Top News
23271 prikaza

Prve fotke Rudijevog MiG-a nakon 28 godina

MiG Rudija Perešina
Facebook/9Aero - Croatian Aircraft Spotters
Heroj Domovinskog rata poginuo je u operaciji Bljesak, a legendarni zrakoplov nakon gotovo tri desetljeća dolazi u Hrvatsku

Borbeni avion MiG-21 kojim je junak Domovinskog rata hrvatski pilot Rudolf Perešin u listopadu 1991. godine iz Bihaća preletio u Klagenfurt, u utorak, 7. svibnja 2019. vraća se u Hrvatsku. Nakon 28 godina, Perešinov avion MiG-21 oznake "26 112" vraća se u Hrvatsku, a prethodno se nalazio u Vojno-zrakoplovnom muzeju u austrijskom gradiću Zeltwegu. Avion Rudolfa Perešina iz Austrije će biti transportiran danas u vojarnu "Pukovnik Marko Živković" na Plesu, priopćili su iz MORH-a.

Dolaskom aviona legendarnog hrvatskog pilota nakon 28 godina u Hrvatsku, završena je prva faza procesa povratka Perešinovog aviona, a ovaj događaj rezultat je izvrsnih odnosa Republike Hrvatske i Republike Austrije, odnosno hrvatske i austrijske Vlade.  Također, tijekom vikenda u nedjelju, 12. svibnja avion Rudolfa Perešina bit će izložen ispred Ministarstva obrane Republike Hrvatske u Zagrebu, a  povodom obilježavanja 24. obljetnice Perešinove smrti i održavanja XXII. Susreta za Rudija u Gornjoj Stubici.

Nakon toga, planirano je da će avion heroja Domovinskog rata Rudolfa Perešina biti smješten u 91. zrakoplovnoj bazi Hrvatskog ratnog zrakoplovstva u vojarni "Pukovnik Marko Živković" na Plesu, nakon čega će biti izložen u budućem Hrvatskom vojnom muzeju. Više informacija o dolasku Perešinovog aviona, predstavnicama medija bit će prezentirano u vojarni "Pukovnik Marko Živković" na Plesu u 11 sati.

Pogledajte prve fotografije MiG-a Rudija Perešina nakon povratka iz Austrije.

1/18

 

Preko austrijskih Alpa i Bleiburga, s oko 1100 kilometara na sat, ušao sam u austrijski zračni prostor, prisjetio se svojedobno sudbonosnog leta legendarni pilot Rudolf Rudi Perešin.

Prvi je Hrvat koji je s avionom, MiG-om 21 R, prebjegao iz tadašnje federalne vojske. Bilo je to 25. listopada 1991., dok se JNA u brzini povlačila iz Slovenije, a Hrvatskoj, zajedno s pobunjenim hrvatskim Srbima, spremala otvoreni rat i agresiju. “Spustio sam se na visinu od 100 metara, izvukao stajni trap, jasno vidio pistu aerodroma i sam grad Klagenfurt. Sletio sam bez problema.” U jednom dokumentarcu opisao je što je osjećao dok je rulao austrijskom pistom u srebrnom avionu s crvenom zvijezdom. “Nisam bio uzbuđen. Nisam se ni bojao. Istina, mučila me mala neizvjesnost.”

Za austrijske medije Perešinov prelet bio je tek bizarna epizoda rata u susjedstvu koju su lansirali kao ekskluzivu. U Hrvatskoj, izloženoj srpskoj agresiji, kapetan prve klase Rudolf Perešin postao je pravi nacionalni junak. Srpska ratna propaganda, pak, bila je potpuno zbunjena. Kako objasniti da im je pilot Hrvat, ispred nosa, s najvećeg vojnog aerodroma Bihać, gotovo “maznuo” nadzvučni borbeni avion i mirno sletio u Austriju. Pa su izmislili da je Perešin zatražio politički azil u Austriji. A nije. Jasno je rekao prvom austrijskom vojniku koji je prišao njegovu MiG-u i zbunjeno ga pitao što radi tu. “Dezertirao sam iz JNA jer nisam sposoban ni voljan pucati na hrvatske vojnike.”

Pilot austrijskog ratnog zrakoplovstva Dieter Szolar | Author: screenshot/youtube screenshot/youtube

Pukovnik austrijskog ratnog zrakoplovstva, borbeni pilot Dieter Szolar, kasno navečer tog 25. listopada, sreo se s Perešinom u jednoj gostionici u Felekirchenu gdje je vojska, nakon kraćeg ispitivanja na aerodromu, sklonila hrvatskog pilota. Szolar, očito oprezni tip, odmah je Rudija prebacio u jedan privatni stan. Shvatio je da se i neki azilanti Srbi “muvaju” u gostionici.   

“Rudolf Perešin predao je svoju vojnu odoru i osobno naoružanje. Dobio je civilno odijelo koje mu nije pristajalo, pa sam mu donio donje rublje, pribor za osobnu higijenu i voće”, ispričao je detalje pukovnik Szolar u dokumentarcu “Let za pamćenje”. Bijeg hrvatskog pilota s aerodroma Željava kraj Bihaća bio je komplicirani i opasan poduhvat koji se u potpunoj tajnosti spremao mjesecima. Bez Perešinove supruge, Ljerke, to svakako ne bi bilo moguće. Ona je prva stupila u kontakt s hrvatskom stranom i prenijela mužu da postoji interes hrvatskih vlasti da Rudi preleti doma. Kad se vratila, nije znala kako započeti razgovor sa suprugom.

1/5

- Znam da je nemoguće, ali... I ja njemu sve prepričam, a on mi kaže: ‘Pa nije to nemoguće - ispričala je gospođa Perešin u intervjuu za Jutarnji list. Trebalo je dočekati još i signal iz Zagreba dok se u Bihaću sve više kuhalo. Od početka 1991. rasle su ratne tenzije, a pogotovo nepovjerenje prema Hrvatima. Ni u Hrvatskoj na obitelj vojnog pilota JNA, pa uz to još Hrvata iz Gornje Stubice, nisu baš blagonaklono gledali. “Ali kako im objasniti što Rudi sprema”, govorila je njegova supruga.

Konačno, došla je i potvrda iz Zagreba. Šifra za prelet i bijeg u slobodu je bila: “Rudi, dođi na vjenčanje u Austriju. Uzmi kameru i aparat”. U sasvim običnom telefonskom razgovoru. Nakon četiri dana boravka u Austriji Perešin je pušten i u tajnosti prebačen u Zagreb. Sad je obitelj Perešin, napokon, bila na okupu. U svojoj zemlji, među svojim ljudima. Rudolf je nastavio letjeti u HRZ-u i uskoro je postao zapovjednik elitne 1. lovačke eskadrile HRZ-a. Njegov bijeg s MiG-om (koji su zadržali Austrijanci) najavio je dolazak i drugih hrvatskih pilota. Sredinom svibnja 1992. s vojnog aerodroma Užice u Split i Zagreb preletjeli su kumovi Ivica Ivandić i Ivan Selak. Prije njih u veljači 1992., u posebno dramatičnim okolnostima leta, to je učinio i Danijel Borović, koji je sletio u Pulu.

  • Stranica 1/2