Tehno
8015 prikaza

Kako su usred oceana mogući sudari brodova

Brodovi prolaze kroz singapursku luku
1/8
Thinkstock
Na prvi pogled može se činiti da je more čak i preveliko, ali kako su pokazale neke nesreće, čak ni otvoreno more nije dovoljno veliko

Dogodilo se usred noći, nedaleko od obale Malezije. Veliki tanker ispunjen s gotovo 12.000 tona nafte sabio se u bok američkog razarača John S McCain, nazvanog po ocu i djedu američkog senatora Johna McCaina.

Nestalo je deset mornara s McCaina, ali brod je sada u mornaričkoj bazi Changi u Singapuru. To je tragični sudar, ali iznimno slična nesreća dogodila se prije samo dva mjeseca. USS Fitzgerald je udario veliki kontejnerski brod nedaleko obale Japana. Poginulo je sedam američkih mornara.

Veliki valovi Južni ocean Znanost Mislili su da su 'tekuće Himalaje' samo legenda, ali...

Brodovi koji su sudjelovali u ovim nedavnim incidentima su veliki i dobro opremljeni radarskim i navigacijskim sustavima. Tu su i GPS praćenje i radiokomunikacije. Kako su se takvi sudari dogodili? Što se može učiniti kako bi se spriječilo da se ponovno dogode, pita se BBC.

"Ako imate nekoga tko pazi na radar i na horizont, onda se sudari mogu izbjeći", kaže Peter Roberts, šef odsjeka vojnih znanosti u Royal United Services Instituteu (RUSI).

Ne znamo detalje najnovijeg sudara, ali ponekad je prepušteno instrumentima da upozoravaju na mogućnosti sudara.

Roberts kaže da je putovao na trgovačkim brodovima gdje ponekad nikog nema na mostu. "Alarm se upali na radaru i oni se oslanjaju na alarm koji će probuditi osobu na straži", kaže on. Ipak, dvije velike nesreće ratnih brodova u samo dva mjeseca su nevjerojatne, dodaje. "Vrlo, vrlo rijetko se takvo što događa", kaže on.

Jato riba Klimatske promjene Znanost Alarmantno: Morima će zavladati ribe gore od štakora

To bi moglo biti samo nesretna slučajnost. No neki se pitaju je li riječ o sabotaži - jesu li navigacijski sustavi hakirani kako bi povećali vjerojatnost sudara?

Bilo je barem jedno izvješće o potencijalnom lažiranju položaja GPS-a jednog broda u Crnom moru posljednjih mjeseci, što je dovelo do zabrinutosti da neke države mogu hakirati brodove u pokušaju da ih unište ili udalje s planiranog kursa.

Još nema dokaza da je takvo što viđeno u slučajevima USS Fitzgerald ili John S McCain - unatoč teorijama zavjere na internetu. Ali Roberts kaže da je scenarij potrebno razmotriti.

"Morate uvijek držati svaku mogućnost otvorenom", kaže on.

1/8

Važno je zapamtiti da se velikim brodovima s vremena na vrijeme dogode nesreće, iako slučajevi nisu uvijek dovoljno popularni da bi privukli pažnju medija. Naime, dan ili dva prije McCainove nesreće, na primjer, dva teretna broda sudarali su se u blizini obale Fujiana u Kini, a postoje izvještaji da je bilo i žrtava nesreće.

Kada se dogode takve nesreće, istražitelji često otkrivaju da je ljudska pogreška stvarni uzrok, kaže Henrik Uth iz danske udruge Survey Association, pomorskog geodeta koji često radi za osiguravatelje brodova. Dodaje kako je vlastita istraga njegove tvrtke pronašla mnoge slučajeve u kojima je posada zapravo pomogla izbjegavanju opasnih bliskih susreta.

"Jednostavno je kriviti kapetana kada je u krivu, ali mi smo skloni zaboraviti pohvaliti ga za sva situacije kad je spasio brod od neposredne opasnosti", kaže Uth.

