Letjelica Osiris prva će na Zemlju vratiti komad asteroida

bennu
NASA
NASA u rujnu planira lansirati novu letjelicu na misiju koja će nam dati još bolje odgovore na pitanja o našem mjestu u svemiru tako što će prikupiti uzorke s asteroida i vratiti ih na Zemlju

Letjelica OSIRIS-REx bit će prva koja će stići do obližnjeg asteroida kako bi uzela njegov dio i vratila ga na Zemlju kako bi proučavali nastanak Sunčevog sustava, ali i samog života. NASA je objavila u srijedu kako je sve spremno za lansiranje 800 milijuna dolara vrijedne misije prema asteridu Bennu. Iako se radi o tamnom i primitivnom svemirskom tijelu, ono bi moglo biti iznimno važno za otkrivanje porijekla života.

Raketu Atlas koja će nositi ovu letjelicu planiraju lansirati najranije 8. rujna, a OSIRIS-REx bi do Bennua trebao stići za dvije godine. Letjelica će potom još dvije godine mjeriti i analizirati asteroid kako bi otkrili koja je najbolja lokacija za uzimanje uzoraka. Plan je da robotskom rukom prikupe između 60 grama i 2 kilograma uzoraka i vrati ih do Zemlje u rujnu 2023. godine.

Bennu se nalazi na eliptičnoj orbiti koja je od Sunca udaljena od 0,9 do 1,3 AJ (astronomskih jedinica) - inače 1 AJ je udaljenost izmđe Zemlje i Sunca. Asteroid su odabrali zbog blizine, veličine i sastava, a jedna od stvari koje planiraju otkriti je i njegova lokacija u budućnosti, odnosno kolike su šanse za sudar sa Zemljom.

Kad se letjelica vrati, dio uzoraka dobit će i kanadska i japanska svemirska agencija, no 3/4 će spremiti za buduće analize jer će spoznaje i instrumenti budućnosti moći dati odgovore koje današnja znanost ne može dati.