Izbušili su više rupa u moru nego bilo tko drugi u svijetu

Istraživački brod JOIDES Resolution
1/3
Flickr
Ove godine obilježava se 50 godišnjica znanstvenog bušenja oceanskog dna

Nekad se čini kako znamo puno više o dalekom Marsu nego o onome što se nalazi ispod nas, posebno ispod morskih dubina. Istraživačka brodica JOIDES Resolution od 1978. godine istražuje morske dubine i buši rupe po morskom dnu u potrazi za vrijednim dokazima naše povijesti.

Poznata i pod nadimkom JR, a njezin je zadatak da plovi svijetom, buši rupe po morskom dnu i izvlači iz jezgre materijalne dokaze u svojim znanstvenim istraživanjima. U njima su skriveni važni dokazi naše povijesti ali i budućnosti i JR je upravo savršen za odgovore na neka od najvećih pitanja o Zemlji.

I ne samo da je riječ o impresivnom brodu, to je zapravo i veliki laboratorij kojeg znanstvenici upotrebljavaju kako bi analizirali klime i život u trenucima taloženja sedimenata tijekom zemljine povijesti. Ime je dobio po HMS Resolutionu, brodu s kojim se kapetan James Cook otisnuo na svoje drugo i treće putovanje po oceanu u potrazi za novim kontinentima. Na neki način i njegov nasljednik otkriva, možda ne pregršt novih kontinenata, već njihovu povijest, ali na malo drugačiji način. Na posljednjoj ekspediciji bušenja jezgre morskog dna otkriven je skriveni kontinent Zealandia.

Ribe, koraljni greben Spektakularno Znanost U oceanovoj 'zoni sumraka' otkrili nove vrste riba

To je samo još jedna u nizu njihovih uspješnih ekspedicija. Jedno od njihovih glavnih otkrića bila je zapravo potvrda širenja morskog dna koje je odigralo značajnu ulogu u razumijevanju tektonskih ploča. Ostala velika otkrića uključuju i direktan dokaza udara asteroida otprilike u isto vrijeme kada su izumrli dinosauri prije 66 milijuna godina, depozite soli koji pokazuju kako je Sredozemno more bilo potpuno isušeno prije pet milijuna godina, otkriće obilnog mikrobiološkog života u dubokim slojevima zemljine jezgre, piše BBC.

Brod i njegova znanstvena posada nedavno su završili instalaciju prvih monitora potresa u dubinama morskog dna u blizini New Zealanda koji će nam omogućiti razumijevanje kako, zašto i kada se na tom području stvaraju potresi. Dosada je odradio 165 ekspedicija, izbušio 2500 rupa, a najdublju na 2111 metara. Najveća morska dubina na kojoj su proveli bušenje bila je 5980 metara.

Ukupno su oplovili 538.752 nautičkih milja, a brod se u luku vraća svaka dva mjeseca kako bi preuzeo nove zalihe i započeo novu ekspediciju koja traje isto tako dva mjeseca.

Ove godine obilježava se 50 godišnjica znanstvenog bušenja oceanskog dna. Projekt dubinskog bušenja mora rođen je 1968. godine a iako je tijekom godina promijenio niz naziva i razvio se od isključivo američkog projekta u međunarodnu suradnju 24 zemlje a između ostalog i European Consortium for Ocean Research Drilling (ECORD) nastavlja otkrivati nepoznate dijelove našeg planeta.

Mjesto gdje se oceani susreću RAZBIJANJE MITA Znanost Čudesno mjesto gdje se oceani susreću

Od 2013. godine projekt je poznat pod nazivom Ocean Discovery Program (IODP).

"Puno se može saznati i naučiti o našem planetu zahvaljujući bušenju morskog dna. Ovaj je program najdugovječniji i najuspješnija je to međunarodna suradnja na području geologije. Bili smo u dubinama svakog oceana i to po nekoliko puta. Iako je Zemlja većinom prekrivena oceanima, mi istražujemo njezin samo jedan maleni dio", rekla je dr. Kara Bogus, voditeljica istraživačkog projekta.

U tri ekspedicije sudjelovao je i dr. Brian Huber iz Smithsonian Museum of Natural History.

"Plovimo brodom koji može ploviti bilo gdje svjetskim oceanima i može istraživati sedimente morskog dna u gotovo svim morskim dubinama i tako otkriti različite vrste povijesnih podataka. Možemo otkriti i neki veliki trenutak izumiranja ili klimatskih promjena. No mislim kako je ono najvažnije što smo mogli dobiti u posljednjih nekoliko desetljeća, su zapravo detaljni zapisi evolucije života, oceana i kontinenata", rekao je.