Nije riječ samo o sudarima koji ugrožavaju brodove i njihovu posadu. Trenutačno, britanski brod, MV Cheshire - nakrcan tisućama tona gnojiva - je zapaljen i danima je plutao u morima blizu Kanarskih otoka. Posada je helikopterom prebačena u sigurnost.

Mora postaju poprišta sve većih gužvi, a globalni broj komercijalnih brodova i dalje raste. Prema podacima britanskih vlast, na kraju 2016. godine bilo je oko 58.000 brodova u svjetskoj trgovačkoj floti. Veličina flote, ako se mjeri po težini, udvostručila se od 2004. godine.

Podvodni izvor termalne vode Milijarde dolara Znanost Rat za morsko dno: Tko će prvi početi kopati?

Uth sugerira da su se od financijske krize 2008. mnoge brodarske tvrtke suočile sa sve manjim zaradama i možda su imale manje ulaganja u posade. "Moraju pronaći pravu posadu i zadržati ih", objašnjava on. "Posada mora upoznati brod jer je to sofisticirani komad metala."

Na bilo kojem velikom brodu tipična posada često uključuje mješavinu različitih jezika, narodnosti i kultura sigurnosti, dodaje on, što dodatno otežava posao sigurnosti svakog plovila.

Jedan od izvora zabrinutosti je oslanjanje modernih nautičara na tehnologiju, kaže bivši navigator Aron Soerensen, voditelj odjela pomorske tehnologije i regulacija na Baltičkom i međunarodnom pomorskom vijeću (Bimco).

"Umjesto da gledate instrumente, morate pogledati kroz prozor kako biste vidjeli kako se situacija zapravo razvija", objašnjava on. "Možda danas postoji čak i fiksacija na instrumente."

No, ističe da pomorske organizacije pokušavaju pronaći način smanjenja vjerojatnosti sudara. Jedna zamisao koju spominje jest odvajanje prometa - uredno usklađivanje tokova plovnih objekata koji putuju kroz zauzeti tjesnac, na primjer, premještajući ih u različite trake koje se kreću u istom smjeru.

Morska čudovišta pronađena kraj Australije na 4000 metara Znanost Otkrili čudovišta koja vrebaju u morskim dubinama

Prva takva "shema odvajanja prometa" uspostavljena je 1967. u Doverskom tjesnacu (Kanal La Manche), a sada ih ima oko 100 u svijetu.

Svima je u interesu izbjeći sudar. Ne samo zato što je to u skladu s međunarodnim propisima, pa obje strane dijele odgovornost za takve nesreće. Drugim riječima, kapetani su dužni izbjegavati sudare s drugim plovilima čak i ako njihov brod ima puno pravo da bude na svom trenutačnom položaju.

Dok nedavne nesreće mogu dizati paniku stižu i dobre vijesti iz industrije, kaže Uth. On ističe da je broj ukupnih gubitaka - na primjer kada čitav brod potone - već godinama u padu.

Prema podacima osiguravajuće tvrtke Allianz, ukupno je zabilježeno ukupno 85 gubitaka velikih brodova u 2016. godini, što je pad od 16% u odnosu na prethodnu godinu. Od svih 85, samo jedan ukupni gubitak bio je rezultat sudara.

Nema sumnje da je tehnologija na mnogo načina pridonijela sigurnosti u brodarskoj industriji - ali život pomoraca ostaje opasan. Kako sve više i više velikih plovila ulazi u svjetska mora, potreba za kapetanima ovih divova nije nestala, već je sve više rasla..

  • Avatar Nikola Perić
    Neron 07:25 03.Rujan 2017.

    Amerikanci imaju razvijenu tehnologiju špioniranja drugih država i njihove imovine,a vlastite brodove i ostalo vojnu klopotariju,smatraju da imaju prioritet u svakoj prilici i susretu sa imovinom drugih država (brodovima,avionima itd),pa se od arogancije i ne trude,da vide tko im je ... prikaži još! ispred nosa.Kakav predsjednik,takova i ostala vladajuća klika.