Zemlji prijeti udar koji može uništiti naše društvo

Zemljino magnetno polje
LA Air Force Base
Zemljino polje koje nas štiti od Sunca slabi, hoće li magnetni sjever postati jug i je li na pomolu kataklizma?

Stotinama godina Zemljino magnetno polje bilo je stabilno, sve do 1840. godine. Otada do danas magnetno polje našeg planeta oslabilo je za jednu šestinu, što još uvijek dostaje za obraniti Zemlju od svemirskog zračenja. Samo, kako ništa ne ukazuje na slabljenje ovog trenda, pitanje je bi li se moglo dogoditi da kroz neko vrijeme život na Zemlji ostane na udaru smrtonosnog zračenja iz svemira.

Američka nacionalna meteorološka agencija NOAA objavila je animaciju koja pokazuje kako se Zemljin magnetski sjeverni pol, zasad još uvijek u blizini geografskog sjevernog pola, posljednjih stoljeće i pol kreće otprilike jedan kilometar tjedno iz smjera Kanade u smjeru Rusije.

Premještanje magnetnog pola simptom je promjena u magnetnom polju cijelog planeta Zemlje, a sve ovo što je zorno prikazano u animaciji NOAA-e ukazuje na to da je uputno za očekivati da vremenom dođe do zamjene sjevernog za južni magnetni pol.

Sunce i magnetizam Zemlje | Author: NASA Goddard Space Flight Center/ CC BY 2.0 NASA Goddard Space Flight Center/ CC BY 2.0

Kroz takve promjene Zemlja je u svojoj povijesti prošla mnoštvo puta, ali samo jednom u nešto manje od milijun godina. Geolozi su do takvog zaključka došli promatranjem orijentacije kristala u lavi koja se stvrdnula u stijene u pojedinim razdobljima. Posljednja promjena dogodila se, otkrili su na takav način, prije 780.000 godina, znači ne baš jučer.

Magnetno polje životu na Zemlji od ogromne je važnosti. Sunce svoju okolicu konstantno bombardira razornim valovima električno nabijenih čestica koje zahvaljujući svom magnetnom polju Zemlja usmjerava na sjeverni ili na južni magnetni pol. I kada se ionizirane čestice stanu sudarati s molekulama u Zemljinoj atmosferi na polovima, dolazi do spektakularnih svjetlosnih vatrometa u atmosferi kojima se divimo kao Aurori borealis ili Aurori australis.

Kratkotrajno razdoblje premještanja magnetskih polova život na Zemlji uspijevao je istrpjeti, bar kako nam se čini iz ove perspektive, bez većih problema. Problem je u tome što je čovječanstvo u posljednjih stotinjak godina izgradilo civilizaciju na vrlo složenom tehnološkom društvu, pa bi nagli prodor visokoenergetskog "sunčevog vjetra" napravio ogromnu štetu na elektronici diljem svijeta; na avionima, satelitima, komunikacijskoj i elektrodistributivnoj mreži...

Animaciju koja prikazuje mijenjanje sjevernog magnetnog pola Zemlje pogledajte ovdje. Stranicu NOAA na kojoj se nalazi alat s pregledom promjena položaja sjevernog magnetnog pola od 1590. do 2020. možete pronaći ovdje.

Problem ne bi bio trenutak u kojem bi sjeverni magnetni pol došao na mjesto južnog geografskog i južni magnetni pol došao na mjesto sjevernog geografskog. Kompasi bi naprosto umjesto sjevera pokazivali jug, svi bi to uzeli kao novu činjenicu i sve bi bilo u najboljem redu. Problem bi predstavljalo prijelazno razdoblje u kojem bi se sunčev vjetar probijao u područja između polova, onaj dio površine planeta koji je naseljen i u kojem smo izgradili tehnološku civilizaciju koju poznajemo.

Zemljin magnetizam posljedica je cirkulacije rastaljenog metala, željeza, u vanjskom sloju Zemljine jezgre, odnosno između čvrste unutarnje jezgre i Zemljinog plašta. Ta cirkulacija uzrokovana je okretanjem Zemlje i kao što, primjerice, dinamo na biciklu rotacijom proizvodi električnu energiju, to isto se događa i ovdje, pri čemu oko električnog polja nastaje i magnetno polje. Kao što je uvijek slučaj uostalom.

To je razlog i približne podudarnosti magnetskih i geografskih polova Zemlje, jer se cirkulacija rastaljenog željeza u jezgri odvija otprilike paralelno s rotacijom planeta. Znanstvenici smatraju, a to su potkrijepili i kompjutorskim modelima, da je slabljenje jakosti magnetnog polja posljedica toga što su se neki dijelovi tog "planetarnog dinama" stali okretati u suprotnom smjeru. Naprosto uslijed vrtloženja u jezgri Zemlje.

Aurora Borealis | Author: Thinkstock Thinkstock

To ne znači nužno da bi se u nekom trenutku ta vrtloženja mogla pretvoriti u cirkulaciju u suprotnom smjeru, što bi značilo i promjenu polova, ali bi takav događaj predstavljao težak udarac po modernu globalnu civilizaciju, neko vrijeme i manji udarac na živi svijet. Moguće je, kako se navodi u literaturi, i to da Zemljino magnetno polje naprosto još neko vrijeme nastavi slabiti i lutati po vrhu sjeverne Zemljine polutke da bi se potom stabiliziralo, prestalo se premještati i opet ojačalo.

• nelson 17:45 06.Veljača 2018.

smak svijeta