Top News
3207 prikaza

Teorije o jednoj od najvećih misterija avijacije

Potraga za avionom MH370
1/8
REUTERS
Je li pilot bio u nesvijesti ili je počinio samoubojstvo, je li avion pao kraj Australije ili bliže Africi

Datuma 8. ožujka let Malaysia Airlinesa MH370 uzletio iz Kuala Lumpura, no nikada nije sletio u Peking.

Od tada traje najskuplja podvodna potraga koja i dalje nije urodila plodom i nikome nije niti malo jasnije zašto je nakn 40 minuta (leta koji je trebao trajati šest sati), MH370 skrenuo i počeo letjeti prema južnom Indijskom oceanu s 239 ljudi u avionu.

Teorija je bilo, i još uvijek jest, mnogo. Neke su s vremenom odbačene, neke su se promijenile, a nove izronile. No potraga nakon potrage nije riješila jedan od najvećih misterija avijacije.

2014: Slijetanje na sjeveru

Nakon šoka nesreće jedna je od teorija sugerirala kako je avion odletio ne na jug, prema moru, već u središnju Aziju. 
Sada diskreditirana teorija inicijalno je imala neke veze sa činjenicama, ovisno o tome kako se MH370 pratio.

MH370 prvo je "nestao" kada je ugasio odašiljač, što znači da se avion više nije mogao pratiti. No, kasnije je njegova ruta ustanovljena koristeći vojni radar, koji daje vrlo konkretnu lokaciju.

MH370 - poruke nade da će se avion naći | Author: lai seng sin/REUTERS/PIXSELL lai seng sin/REUTERS/PIXSELL
Zahvaljujući tom radaru, znamo da je MH370 krenuo sjeveroistočnom rutom u Peking, onda se okrenuo i krenuo na jugozapad, i onda se opet okrenuo, u sjeverozapadnom smjeru, prema Indiji. Tu prestaje i efikasnost radara.

Tu se sada, u praćenju, uključuje satelit koji MH370 prati ostatak vremena. Ne može s jednakom efikasnošću definirati gdje je avion ali može otprilike pretpostaviti gdje je. Avion se kretao sve dalje i dalje od satelita, ali nije jasno da li prema Australiji (što bi zahtijevalo još jedan okret) ili se kretao sjeverno prema Aziji.

No, ideja o odlasku i pokušaju slijetanja na sjever proglašena je nerealističnom od strane kompanije koja je vlasnik satelita, Inmarsat, a dodatno opovrgnuta nakon što su pronašli ostatke na obali Afrike.

2015: Slučaj "masovne hipoksije" i pad kraj zapadne Australije

Godine 2015. niz ostataka aviona, potvrđenih da dolaze od MH370, nađeni su na plažama diljem istočne Afrike. Prvo, to je potvrdilo da avion nije u jednom komadu, nego su modeli oceanskih struja pokazali i kako je najvjerojatnije da se MH370 srušio na jug Indijskog oceana kraj zapadne Australije, a godinu dana kasnije oceanske su struje "dogurale" ostatke do Afrike.

MH370 nije se mogao srušiti u Africi jer to nije konzistentno sa podacima koje su dali sateliti, a to je da se putovanje odvijalo u smjeru jugoistočno.

Potraga za avionom MH370 | Author: REUTERS REUTERS
U međuvremenu, autoriteti i stručnjaci spekulirali su kako je neka vrsta vatre, nesreće ili kvara natjerala avion da traži mjesto za hitno slijetanje, piše Guardian.

Teorija kaže kako je masovna hipoksija (gubitak kisika) onesvijestila posadu i putnike prije no što su mogli sletjeti. Jednom kada su svi bili bez svijesti, avion je letio na autopilotu dok nije ostao bez goriva.

Ta teorija, koja uključuje i da je glavni pilot, kapetan Zaharie Ahmad Shah, bio bez svijesti do kraja putovanja, je i dalje službena teorija Malajske vlade.

2016: Namjeran smjer

Godine 2016. otkrilo se kako je osobni simulator leta u kući kapetana Zaharie korišten kako bi se "nacrtala" ruta preko južnog Indijskog oceana, ista kojom se letjelo na taj dan.

