Znanost
6802 prikaza

Spava vam se nakon jela? Nije problem u hrani...

Purica s mlincima
Marko Jurinec/PIXSELL
Istraživanja su pojasnila kako pojedina hrana utječe na pospanost i kvalitetu spavanja

Tijekom blagdana ste pojeli malo previše i bili ste strašno pospani. Zanima vas zašto? BBC ima odgovor.

Znanstvenici pretpostavljaju da je za pospanost odgovorna aminokiselina l-triptofan. Međutim, prvo je bitno objasniti kako tijelo probavlja hranjive tvari iz hrane. L-triptofan je aminokiselina koju tijelo ne proizvodi i mora unositi putem hrane, a najviše ga ima u bjelancima, bakalaru i svinjetini. Tijelo ga koristi za proizvodnju serotonina, poznatog i kao hormon sreće. Međutim, pretpostavlja se da serotonin pomaže i sa spavanjem kod ljudi.

To bi moglo objasniti zašto uzimanje triptofana pomaže kod nesanice, a neke novije studije su pokazale i da niže razine triptofana negativno utječu na spavanje. Ljudsko tijelo ipak nije tako jednostavno i pokazalo se da u hrani triptofan ima konkurenciju za ulazak u ljudski mozak gdje može utjecati na san. Najveća konkurencija su mu upravo druge aminokiseline.

Ilustracija sipanja šećera | Author: Pixabay Pixabay

Istraživanja su pokazala da postoji jedan jednostavan trik za bolju apsorpciju triptofana u mozgu. Šećer. Točnije, dekstrozni šećer. Kako su to objasnili znanstvenici, šećer pomaže u apsorpciji drugih tvari što pomaže triptofanu da uđe u mozak. Otkrili su da su ispitanici koji su jeli hranu bogatu triptofanom i dekstrozom bolje spavali.

Starija istraživanja pokazala su da ispitanici imaju osjećaj kao da su više pospani i manje vremena im je trebalo da zaspu, ali istovremenu nisu spavali ništa dulje nego uobičajeno. Ispitanici s blagom nesanicom imali su slična iskustva, ali oboljeli od teže nesanice nisu prijavili takav utjecaj.

Tako da, kad ste drugi put jako pospani nakon nekog obroka, razmislite o nekim drugim faktorima koji su utjecali na vas. Razmislite da ipak malo prilagodite svoj ritam života, a da ne krivite samo hranu.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.