komunikaciji koja je univerzalno jednosmjerna, velikim dijelom kaotična i bez očigledne strategije te se ovisno o kandidatu razlikuje u nastupu.

Kampanja ima nekoliko jasnih favorita i na prvome mjestu je svakako aktualna predsjednica Kolinda Grabar Kitarović. Središte njezina internet-prisustva je svakako Facebook, na kojemu je u proteklih nekoliko godina prikupila doista impresivnih 745.000 pratitelja, što je više od jedne trećine svih Facebook korisnika u Hrvatskoj. Broj lajkova, komentara i dijeljenja po svakoj pojedinoj objavi također djeluje impozantno, no ako se malo udubite da proučite što se tu točno događa, nailazite na niz pitanja.

Vladimir Putin i Kolinda Grabar Kitarović Poučimo Kolindu! Top News Ne zna gdje je rođena!?: Bila sam s krive strane Željezne zavjese

Primjerice, više je nego očigledno kako komentari nisu ni na koji način moderirani (dapače, često su i uspješno trollani), dok su imena komentatora u značajnom broju strana, a komentari na drugim jezicima. Pitanje je stoga do koje mjere predsjedničina poruka, koja je uglavnom populističko-dokumentarne prirode, uopće dopire do njezinih birača.

Twitter račun nije ništa puno bolji, interakcija ne postoji, a moguće je primijetiti kako nam predsjednica bez nekih jasnih kriterija prati razne svjetske državnike i organizacije, uključivo i one s kojima se aktivno prepire, poput srpskog Aleksandra Vučića, dok na Instagramu očigledno nije pronašla još nikoga vrijednog praćenja. Arhaične forme pisanja Facebook statusa, oponašanje svjetskih državnika na Twitteru ili pak školsko prepisivanje hashtagova po Instagramu definitivno stvara blagi osmijeh na licu zainteresiranog promatrača.

Mislav Kolakušić | Author: Duško Jaramaz/Pixsell Duško Jaramaz/Pixsell

Mislav Kolakušić, uz kojega se često spominje njegova nadmoć na društvenim mrežama, svoj jedva praćeni Instagram koristi kao mali kolaž jednostavnih infografika, na Twitteru uopće nije prisutan te je središte njegove pažnje, kao i kod ostalih političara, Facebook stranica s više od 155.000 pratitelja. Svaka od njegovih objava počinje instrukcijom za daljnje dijeljenje, dok je količina komentara ispod objava redovito dvostruko veća nego kod predsjednice.

Facebook stranica Mislava Kolakušića obiluje objavama koje su deklarativno-retoričke prirode i ne ostavljaju previše prostora za diskusiju ili preispitivanje, a velikim dijelom podsjeća na diskusije koje su se događale donedavno na stranici danas u cijelosti dezintegriranog Živog zida, gdje se iza velikih brojeva i naizgled goleme dinamike rasprave sakrivala vrlo mala grupa jako motiviranih ljudi koji su svoj virtualni javni prostor više osiguravali galamom, a puno manje stvarnom političkom snagom ili idejama.

Miroslav Škoro Kod Stankovića Top News Škoro se "ne sjeća Sanadera", odgovorio na "gdje si bio '91."

Kolakušić u ovom času odbrojava dane do početka svoje kampanje, a opće je mišljenje kako je efikasno koristio internet tijekom europarlamentarnih izbora, no i tu tvrdnju treba uzeti sa zrnom soli jer se kampanje pobjednika i percipiranih pobjednika (a Kolakušić definitivno ulazi u tu kategoriju) nisu preispitivale i detaljno analizirale pa se nasumce odabere jedan od mogućih parametara i neselektivno proglasi tajnim sastojkom uspjeha.

Zoran Milanović, za razliku od članova njegova stožera, uopće nije prisutan na Twitteru i čini se kako je svu svoju pažnju odlučio fokusirati na Facebook. Činjenica je da postoji redovito ažurirani Instagram profil na kojem se nalazi profilna slika još iz vremena dok je bio premijer, no taj Instagram račun je više korišten kao nositelj oglašavanja koji stožer Zorana Milanovića obilato koristi.

Zoran Milanović | Author: Damir Špehar/ Pixsell Damir Špehar/ Pixsell

Ako pogledate Facebookovu platformu za transparentnost politički intoniranih oglasa, sasvim je jasno kako je u proteklih nekoliko mjeseci od političara upravo on najveći oglašivač na Googleu, Facebooku i Instagramu, a to znači da je vrlo vjerojatno, iako u usporedbi s drugim kandidatima zaostaje s brojem pratitelja (57.000), kako njegova poruka dopire dalje i češće od ostalih.

Za razliku od ostalih kandidata koji se uglavnom obraćaju proglasima i objave obogaćuju namještenim fotografijama, Milanovićeva Facebook stranica koristi dobro odabrane fotografije trenutaka kampanje, najčešće u komunikaciji s drugim ljudima, što ga čini autentičnijim, a same objave su serije promišljanja, reakcija ili provokacija na različite teme, što je bitni kontrast u odnosu na autoritativni ili dokumentarni eks katedra ton ostalih kandidata.

