Otkrili novu metodu utvrđivanja trenutka smrti

Ilustracija anestezije prije operacije
Thinkstock
Odmah nakon smrti nema nikakvih promjena na malom mozgu i slezeni, ali ima u drugim tkivima

Jedan od načina da se ustanovi u kojem je trenutku nastupila smrt koristi mjerenje tjelesne temperature. Poznato je naime da svakih sat vremena temperatura tijela pada za 1,5 stupanj Celzijus.

Na vreme smrti upućuje i rigor mortis ili mrtvačka ukočenost, a ako tijelo stoji dulje vrijeme, može se zaključiti i po prisutnosti insekata.

Ipak, nova metoda nudi znatno jednostavniji način za utvrđivanje trenutka smrti, i to samo u roku od sat vremena od pronalaska tijela, prenosi Daily Mail.

Znanstvenici su otkrili "kaskadu" genetskih promjena koje se događaju kad osoba umre, a koje vode ka smrti svih stanica i gašenju imunološkog sustava.

Najjasniji rezultati dobivaju se iz kože, zatim žlijezde štitnjače, pa potkožne masti i pluća, budući da nakon smrti geni više ne igraju nikakvu ulogu u pokretanju procesa koji utječu na prenošenje kisika iz pluća u ostatak organizma.

Genska ekspresija

Istraživači, koji su proučili gene 129 mrtvih osoba, kažu da su zahvaljujući novoj metodi do otkrivanja vremena smrti dolazili u prosjeku za 63,75 minuta.

Ipak, istraživači na čelu sa Centrom za regulaciju genske ekspresije u Barceloni, navode da ova metoda vrijedi samo unutar 24 sata od trenutka smrti, ali ne i kasnije.

Najočiglednije promjene u genskoj ekspresiji odvijaju se sedam do 14 sati nakon smrti, kaže doktor Pedro G. Ferreira sa sveučilišta u portugalskom Portu.

Genska ekspresija predstavlja proces u okviru kojeg se instrukcije u našim genima pretvaraju u finalni proizvod, poput proteina.

Znanstvenici su identificirali 187 gena koji imaju važnu ulogu nakon smrti, uključujući gene HBA1 i HBA2, zadužene za procese prenošenja kisika iz pluća u ostatak tijela, i promjenu u njihovom ponašanju kad osoba prestane disati.

Dok se, primjerice, odmah nakon smrti slezena ili mali mozak gotovo uopće ne mijenjaju, u mišićima i debelom crijevu dolazi do velikih promjena.

Nova genetska metoda omogućuje utvrđivanje trenutka smrti proučavanjem određenih vrsta tkiva, što znači da je ono moguće čak i kad se pronađu samo ostaci tijela, a ne i cijelo tijelo, piše nature.com