Cijene za svemir: Boca vode 30.000, limuni 2.000 dolara...

Dragon dolazi na ISS
Jeff Williams/Twitter
Kako bi astronauti mogli piti kavu, NASA je izdvojila oko milijun dolara za slanje aparata za kavu u svemir

Rano u srijedu ujutro astronauti na Međunarodnoj svemirskoj postaji dočekali su Dragon kapsulu, SpaceX-ovu letjelicu, koja je na postaju donijela oko 2260 kilograma tereta.

Ova misija označila je početak nove ere za NASA-u koja je prestala lansirati svemirske letjelice 2011. godine te se sada okrenula privatnom sektoru za pomoć pri slanju materijala i potrepština na ISS.

Prije 8 godina NASA je potpisala ugovore sa SpaceX-om i njihovim suparnikom, kompanijom Orbital Sciences, u iznosu od 1.6 milijardi dolara za 12 lansiranja i 1.9 milijardi dolara za 8 raketnih lansiranja.

Iako ove misije porezne obveznike koštaju milijune dolara manje nego slanje svemirske letjelice s posadom, cijena slanja tereta u svemir nije pala.

SpaceX je trenutačno najjeftiniji za NASA-u. Kada se podijele troškovi lansiranja i cjelokupne misije s teretom dobije se podatak da slanje jednog kilograma tereta na ISS stoji oko 60.000 dolara

No, to je gruba procjena. Iz SpaceX-a su rekli da njihova Dragon letjelica lansirana Falcon 9 raketom može nositi do 3310 kilograma tereta te može istu količinu tereta vratiti s ISS-a na Zemlju. Dakle, ako Dragon letjelicu lansiraju s maksimalnim teretom i vrate je na Zemlju noseći istu količinu, cijena pada na 20.225 dolara po kilogramu

Kako bi stavili u perspektivu koliko danas košta slanje stvari u svemir procijenili smo troškove nekolicine predmeta koji su u prošlosti dostavljeni na Međunarodnu svemirsku postaju.

Boca vode: 10.000 do 30.000 dolara

Boce vode | Author: Thinkstock Thinkstock

Voda je neophodna za život, no užasno je skupa u svemiru. Pola litre vode teži pola kilograma, što znači da slanje jedne boce vode u svemir stoji između 20.225 i 60.000 dolara.

No, NASA je zaključila da je slanje vode na ISS skupu i nepotrebno te astronauti sada piju vodu recikliranu od kondenzacije, znoja i urina.

70 miševa: minimalno 470.000 dolara

Miševi | Author: Wikipedia Wikipedia

Miševi su prilično lagani, jedan teži oko 300 grama. No, cijena je prilično visoka - oko 6.825 do 20.250 po mišu. Ako pomnožimo li to sa 70 miševa, dođemo do cijene od 470.000 pa do 1.4 milijuna dolara.

Astronauti koriste miševe za istraživanje, kako bi proučili utjecaj svemira na njihove mišiće.

Gajde: oko 162.000 dolara

Na ISS-u su se našli razni instrumenti: gitare, harmonike, barem jedan saksofon i gajde.

Težina instrumenta varira ovisno o materijalu i dizajnu. Astronaut Kjell Lindgren je prilično strastven po pitanju glazbe i svoje 'cimere' u svemiru nerijetko je uveseljavao sviranjem.

Prosječne gajde teže oko 3.6 kilograma, no recimo da su Lindgrenove težile nešto manje. Ipak, cijena njihovog slanja u svemir je velika - od 54.600 do 162.000 dolara.

Aparat za kavu: više od milijun dolara

Međunarodna svemirska postaja | Author: NASA NASA

Nekada su astronauti pili smrznutu suhu kavu koja je bila u najmanju ruku očajna. Kava je bila toliko očajna da je bila standardna pritužba mnogih astronauta.

No, 2015. godine na ISS je došao aparat za kavu težak gotovo 20 kilograma. Aparat je usrećio stanovnike Međunarodne svemirske postaje, no NASA je za njegovo slanje morala izdvojiti između 400.400 i 1.2 milijuna dolara.

Kostim gorile: minimalno 116.000 dolara

Internet se 'zapalio' kada je NASA objavila snimku astronauta Scotta Kellyja u kostimu gorile na ISS-u

Svaki astronaut ima pravo na privatnu pošiljku sa Zemlje. Većinom su to pokloni, pisma, a ponekad čak i torte. No, Mike Kelly, brat blizanac Scotta Kellyja poslao mu je kostim gorile.

Ovaj kostim teži oko 2 kilograma te je cijena njegovog slanja u svemir između 116.000 i 391.000 dolara.

Limun: oko 2.000 dolara

Scott Kelly i limun | Author: NASA NASA

Astronaut Scott Kelly proveo je godinu dana u svemiru što je puno vremena za provesti na postaji. NASA mu je zato poslala limune kako bi ga razveselila i natjerala na kretanje. Kelly je izazov prihvatio te je žonglirao u svemiru.

NASA-u je slanje jednog limuna stajalo oko 2.000 dolara.

Zvuči užasno skupo?

Za standard na Zemlji, da, no NASA kaže da se isplati. Istraživanja koja se provode na ISS-u imaju velik potencijal. Znanstvenici otkrivaju tajne o ljudskom tijelu i budućnosti svemirskog istraživanja. NASA i istraživanja na ISS-u zaslužni su i za mnoge tehnologije koje koristimo na Zemlji.

Elon Musk, vlasnik SpaceX-a, nada se kako će spustiti cijenu slanja tereta u svemir na oko 2.225 dolara po kilogramu. Višekratno iskoristive rakete pomoći će u tom naumu.