NASA pronašla molekulu staru koliko i svemir

Helij hidrid
NASA/HUBBLE
Postojanje helijevog hidrida u međuzvjezdanom prostoru desetljećima je proganjalo astrofizičare

U početku bijaše veliki prasak. A onda, oko 100.000 godina kasnije, helij i vodik prvi put su se udružili kako bi stvorili molekulu koja se zove helijev hidrid. Prvi put u povijesti znanstvenici su otkrili molekulu koja nudi izravnu vezu s najranijim danima svemira.

Helijev hidrid je bio presudan za stvaranje poznatog svemira. Kada se prvi put formirala ta molekula, još nije bilo mnogo svemira i sve je bilo iznimno vruće, s helijem i vodikom koji su neprestano udarali jedan u drugi. Tek kada se počne stvarati helijev hidrid, svemir se može ohladiti i proširiti. Kasnije, ohlađeni helij bi stupio u interakciju s helijevim hidridom i stvorio molekularni vodik, ključni sastojak u razvoju zvijezda.

Barem je to bila dugogodišnja teorija. Ali ova teorija, koja prati najranije trenutke kemije u povijesti, do sada nije dokazana.

"Nedostatak dokaza o samom postojanju helijevog hidrida u međuzvjezdanom prostoru bio je dilema astronomiji desetljećima", kaže Rolf Guesten s Instituta Max Planck za astronomiju, u Bonnu, Njemačkoj, i glavni autor članka,

Dilemu je riješila NASA-in Stratosferski opservatorij za infracrvenu astronomiju ili SOFIA. Najveći svjetski opservatorij u zraku, SOFIA je partnerstvo između NASA-e i njemačkog svemirskog centra (DLR) u omjeru 80/20. To je zrakoplov - opsežno modificirani zrakoplov Boeing 747SP s teleskopom koji reflektira 2,7 metra.

Crna rupa PREDIVNO Znanost Objavljena prva fotografija crne rupe i izgleda ovako

Helijev hidrid već dugo predstavlja izazove znanstvenicima. Krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća, dok se proučavala planetarna maglica nazvana NGC 702, rasla je sumnja da bi mogla biti kolijevka za najranije molekule. Ali ništa, čak ni teleskopi, nisu mogli očistiti buku maglice za specifični signal helijevog hidrida.

Znanstvenici su se okrenuli SOFIJI. Zrakoplov leti na 13,7 km, iznad ometajućih slojeva Zemljine atmosfere. Iako se ne može približiti objektima u svemiru kao što je Hubble, on ima jednu ozbiljnu prednost - može se vratiti na Zemlju. To znači da znanstvenici mogu napraviti prilagodbe na temelju toga zašto pretražuju nebo.

"U mogućnosti smo mijenjati instrumente i instalirati najnoviju tehnologiju", kaže Naseem Rangwala, zamjenik znanstvenika za projekt SOFIA. "Ova fleksibilnost omogućuje nam da poboljšamo zapažanja i odgovorimo na najhitnija pitanja na koja znanstvenici žele odgovoriti."

Jedan od tih instrumenata poznat je kao njemački prijemnik na Terahertzovim (Thz) frekvencijama ili GREAT. Znanstvenici su mogli promijeniti GREAT dodavanjem kanala posebno usmjerenog prema helijevom hidridu. Slično radio prijemniku, GREAT je mogao podesiti frekvencije generirane molekulama hidrida helija.

"Bilo je tako uzbudljivo biti tamo, prvi put u podacima vidjeti helijev hidrid", rekao je Guesten. "To dovodi do dugog traganja za sretnim završetkom i uklanja sumnje u naše razumijevanje temeljne kemije ranog svemira."

• BESTpartizan 21:27 23.Travanj 2019.

hm