Puljak nam je objasnio kako je nastala fotka crne rupe

Ivica Puljak
Miranda Cikotic/PIXSELL

“Neki ozbiljni znanstvenici su donedavno mislili da crne rupe možda ne postoje, a sada, evo, imamo njezin portret", kaže profesor Ivica Puljak o u srijedu snimljenoj, prvoj ikada fotografiji crne rupe. Sve ovo što do sada imamo su ilustracije koje su se temeljile na znanstvenim teorijama. Neke su bile više, a neke manje uvjerljive i znanstveno točne. Kada je riječ i rupi koja je "fotkana" profesor Puljak kaže sljedeće.

"U središtu svake galaksije je crna rupa, "mi" imamo jednu koja je četiri milijuna puta veća od našeg Sunca. Ova koja je fotografirana ima masu oko šest i po milijardi veće od našeg Sunca i udaljena 55 milijuna svjetlosnih godina. Ona je fotkana jer je pozicijski bilo lakše doći do nje negoli do ove "naše"", kaže Puljak o svemirskom objektu koji je toliko gust i masivan da iz njegovog gravitacijskog utjecaja ne može pobjeći ništa, pa čak ni svjetlost.

Ono što je prije 10-15 godina bilo posve nezamislivo danas je, napretkom tehnologije, postalo stvarnost. Kada govorimo o “stroju" koja je napravio fotografiju, riječ je o Event Horizon Telescopeu, zapravo koordiniranom naporu koji je čitavu našu planetu pretvorio u jedan veliki teleskop.

"Riječ je o osam usklađenih teleskopa diljem planete. 10.000 fotografija je okinuto i godine su trebale da se stope u jednu fotografiju, a na tome su radile stotine znanstvenika. Uspjeli smo planetu pretvoriti u veliki teleskop, i to takve jačine da iz Pariza možete pročitati novine koje se nalaze na kiosku u New Yorku", kaže Puljak i napominje da iako cijeli svijet treba biti ponosan na ovo, posebno to trebaju biti Europljani koji su sufinancirali većinu postignuća.

Sljedeći je korak fotkati centar naše galaksije.

Crna rupa u svemiru U srijedu Znanost Povijesno otkriće: Objavljuju prvu fotografiju crne rupe

A što smo iz ove mutnjikave, a opet tako revolucionarne, fotografije naučili.

"Mi znanstvenici kad se bavimo fizikom, ili u ovom slučaju fizikom crnih rupa onda imamo niz teorijskih modela. Kad dođu neki novi dokazi onda odbacujemo modele i teorije koje se s njima ne poklapaju. Ova fotografija nam, recimo, govori kako je Einsteinova opća teorija relativnosti i dalje ispravna", kaže Puljak.

Zanimljivo je znati da zapravo ono što vidimo nije crna rupa, tj. ono crnilo, ali to bi bilo nevidljivo da ju ne okružuje, kao aureola, materija koja je toliko zagrijana da zrači pa definira obrise crne rupe. Vidi se njezina sjena i "vatreni prsten" svjetlosti koji okružuje njezin horizont događanja (to je ono što zapravo vidimo na slici). Tu je riječ, kaže profesor Puljak, sjeni koja je veća nego cijeli Sunčev sustav.

Crne rupe nastaju ili kolapsom zvijezda ili u kolapsu materije još iz doba nastanka svemira. Ova slika je korak u vrlo važnom smjeru razumijevanja fizike crnih rupa, što predstavlja jednu od najvećih tajnih prirode. Po internetu se već imenuju znanstvenici koji su zaslužni za ovakav "veliki korak". No, činjenica je da se na ovome radilo godinama, da je uključen rad stotina znanstvenika i da je ovo veliko postignuće za znanstvenu zajednicu, ali i sve nas.

• bengalski.vepar123 12:10 12.Travanj 2019.

ahahahahahah , ja sam don dzonson