Kultura
230 prikaza

ZagrebDox otvoren uz rekordan broj gledatelja

ZagrebDox
1/3
ZagrebDox
Ovogodišnji, 13. ZagrebDox festival u osam dana predstaviti će 15 programa s više od 120 naslova iz svih krajeva svijeta

Trinaesto izdanje ZagrebDoxa koji se ove godine održava u Kaptol Boutique Cinema by CineStar Cinemas, započelo je na najbolji mogući način, ako je suditi po prvim brojkama posjećenosti - naime, prvi festivalski dan ostvario je rekordnu posjećenost u odnosu na prethodna festivalska izdanja. Taj podatak samo potvrđuje važnost ZagrebDoxa u popularizaciji dokumentarne forme i promociji svjetske, ali i još više, domaće dokumentarne produkcije  u Hrvatskoj, kao i povratni interes publike. 

Na 13. ZagrebDoxu slijedi  šest novih uzbudljivih 'dokumentarnih' dana u novootvorenom kinu Kaptol Boutique Cinema na drugom katu Kaptol centra koji svakodnevno nude više od 40 projekcija dokumentaraca  iz svih krajeva svijeta kao i niz svjetskih premijera domaćih dokumentarnih naslova, popraćene izravnim susretima s autorima koji publici predstavljaju dodatni  uvid u stvaranje i nastajanje autorskog dokumentarca. 

Ovogodišnji, 13. ZagrebDox festival u osam dana predstaviti će 15 programa s više od 120 naslova iz svih krajeva svijeta. U utrku za Veliki pečat ulaze 42 naslova: 21 film iz međunarodne i isto toliko naslova iz regionalne konkurencije od kojih je čak 9 domaće produkcije.

ZagrebDox | Author: ZagrebDox ZagrebDox
Na festivalu također sudjeluju i sami autori u moderiranoj sesiji Q&A pa će tako u petak, 3. ožujka, o svoja 4 filma koja će se prikazati u njegovoj retrospektivi govoriti i istaknuti austrijski redatelj Nikolaus Geyrhalter, autor preko 12 dokumentarnih filmova od kojih su 4 nagrađena raznim nagradama ("Grand Prix", grčke nagrade "Best Film").

Isti dan će o filmu "Ti nemaš pojma koliko te volim", nastalom na psihoterapijskim sesijama mlade žene i njezine majke tijekom kojih one polako otkrivaju teške slojeve kojima su se zaštitile, govoriti će i poznati poljski dokumentarist Pawel Lozinski  kojemu će se tom prigodom u razgovoru pridružiti i cijenjena zagrebačka psihoterapeutkinja dr. Ljiljana Bastaić. 

Festival je započeo nedjeljnom projekcijom dugometražnog prvijenca "Pričest" mlade poljske autorice, inače studentice novinarstva, antropologije i fotografije u Varšavi i Kopenhagenu te režije dokumentarnih filmova na Filmskoj školi Wajda. Film je dosad nagrađen na festivalima u Leipzigu, Locarnu, Trstu i Bratislavi. Tema filma je priča o svakodnevici djevojčice Ole, koja je odrastajući u disfunkcionalnoj obitelji, bila prisiljena prijevremeno odrasti.

Ola nastoji ponovno spojiti razbijenu obitelj, a kao priliku da svoj naum realizira vidi pru pričest svoga brata. Film otkriva ljepotu odbačenih, snagu slabih i potrebu za promjenom kada se to čini nemoguće. Otvorenje festivala održano je u svih 6 dvorana preuređenom u novootvorenom kinu "Kaptol Boutique Cinema" u "Centru Kaptol" te je popraćeno rekordnom posjećenošću s obzirom na prethodne godine. 

Svoje će filmove osobno u Zagrebu predstaviti među ostalima i poljska autorica dokumentarnog filma i intimnog portreta odnosa s vlastitom majkom "Tri razgovora o životu" Julia Staniszevska, koja kroz film, posredno, progovara o dubokim ideološkim podijelama u poljskom društvu. Belgijski redatelj i fotograf Pieter-Jan de Pue svojim savršenim spojem igrane i dokumentarne forme, u filmu "Zemlja prosvijetljenih", vodi nas na izuzetno filmsko putovanje kroz ljepote ratom izmučenog Afganistana" (zanimljiv je podatak kako je redatelj tijekom snimanja filma bio napadnut od strane talibana).

