Voices
55 prikaza

Više od polovice naših IT-jevaca želi otići u inozemstvo

Tomislav Čorak
Davorin Višnjić/Pixsell
Gradovi i zemlje moraju se natjecati u privlačenju i zadržavanju digitalnih stručnjaka, koji bi mogli biti ključni za njihov ekonomski razvoj.

Digitalni stručnjaci ne samo da su među najtraženijim zaposlenicima u svijetu, već su i među najspremnijima preseliti se zbog posla. Prema rezultatima najnovijeg istraživanja, koje su proveli tvrtka Boston Consulting Group (BCG) i udruženje The Network, dvije trećine ispitanih digitalnih stručnjaka voljno je preseliti se u inozemstvo, kako bi napredovali u karijeri. Vodeća destinacija za digitalne stručnjake diljem svijeta jest SAD, dok je London grad u kojem bi željeli raditi, ako pronađu posao izvan matične zemlje.

Izvješće pod nazivom Decoding Digital Talent (Dekodiranje digitalnih talenata), koje se temelji na spomenutom istraživanju, je dio aktualne serije publikacija Decoding Global Talent tvrtke BCG (jedna od vodećih svjetskih tvrtki pružatelja usluga savjetovanja o upravljanju poslovanjem) i udruženja The Network (globalno udruženje više od 50 vodećih internetskih stranica za zapošljavanje). Za potrebe istraživanja BCG i The Network anketirali su 27,000 ljudi u 180 zemalja diljem svijeta, koji posjeduju stručna znanja i vještine, poput programiranja i razvoja weba, mobilnih aplikacija, umjetne inteligencije i robotike te digitalnog inženjeringa.

Ilustracija za iseljavanje Bijeg na Zapad Life Samo u Njemačku u dvije godine iselio grad veličine Osijeka

Svim je digitalnim stručnjacima zajedničko nekoliko karakteristika. Osamdeset posto ih ima sveučilišne diplome, a 68 posto njih su muškarci. Za razliku od uobičajenog mišljenja, najviše bi željeli raditi u velikoj tvrtki, a ne startupu. Samo devet posto njih je na pozicijama višeg menadžmenta, dok ih 41 posto radi na pozicijama bez ikakvih menadžerskih odgovornosti.

U prosjeku, 67 posto digitalnih stručnjaka preselilo bi u slučaju bolje prilike za profesionalno napredovanje, no zanimanje za takvo što varira od zemlje do zemlje. Više od tri četvrtine ispitanika iz Indije i Brazila preselilo bi zbog posla, dok bi u Kini manje od svakog četvrtog ispitanika razmislilo o takvom potezu. Za usporedbu, tek 55 posto nestručnjaka preselilo bi zbog posla.

Spremnost na preseljenje najizraženija je kod digitalnih stručnjaka u zemljama u razvoju: oni bi se preselili kako bi imali pristup boljim prilikama za profesionalno napredovanje.

Hrvati bi najradile selili u Njemačku, Austriju i Ujedinjeno Kraljevstvo.

U istraživanju Decoding Digital Talent sudjelovalo je i 315 hrvatskih digitalnih stručnjaka. Njih 54 posto izrazilo je spremnost na preseljenje u inozemstvo, što je više od 48 posto zabilježenih na ukupnom hrvatskom uzorku istraživanja, ali manje od 67 posto globalnog uzorka digitalnih profesionalaca. Destinacije u koje bi hrvatski digitalni stručnjaci najviše željeli preseliti su manje-više iste kao i u slučaju drugih industrija: tri vodeće su Njemačka, Austrija i Ujedinjeno Kraljevstvo za obje skupine. Istovremeno, digitalna središta, poput Irske ili SAD-a, su sve popularnija među digitalnim stručnjacima.

"Prema popisu 10 vodećih razloga za odabir radnog mjesta, hrvatski stručnjaci za digitalne tehnologije puno više cijene financijsku kompenzaciju, dok im sigurnost zaposlenja uopće nije toliko važna, kao da druge profile stručnjaka u Hrvatskoj. Osim toga, hrvatskim stručnjacima za digitalne tehnologije je još jako važna kreativnost i fleksibilnost na radnom mjestu, a ti se isti kriteriji ne pojavljuju ni u prvih 15 razloga za odabir radnog mjesta ostalih stručnjaka u Hrvatskoj. Možemo zaključiti da digitalna revolucija zaista pozitivno djeluje i na hrvatsko tržište radne snage te da su naši stručnjaci za digitalne tehnologije dovoljno konkurentni jer mogu birati poslove koji im odgovaraju", tumači Tomislav Čorak, principal u BCG-u.

Na popisu 10 vodećih pogodnosti zaposlenja prema mišljenju hrvatskih stručnjaka za digitalne tehnologije našli su se i kvalitetna ravnoteža privatnog i poslovnog života, dobri odnosi s kolegama, uvažavanje rada, kao i prilike za profesionalni razvoj. Važni su im i dobri odnosi s nadređenima i zanimljiv posao.

London je najpopularniji grad za selidbu

Globalno gledajući, pored SAD-a, ostale vodeće destinacije su, prema mišljenju digitalnih stručnjaka u svijetu, Njemačka, Kanada, Australija i Ujedinjena Kraljevina. Kako su pokazali rezultati istraživanja Decoding Global Talent objavljenoga lani, istih pet zemalja najpopularnije su destinacije za bilo koga u svijetu tko je zainteresiran za preseljenje zbog posla.

London je vodeća destinacija za sve one koji bi selili, ali i za digitalne stručnjake. Za digitalne stručnjake su tu još i New York, Berlin, Amsterdam i Barcelona. Rezultati istraživanja pokazuju kako je, prema mišljenju digitalnih stručnjaka, privlačnost spomenutih gradova veća od privlačnosti zemalja u kojima se ti gradovi nalaze.

Poslodavci i zemlje moraju znati privući i zadržati digitalne stručnjake

Gradilište Iseljavanje iz RH Top News Hrvatski magistar s bauštele u Njemačkoj: Pa, tu je teško!

Digitalni stručnjaci koji znaju kodirati softver ili provoditi naprednu analizu podataka uz pomoć umjetne inteligencije vrijedan su kadar. Tvrtke koje trebaju digitalne stručnjake kako bi predvodile ili širile poslovanje suočene su s jakom konkurencijom, kada je riječ o talentima s takvim vještinama. Osim zapošljavanja, tvrtke svoju potrebu za digitalnim stručnjacima mogu zadovoljiti i provedbom programa usavršavanja ili prekvalifikacije postojećih zaposlenika, kroz koje će ih naučiti potrebne vještine.

Isto tako, gradovi i zemlje moraju se natjecati u privlačenju i zadržavanju digitalnih stručnjaka, koji bi mogli biti ključni za njihov ekonomski razvoj. Prvi je korak u tom smjeru izrada strateškog plana za radnu snagu na razini države ili određenog područja, kako bi se utvrdila ponuda digitalnih stručnjaka i potražnja za istima. Osim toga, vlade bi trebale organizirati obrazovne programe te stvoriti „brend“ grada ili države.

Stručnjaci ističu da će način kako će tvrtke, zemlje i pojedinci prilagoditi svoje strategije nestašici digitalnih vještina biti ključan za godine koje slijede.

Više o istraživanju možete preuzeti ovdje.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.