Nevjerojatno: Otkrili minerale koji su došli iz svemira

Otok Skye
screenshot/youtube
Ekspedicija je na otoku Skye pronašla dokaze da je vulkansku aktivnost pokrenuo udar meteorita

Na otoku Skye na sjeveru Škotske, unutar arhipelaga Unutrašnji Hebridi otkriveni su 60 milijuna stari minerali nikada prije viđeni na Zemlji. Pronašli su ga znanstvenici koji su krajem 2017. istraživali vulkansko kamenje na otoku, a zaključili su da vjerojatno pripada najstarijem meteoritu koji je ikada pogodio britansko otočje.

Ekspediciju je vodio Dr. Simon Drake koji predaje na Birkbeck sveučilištu u Londonu, sa kolegom dr. Andyjem Beardom sa istog fakulteta. Na početku su se morali kretati kroz tresetište u koje su upadali do kukova.

- Sjećam se da sam Andyju rekao da se nadam da je ono što ćemo pronaći vrijedno ove muke - rekao je Drake i napomenuo kao njihovo otkriće govori mnogo i o razvitku i nastanku samog otoka.

Minerali poput izrazito rijetkog ozbornita bogatog vanadijem pronađeni su u metar debelom sloju izbačenog materijala na dnu korita kojim je prije nekoliko milenija tekla lava. Analiza pokazuje kako nekoliko minerala nikada prije nije pronađeno na Zemlji no njihove su čestice zato pronašli u svemirskoj prašini koju je NASA-ina sonda pokupila na Wild 2 kometu te 2006. donijela na Zemlju.

Čini se da je škotski uzorak bio dio samog meteorita i nije se otopio. Analiza pokazuje ako je na istom nalazištu prisutan oblik nezosilikata cirkona koji nastaje uslijed jakog pritiska, najčešće poslije udara meteorita. U uzorku je pronađeno i željezo u tragovima.

Rijetki i neobični minerali nađeni su na dvije lokacije, udaljene gotovo 6.5 km jedna od druge. Potvrđeno je kako se udar dogodio prije šezdesetak milijuna godina, a dr Drake je napomenuo kako još ne mogu reći koliko je široko mjesto udara jer moraju detaljno istražiti još barem dvije lokacije.

- Uvijek se smatralo da je otok Skye svoju evoluciju započeo vulkanskom aktivnošću kada se golema količina magme razlila ispod 'kore' na kojoj se nalazilo ovo što danas čini Skye. Sada izgleda kao da je tome dodatno pomogao udar meteorita - rekao je Drake za Newsweek. Na početku su geolozi mislili kako su naišli na 'običan' depozit lave no kasnija analiza pokazala je da su minerali došli 'direktno iz svemira'.

Samo godinu dana prije ovog velikog otkrića znanstvenici su došli do zaključka da seispod Škotske 'skriva' veliki krater kojeg je napravio meteorit, a sastoji se od zelene rastaljene stijene i crvenog pješčenjaka te da su uzorci stari 1.2 miljarde godina.