Sabina Glasovac Intervju Top News "Milanović treba biti predsjednik. Evo i zašto"

Miroslav Škoro, poput predsjednice, svoju Facebook stranicu s impresivnih 88.000 pratitelja koristi kao spomenar na kojem evidentira gdje se i s kime susreo. I dok su stranice drugih kandidata posvećene isključivo predsjedničkoj kampanji, Škorine stranice, osim političkih poruka, sadrže i nekoliko skečeva sa Željkom Pervanom, ali se tu i tamo pojavi i pokoja servisna informacija o nekom od koncerata, a ako zaronite malo dublje u fotogaleriju, otkrit ćete stotine fotografija i najava starih koncerata.

Za razliku od ostalih kandidata koji su u manjoj ili većoj mjeri pronašli svoj izričaj i ton kampanje, čini se kako Miroslav Škoro i dalje traži svoj digitalni identitet pred svojim potencijalnim biračima.

Od ostalih kandidata, Dejan Kovač, kandidat HSLS-a, može se pohvaliti sa svega malo više od 3000 pratitelja na Facebooku, što ga čini gotovo nevidljivim, a kandidatkinja Radničke Fronte Katarina Peović sa 6000 pratitelja i intrigantnim porukama o demokratskom socijalizmu može se pohvaliti i s uvjerljivo najvećim internetskim stožerom od impresivnih 17 ljudi.

Miroslav Škoro | Author: Petar Glebov (PIXSELL) Petar Glebov (PIXSELL)

Dalija Orešković, sa svojih gotovo 9000 pratitelja na Facebooku, pokušava svoj donedavni posao predsjednice Povjerenstva za sukob interesa projicirati u predsjedničku fotelju, u čemu nije osobito uvjerljiva, ali ni podržana.

Zajednička karakteristika svih kandidata je jednosmjerna komunikacija, nema dvosmjerne diskusije, nema čak ni povremenog "lajkanja" tuđih komentara, a uz izuzetak Zorana Milanovića, koji otvoreno propituje pojedine teme, ostali kandidati uglavnom koriste kanale društvenih mreža za daljnje lansiranje plitkih parola i loših fotografija s raznih sajmova, čime valjda žele odati dojam široke prihvaćenosti njihovih kandidatura i doticaja s narodom.

Dosezi ovakvih kampanja su u najmanju ruku upitni, predsjednica se velikim dijelom obraća strancima koji je niti razumiju niti joj mogu dati svoj glas, Miroslav Škoro se obraća slušateljima svoje muzike koje je sakupljao godinama i koji se sad vjerojatno pomalo čude zašto im se šalju pozivnice na političke mitinge umjesto na koncerte, a bivši sudac Kolakušić se obraća obespravljenima koje je Živi zid razočarao - iako, ne smijemo to zaboraviti, on svoju kampanju još nije ni započeo pa još postoji mogućnost da će nas pozitivno iznenaditi.

Plakat Mislava Kolakušića Sudac Top News Kolakušić: Mesija blokiranih s hrpom neriješenih sporova

Otkako smo zabrinuti da i druge strane sile sudjeluju u izborima i pokušavaju utjecati na izborni proces, velike oglašivačke platforme kreirale su zasebne portale čiji je cilj sustavno praćenje političkih intoniranih oglasa, pa tako možete promatrati arhivu bivših i aktualnih oglasnih kampanja, no samo onih koje su identificirane kao političke, što znači da neki oglašivači nisu navedeni.

Na obje platforme, ako promatramo razdoblje od 1. srpnja do danas, uvjerljivo dominira kampanja Zorana Milanovića. Ako je vjerovati izvještajima, na Googleu su potrošili do dvadesetak tisuća kuna, a na Facebookovim platformama (koje uključuju i Instagram) dodatnih 50.000 kuna.

Dalija Orešković | Author: Jesenski i Turk Jesenski i Turk

Usporedbe radi, prvi sljedeći oglašivač je Most s nešto više od 10.000 kuna ili Katarina Peović s 3000 kuna, dok kampanja Mislava Kolakušića uopće nije evidentirana. Ovi brojevi se ne čine možda velikim u kontekstu milijunskih troškova nacionalnih političkih kampanja, no na internetu s mudrom oglašivačkom taktikom i 70.000 kuna možete višekratno komunicirati sa stotinama tisuća potencijalnih birača.

Često ponavljam kako u politici ima malo iznenađenja, ali puno iznenađenih. Na današnji dan čini mi se kako je kampanja Zorana Milanovića jedina koja na dan izbora ne želi biti iznenađena te ne polaže previše nade u veliki broj lajkova i usmenu predaju, nego polako i sistematski svoje potencijalno biračko tijelo kontaktira putem oglasa i odabranih poruka.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.