Tehno
912 prikaza

Kako Facebook i velike banke manipuliraju maloljetnicima

Facebook
Borna Filic (PIXSELL)
Prikupljaju podatke, analiziraju ih i prodaju velikim oglašivačima kako bih mogli koristiti emocije maloljetnika

Osjećate li se ponekad bezvrijedno ili beskorisno? Jeste li ponekad pod tolikim stresom da se osjećate kao da vas je život porazio? E pa Facebook je te podatke prodavao oglašivačima koji su takvim ljudima prikazivali specifične oglase kako bi iskoristili njihove slabosti. Ta informacija, sama po sebi, bila bi dovoljna da izazove ljutnju među svim korisnicima te društvene mreže.

Međutim, kako piše The Australian, Facebook je emotivno ciljao čak i djecu od 14 godina. Prema internim dokumentima australskog Facebooka, društvena mreža može ciljati "trenutke kad mladićima i djevojkama treba malo samopouzdanja". U prezentaciji za jednu veliku banku pokazali su da Facebook ima detaljnu bazu podataka o više od 6 milijuna mladih Australaca i Novozelanđana koja im pomaže u točnom plasiranju oglasa. Između ostaloga, prikupili su i podatke o 1,9 milijuna srednjoškolaca i čak 1,5 milijuna studenata.

Facebook | Author: REUTERS REUTERS

Budući da Facebook nudi oglašavanje diljem svijeta, postoji realna mogućnost da su iste metode upotrijebili i diljem svijeta, a možda i u Hrvatskoj. Ako bi netko rekao da to želi primijeniti u Hrvatskoj, moramo reći da to jest moguće. No ne smijemo zanemariti da primjena ovog modela na hrvatsku populaciju i nije tako jednostavna. Prva prepreka na koju ćemo sigurno naići jesu kulturalne razlike. Na primjer, Amerikanci koji su izrazito otvoreni prema iskustvu češće lajkaju inozemne filmove koji se u Americi često povezuju s kulturom, inteligencijom i umjetnošću. 

S druge strane, ako ljudi u Hrvatskoj preferiraju inozemne filmove (što uključuje i američke filmove), to ne mora nužno imati veliki značaj u kontekstu otvorenosti prema iskustvu jer Hrvatska ima malu produkciju filmova u odnosu na Hollywood. Upravo zbog toga, ovo istraživanje potrebno je lokalizirati, odnosno provesti na hrvatskom uzorku. Prvi korak na tom putu je analiza povezanosti rezultata na upitniku ličnosti i Facebook profila na Hrvatima.

Da je i sama društvena mreža potpuno svjesna da takvo prikupljanje podataka nije potpuno zakonito i moralno govori i činjenica da su Australianu odmah rekli da im je žao što je došlo do takvog propusta. "Otvorili smo istragu da shvatimo kako je došlo do toga, ali i kako bismo poboljšali naše procese kontrole. Poduzet ćemo odgovarajuće disciplinske i ostale mjere", rekli su iz Facebooka.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.