NASA objavila prvi zvuk ikad snimljen na Marsu

Sonda InSight
NASA/JPL-Caltech
Ova misija je prvi ljudski pokušaj otkrivanja unutrašnjosti nekog drugog planeta

NASA-in Viking 1 snimio je 1976. godine fotografije površine Marsa. Danas, četiri desetljeća poslije, agencija je objavila prvi ikad uhvaćeni zapis sa površine Crvenog planeta. Sonda InSight je prije dva tjedna sletjela na Mars i snimila fascinantne fotografije površine, a sada je NASA objavila i prvi zvučni zapis s Marsa u povijesti.

Zvuk dolazi od vjetrova koji prolaze pored njihove sonde koja je na planet sletjela 26. studenog.

"Bila je to neplanirana poslastica. Jedan od zadataka ove misije je mjerenje pokreta na Marsu, a to naravno uključuje i pokret kojeg uzrokuju zvučni valovi", rekao je to Bruce Banerdt iz NASA laboratorija Jet Propulsion.

Znanstvenici su procijenili kako niske zvukove, šumovi buke, nastaju uzrokovani vjetrovima snage 10 do 15 km/h.

"Privilegija je čuti prve zvukove ikad snimljene na površini drugog planeta. Imamo izvrsnu ekipu, i svakodnevno radimo nevjerojatne stvari u NASA-i", rekao je Jim Brodenstine iz NASA-e.

Cilj misije InSight, koju predvodi NASA Jet Propulsion laboratorij, je pomoći znanstvenicima da nauče o ranom razvoju stjenovitih planeta, i eventualno, otkriju prisutnost tekuće vode na Marsu.

Sonda InSight | Author: NASA/JPL-Caltech NASA/JPL-Caltech
"Sonda koristi najsuvremenije instrumente, kako bi mogla ući duboko ispod površine i pronaći otiske procesa koji su oblikovali i planet Zemlju", stoji na web stranici NASA-e.

"Čini to mjerenjem 'vitalnih znakova' planeta, njegovog 'pulsa'' (seizmologija), 'temperature' (toplinskog protoka) i 'refleksa' (preciznog praćenja)'', objašnjavaju, piše The Big Think.

Pomoću moderne tehnologije InSight ulazi u dubinu Marsa te pritom mjeri kako se mijenja temperatura ispod površine Marsa i koliko se topline isijava iznutra. Ova misija je prvi ljudski pokušaj otkrivanja unutrašnjost nekog drugog planeta.

Sonda InSight USPJEH Znanost NASA-ina sonda uspješno sletjela na površinu Marsa

Nije to bio NASA-in prvi pokušaj 'hvatanja' zvuka na Marsu. Njihova sonda Mars Polar bila je opremljena mikrofonom, no ta se letjelica 1999. godine srušila na planet nakon što su se motori prerano isključili pri slijetanju. Phoenix je uspio sletjeti 2008. godine, no NASA je odlučila da neće uključiti kameru ili mikrofon nakon kvarova u misiji.

Još više takvog zvuka nadaju se i planiraju da će uhvatiti na svojoj misiji 2020. godine. Ta bi letjelica trebala biti opremljena s dva mikrofona koji će, između ostalog, slušati što se događa kada letjelica ispali laser na površinske stijene. U tom će trenutku djelići stijena ispariti i stvoriti udarni val koji će stvoriti specifičan zvuk.

Zvukovi nastali u takvim interakcijama mogu pomoći znanstvenicima u otkrivanju mase i sastava stijena. Mikrofoni tako znanstvenicima omogućavaju novi smisao upotrebe tijekom njihove misije na površni Marsa.

• BESTpartizan 10:26 10.Prosinac 2018.

nema svemiraca