Uzbuna na Siciliji: Vulkan Etna klizi prema moru

Vulkan Etna
News Syndication/PIXSELL
Putuje, doduše, jako sporo, ali u nekom trenutku će se sigurno raspasti, a onda će uslijediti vatromet

Zafrkavali su se GPS-om oko vulkana Etna na Siciliji od 2001. do 2012. godine, svako malo mjerili što se događa i na kraju zaključili – kompletno vulkansko brdo svake godine otkliže 14 milimetara prema moru. A zavidna brzina za jedan aktivni vulkan, upozorili su u sažetku u znanstvenom časopisu Bulletin of Volcanology, znači da bi nekad možda to vulkansko brdo moglo i kolapsirati. Naglo i suštinski spektakularno, što znači i ekstremno opasno.

Geolozi s Open universityja Etnu prate zapravo skoro pola stoljeća, da bi posljednjih godina pribjegli i praćenju GPS-om što je dovelo do ovog otkrića. Instrumentima koji registriraju i milimetarske pomake, pratili su također i oblik stošca vulkana. Smjer kojim Etna putuje, naveli su, je istok-jugoistok.

Pa ako se Etna tijekom 11 godina i pomaknula, netko će reći samo 15,4 centimetara, to sigurno ne djeluje kao posve zanemariv prijeđeni put za 27.000 stanovnika obalnog gradića Giarre za kojega se ispostavilo da se nalazi na putu Etni. Bez obzira što je udaljen 15 kilometara. Etna prema moru klizi pod vrlo blagim kutem, između 1 i 3 stupnja. A razlog zašto klizi, unatoč tome što je kut praktično jedva postojeći, jest to što se Etnini obronci oslanjaju o slabu, savitljivu sedimentnu ploču ispod.

Eurpcija vulkana s munjama Novi Zeland Znanost Žive u gradu pod čijim temeljima se rađa vulkan

14 milimetara godišnje znači 1,4 metara u 100 godina. Međutim, geolozi su odavno uočili iz ostataka geološke povijesti da su neki davno nestali vulkani u situacijama kad su polako klizili, u nekom trenutku proklizali jako naglo, odjednom eksplodirajući, pustošeći oko sebe kilometrima. Za proputovati 15 kilometara do mora Etni bi ovom brzinom trebalo čak 100.000 godina. Ali, ako bi bilo kada na tom putu nastale pukotine u stošcu koji je na vrhu otvoren vulkanskim grotlom, vulkan bi se naglo urušio i...

Geolozi u svakom slučaju trenutno ne vide niti najmanje naznake da bi se takvo što moglo dogoditi u dogledno vrijeme. Tako da ovakvim načinom Etna može putovati još mnoštvo stoljeća, možda i tisućljeća. Trenutak za uzbunu bio bi ako bi geolozi primijetili da ubrzava, primjerice, da u jednoj godini prijeđe umjesto 14 milimetara čak 28 milimetara.

• nelson 17:55 28.Ožujak 2018.

ma uništit će sve

• MAU 11:39 28.Ožujak 2018.

Naravno, negdje mora poceti kraj ludilu. IRA