Kineska autorica Qiong Zheng prateći troje tinejđera kroz 6 godina, koliko se odvijalo snimanje filma "Izlaz", nastoji pronaći odgovor na pitanje "Kakva budućnost očekuje današnjeg kineskog tinejdžera?". U osobnom filmu ceste, kroz intimnu perspektivu male skupine prijatelja, danski redatelj Andreas Dalsgard, u filmu "Ratni show" uvodi nas u predratnu Siriju 2011. godine kada je Arapsko proljeće zahvaćalo zemlju a ulični su prosvjedi protiv predsjednika Bašara al Asada bili u punom jeku. 

ZagrebDox | Author: ZagrebDox ZagrebDox
U regionalnoj konkurenciji svoje radove predstavljaju: srpski autor Mihajlo Jevtić koji u animirano dokumentarnom filmu "Četiri pasoša" progovara o emigraciji, identitetu i ne tako davnoj jugoslaveskoj prošlosti, kao i tranziciji Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije u današnju Srbiju i autorovu preobrazbu iz dječaka u sredovječna čovjeka koji se sprema da zauvijek napusti svoju zemlju.

Rumunjska redateljica Monica Lazurean Gorgan u filmu "Dah" donosi priču o sedam godina života obitelji vjernika pogođenih bolešću djevojčice rođene sa spinom bifidom koja živi u zagađenom rumunjskom gradu u kojem vlada nezaposlenost. Portret najbliže suradnice, tajnice i stenografkinje, zloglasnog Josepha Goebbelsa, Brunhilde Pomsel donosi nam njemački redatelj Christian Krönes predstavit će filmom "Njemački život" a priču o neobičnom putovanju oko svijeta korzičke pjesme solenzara osobno će predstaviti francuski redatelji Stephan i Pascal Regoli. 

U Zagreb stiže i poznati danski redatelj Jon Bang Carlsen, scenarija i režije za više od 30 dokumentarnih i igranih filmova, sa filmom "Déjà vu" iz programa Majstori doxa, stvarajući svojevrsni "pokretni foto album" autor postavlja pitanje: "U kojoj mjeri redatelj zadržava objektivnost i anonimnost iza kamere?". 

Također je zanimljiv i ovogodišnji "Glazbeni globus" koji ove godine donosi dokumentarne glazbene priče o provokativnom i nadasve osebujnom životu skladatelja, glazbenika i filmskog redatelja Frenka Zappe ("Nosi se s tim pitanjem – Frank Zappa svojim riječima"), renomiranog njemačkog dokumentarnog redatelja Thorstena Schüttea, film idejno zamišljen kao videozapis nastanka posljednjeg, šesnaestog albuma Nicka Cavea i The Bad Seedsa, film "Još jednom, ali s osjećajem" donosi priču o procesu stvaranja albuma "Skeleton Tree" neposredno nakon najteže osobne tragedije Nicka Cavea, smrti sina. Arthura Cave, u srpnju je 2015. godine dezorijentiran nakon konzumacije svog prvog LSD-a pao s litice pokraj Brightona. Film otvara poema "Jesus Alone" u kojoj, praćen sumornom, plačljivom violinom, Cave pjeva svome sinu: "Pao si s neba i skršio se u polju pokraj rijeke...".

Kratkometražni dokumentarac autorice Rubike Shah "Let's Dance: Bowie u Australiji" donosi priču o snimanju videospota jednog od najvećih hitova kultnog muzičara koji je na afirmativan način htio ukazati na potlačenost Aboridžina u Australiji. 

Dokumentarni film "Mr. Gaga" redatelja Tomera Heymanna progovara o izraelskom umjetničkom direktoru plesne skupine "Batsheva Dance Company" čiji su nekonvencionalnost i ekscentričnost izraza snažno doprinjeli razvoju suvremenog plesnog izraza proteklih desetljeća. 

