Tehno
119 prikaza

Može li Apple ostati najbogatija kompanija na svijetu?

Steve Jobs i Tim Cook
DPA/PIXSELL
Koliko dugo period dobrih vijesti može potrajati za kompaniju koja se jedva vratila s dna bankrota prije dvadesetak godina?

Kad je Apple krajem siječnja postao najprofitabilnija kompanija u povijesti, analitičari nisu mogli sakriti uzbuđenje.

"Genijalno", "Nevjerojatno", "Spektakularno"... Otprilike su takve bile reakcije na objavu da je 'čudovište' iz Silicijske doline zaradilo 18 milijardi dolara u samo tri mjeseca – i to luđačkom prodajom iPhonea, kojeg su u razdoblju od tri mjeseca prodavali 34.000 komada svakog sata. Apple u ovom trenutku u banci ima pospremljeno 178 milijardi dolara u kešu.

Međutim, nakon što je prošla euforija, počela su se postavljati ptanja. Koliko dugo period dobrih vijesti može potrajati za kompaniju koja se jedva vratila s dna bankrota prije dvadesetak godina? Rupert Neate, analitičar Guardiana postavio je šest velikih pitanja s kojima se najveća i najbogatija kompanija na svijetu mora suočiti.

Je li ovo Appleov financijski vrhunac?

Ovo je bio najbrži Appleov rast u jednom kvartalu od ožujka 2012. godine, ali Appleova je tržišna vrijednost tada bila dvostruko manja. S druge strane, američko i europsko tržište su trenutno prezasićeni i Apple mora jako voditi računa o kretanjima na kineskom tržištu, koje bi mu trebalo biti najvažnije u narednom periodu, te jednim djelom i indijsko tržište. Appleu se predviđa rast od 22 posto do rujna, ali i pad od četiri posto iduće godine.

Ima li više uopće ljudi koji žele iPhone?

Apple je prodao rekordnih 74.5 milijuna iPhonea u zadnjem kvartalu prošle godine, što je za 46 posto više nego u istom periodu godinu ranije. I sam Tim Cook je bio izenađen tolikim interesom. Iphonei čine dvije trećine Appleovih prihoda i njihova je vrijednost veća nego prodaja Microsoftovih i Googleovih telefona zajedno. U tom se kvartalu činilo kao da cijeli svijet želi iPhone i potražnja je bila tolika da Apple nije mogao proizvoditi toliko uređaja koliko ih se tražilo, sve do nedavno. Toni Sacconaghi, analitičar Bernsteina upozorava kako se Apple previše oslanja na zaradu na proizvodu koji je na tržištu već sedam godina. Dobra vijest za Apple je da je iPhone odličan proizvod, ali loša vijest je da iPhone donosi gotovu cijelu dobit kompanije.

Koliko im je važna Kina?

Gotovo od presudne važnosti. Prodaja iPhonea u Kini raste brzinom svjetlosti, a Apple je preuzeo tamošnju tvrtku Xiaomi koja im je postala najveći distributer u posljednjem kvartalu. Iphonei se u Kini nisu baš nešto prodavali sve dok Apple nije izbacio uređaje s većim ekranima i prodaja je u odnosu na 2013. godinu porasla za 70 posto. Do kraja iduće godine Apple namjerava otvoriti 40 svojih trgovina u Kini, ali tamo ima ogromnu konkurenciju – Samsung, Huawei, Lenovo, Xiaomi i Yulong su kompanije kojima Apple još uvijek gleda u leđa.

Može li si Apple priuštiti propast iWatcha na tržištu?

Analitičari smatraju kako je iWatch najmanje zanimljiv uređaj korisnicima, ali Apple jako puno nade ulaže baš u taj gadget. Za marketing su uzeli Angelu Ahrendts, bivšu direktoricu Burberryja i platili joj 73 milijuna dolara da od iWatcha napravi najpoželjniji gadget ikad. Osim toga, Cook previše igra na kartu uspjeha iPada, ali s iPadom su korisnici znali što žele – dobar tablet. iWatch je prije svega modni dodatak, premalo zanimljiv za ljubitelje gadgeta.

Je li Tim Cook uopće izašao iz sjene Stevea Jobsa?

Cooku nije bilo lako preuzeti mjesto Stevea Jobsa i nije tajna da su se investitori bojali da Cook nema vizionarstvo kakvo je imao Jobs. No, Cook se dobro snašao. Možda nema Jobsovu karizmu, ali je od početka pokazao da namjerava nastaviti djelo nekad glavnog Appleovog vizionara. Cook i Jobs su osobe s dvije potpuno različite osobnosti.. Jobsa se uvijek doživljavalo kao distanciranog, ali i bahatog i arogantnog. Cook je sušta suprotnost. Daleko je otvoreniji prema suradnicima i investitorima, a upravo će iWatch biti njegov najveći test.

Hoće li brdo keša Appleu s vremenom postati obaveza?

Apple zarađuje više nego što može potrošiti, a rekordna zarada od prošlog kvartala spremljena je na off shore račune. Onog trenutka kad novac budu prebacili, ako ga budu prebacili, na račune kod kuće ne gine im enormni porez. Međutim, ono što je mali problem je to što se taj keš koristi prilikom otkupa dionica i analitičari smatraju kako Apple mora imati ogroman plus u kešu kako bi mogao financirati i investirati u nove projekte. Jednu od zadnjih akvizicija, Beats Electronics Dr. Drea platili su tri milijarde dolara, a novac je 'posuđen' s njihovih off shore računa.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.