Plin koji je strogo zabranjen opet se koristi

Zagađenje zraka
Thinkstock
Znanstvenici su godinama sa zadovoljstvom pratili oporavak ozonskog sloja, ali sada su ostali zapanjeni rezultatima novog istraživanja

Taman kad smo pomislili da smo spasili ozonski sloj, a time i naš planet, šokirani znanstvenici su otkrili da netko, negdje, ispušta klorofluorougljikovodik 11 (CFC-11). Plin poznat iz hladnjaka i klima uređaja jedan je od najvećih uništavača ozonskog sloja, zaštitnog omotača koji nas štiti od štetnog ultraljubičastog zračenja, već godinama je zabranjen za upotrebu.

Kako pišu brojni mediji, znanstvenici iz američke National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) otkrili su da je ispuštanje CFC-a 11 skočilo za čak 25% od 2012. godine usprkos dugogodišnjem trendu pada. "Provodim ova mjerenja više od trideset godina i ovo je najveće iznenađenje u tom vremenu. Zapanjujuće, zapravo", kazao je za Washington Post Stephen Montzka, znanstvenik iz NOAA-e.

Zagađena voda u Komletincima Stotine tisuća Top News Milijun ljudi pije kancerogenu vodu - ima je i u Hrvatskoj

Uznemirujući su to rezultati kad se uzme u obzir da je CFC-11 službeno zabranjen za korištenje te da je godinama ta zabrana bila mjerilo uspjeha u spašavanju našeg planeta. Ujedinjeni narodi imaju tijela zadužena za nadgledanje provođenja Montrealskog protokola i prema službenim podacima je proizvodnja CFC-11 gotovo potpuno obustavljena

"Netko vara u prijavljenim brojkama", kazao je Durwood Zealke, osnivač Instituta za upravljanje i održivi razvoj te stručnjak za Montrealski protokol. "Postoji mala mogućnost da je došlo ne slučajnog curenja, ali istraživanja daju snažne dokaze da se zapravo namjerno proizvodi", uvjeren je on.

Možda i najzanimljivija je činjenica da znanstvenici do sad nisu imali problema s praćenjem CFC-11 jer su države same prijavljivale čak i vlastite prekršaje. Upravo to čini kompletnu ovu situaciju nevjerojatnom.

Znanstvenici nisu potpuno sigurni tko ispušta spomenuti plin u atmosferu, ali promatračnica na Havajima pronašla je CFC-11 u smjesi plinova karakterističnih za istočnu Aziju. Međutim, nisu uspjeli suziti moguće područje ispuštanja plina.

Mahul TEŽAK ŽIVOT Life Sirotinja se bori za život: Umiru u 'plinskoj komori'

Zealke sam priznaje da je zapanjujuće da bi itko opet proizvodio CFC-11 zato što postoje alternativni plinovi za hladnjake i slične stvari. S njim se slaže i Robert Watson, bivši znanstvenik NASA-e koji je osamdesetih godina organizirao letove visoko u atmosferu Antarktika. "Moramo raspravljati o tome na idućem sastanku ministara zato što oporavak ozonskog sloja ovisi o poštivanju pravila. Sve zemlje moraju poštivati pravila", kazao je Watson.

Stručnjaci napominju da nisu predviđene kazne za nepoštivanje dogovora te da će sve, vrlo vjerojatno, biti riješeno dogovorima i pregovorima između država. Zealke je uvjeren da će otkriti tko je odgovoran i da će povući adekvatne pravne poteze. "Ispuštanje plina vrijeđa sve koji su radili na smanjenju CFC-11 u atmosferi proteklih 30 godina. Opaka je to skupina ljudi", kazao je Zealke.

• nelson 10:28 19.Svibanj 2018.

otrov u zraku uništavanje se nastavlja