ZagrebDox | Author: ZagrebDox ZagrebDox
U glazbenom Globusu također se nalaze i film "Solenzara " autorskog dvojca Stephana i Pascala Regolija u kojem autori iznose priču o međunarodnom hitu s Korzike iz 1960-ih prevedenom na petnaest jezika i film "Što bi Beethoven učinio? " koji potpisuje kanadski autor Jonathan Keijser a u kojem preispituje percepciju, dosege u suvremenom društvu i samo pitanje važnosti klasične glazbe u modernom svijetu. 

Od 9 domaćih naslova, čak 8 ima svjetsku premijeru na ovogodišnjem festivalu. Pa će se tako na repertoaru naći film "Bojnik" redatelja Kristijana Milića sastavljen od sjećanja i razmišljanja zapovjednika 1. samostalne satnije Podsused, film "Maratonci" Biljane Čakić koji u središte stavlja 3 ratna veterana različitih nacionalnosti kojima trčanje i pripreme za maraton (od Vukovara do Srebrenice) imaju terapeutsko djelovanje u borbi i procesu izlječenja postratnih trauma.

Film "Dvije škole" Srđana Šarenca progovara o razdvajanju hrvatskih i bošnjačkih učenika u poznatoj travničkoj gimnaziji. Film "Djevojka od nula dolara" redatelja Damira Terešaka prati diplomiranu teologinju Ivanu Habazin u borbi za naslov prvakinje u sva četiri svjetska saveza u velter kategoriji.

Dugogodišnji novinar i urednik Robert Tomić Zuber, nakon gubitka posla u svojim četrdesetima odlučuje da je vrijeme za nov početak. U filmu "Možeš biti se što hoćeš" tako taj novi početak novopečeni redatelj nalazi u dokumentiranju sustava kroz koji prolaze nezaposlene osobe u Hrvatskoj.

Film "Neuspješan skroz" autorice Ljiljane Šišmanović progovara o dekadenciji suvremenog društva koje ljudsku vrijednost i kvalitetu mjeri isključivo roz prizmu novca. Autor Goran Dević kroz dva projekta iz dve zasebne kategorije (film "Buffet Željezara" i dokumentarni serijal od tri epizode:

"Druga ljubav", "Izbori" i "Umjetnik nikad ne ide u penziju" predstaviti će presliku posttranzicijskog društva koje od velikih tvornica sada ima samo blijedu reminiscenciju u vidu polurazrušenih zgrada i izbljedjelog pamćenja građana i probleme ljubavi, osamljenosti, političke i umjetničke aktivnosti nakon smrti ljubavnog partnera u poodmakloj životnoj dobi. 

Film "Jedi, spavaj, jedi, spavaj" portret je Nigerijca Ebuka Okeke zvanog Prince koji je zbog homoseksualizma morao pobjeći iz matične zemlje, a azil je zatražio u Hrvatskoj.

Hrvatsku premijeru na festivalu doživjeti će i film "Svaka dobra priča je ljubavna priča" u režiji Rajka Grlića i Matjaža Ivanišina u kojemu autori govore o predstavi "Boris, Milena, Radko" redatelja Dušana Jovanovića napisanog posebno za Milenu Zupančič, Radka Poliča i Borisa Cavazzu a koja govori o ljubavnom trokutu između umirovljene glumice, njena muže novinara i njezina ljubavnika, umirovljenog kapetana duge plovidbe.  

Program Teen Dox donosi dva domaća naslova: Film "Uzdanica" Antona Mazulića koji donosi priču o mladom studentu prava koji ima ambiciju postati konzervativni političar i film "Ne žalim ni za čim" Lucije Strugar koja donosi priču o mladom plesaču i homoseksualcu s otoka Visa i njegovom odrastanju u zatvorenoj i konzervativnoj sredini. 

Zanimljive su i tri  premijere domaćih naslova u programu ADU dox koji donose filmove uratke studenata sa Akademije dramskih umjetnosti u Zagrebu. 

Hrvatsku premijeru u programu Kontroverzni dox ostvarit će najnoviji film Irene Škorić "Neželjena baština" o sudbini umjetničkih djela, na tisuće izgrađenih spomenika NOB-u, pretvorenih u otpad, ali i o društvu koje se odreklo svoje povijesti i vrijedne umjetnosti.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.