No australski biro za sigurnost pri transportu (ATSB) odmah je negirao kako je kapetan namjerno okrenuo rutu aviona, kao dio plana ubojstva-samoubojstva.

Nikada nije potvrđeno je li ili nije posve sam isplanirao rutu. Njegova obitelj kaže da "nije imao problema te da je volio život", imao fantastično uspješnu karijeru i nikada ne bi namjerno srušio avion.

Malezija se uporno bori protiv teorije kako je riječ o odmetnutom pilotu i tvrde kako je kapetan bio u nesvijesti i žrtva nesreće.

2017: 25.000 km kvadratnih prioritetne zone

Godine 2017. ATSB je objavio najdetaljniji izvještaj o misteriji aviona kojeg traže od 2014., a pokrili su 120.000 kilometara kvadratnih.

ATSB-ov finalni izvještaj nije uspio pronaći avion ali je zato predložio dvije teorije.

Prva je već spomenuta "pilot u nesvijesti" teorija. Međutim, ATSB je dao i nove dokaze. Rekli su kako je avion pao u more na način da je jasno kako je pilot bio van funkcije.

Potraga za MH370 | Author: Handout/REUTERS/PIXSELL Handout/REUTERS/PIXSELL
Druga je teorija nešto što se zove "zona prioriteta" - locirana sjeverno od mjesta gdje su do sada najviše tražili te vjerojatno finalna lokacija MH370.

Iako ATSB nije pretražio tu zonu, kažu kako su sigurniji no ikad, sudeći po analizi dokaza, da je tamo srušen MH370.

2018: Svjesni pilot i "kontrolirano izbacivanje"

Godine 2018. 25.000 kvadratnih kilometara "prioritetne zone" je pretraženo, bez ikakvog rezultata. 

Američka kompanija Ocean Infinity mjesecima je pretraživala predio po dogovoru "ako ne nađeš olupinu, nema honorara" s malezijskom vladom. Iako su nade prvotno bile visoke, ništa nije pronađeno. Išli su sve sjevernije, ali bez ikakvog uspjeha. 

Taj cjelokupni fijasko natjerao je sve da ponovno promisle o svemu što misle da znaju.

"Prioritetna zona" bazirana je na pretpostavci da kada je MH370 ostao bez goriva, Zaharie je bio bez svijesti, a avion je oštro pao u more.

Dakle avion treba tražiti tamo gdje je ostao bez goriva. No, tamo se i tražilo, ali bezuspješno. Nekadašnji pilit Simon Hardy kaže kako je Zaharie bio budan i navodio avion u dugačkom sletu i kontroliranim pokušaju slijetanja na more, posebno kako je ostao bez goriva.

Ako je avion klizio, može biti i 200 kilometara dalje od mjesta gdje se pretpostavljalo da treba biti. To bi objasnilo zašto ga nitko nije uspio pronaći.

U epizodi Australia’s 60 Minutes nekadašnji je pilot rekao kako je Zaharie mogao sam "onesvijestiti" putnike i posadu te koristiti kisik da ostane priseban, i onda pokušati sletjeti. Za to su pak iz ATSB-a rekli da je glupost jer bi njegovoj posadi pozlilo od dekompresijske bolesti, a 53-godišnji i pomalo pretili pilot to ne bi izdržao. 

A negiraju i kako je avion bio u kontroliranim uvjetima jer podaci pokazuju kako je pri padu bio "nos prema moru i ubrzavao".

2019: Nismo ništa bliže odgovoru

Pet godina nakon nestanka, pročešljano je 200.000 kilometara kvadratnih, bez uspjeha. I dalje nema dokaza gdje je pao, a kamoli što je nesreću izazvalo.

Konačno izvješće o MH370 | Author: STRINGER/REUTERS/PIXSELL STRINGER/REUTERS/PIXSELL
Najnoviji izvještaj de facto ne otkriva ništa novo. Prozvan je "finalnim izvještajem" ali su ogorčeni članovi obitelji i javnosti inzistirali da se istraga nastavi.

I francuska Gendarmerie Air Transport najavila je istragu kada se skupe sve satelitske snimke. Istraga i dalje traje, još nema novih informacija.

Malezija je pak rekla da su spremni tražiti iz početka ako dobije dobru ponudu poput one Ocean Infinityja, koji je rekao kako će rado opet krenuti u potragu.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.