Top News
640 prikaza

Papa je u pravu, katolici moraju ukinuti smrtnu kaznu

Papa Franjo
Republic of Korea/ CC BY-SA 2.0
Još dok je bio nadbiskup u Buenos Airesu, papa Franjo zalagao se za ljudski život i protivio smrtnoj kazni

Vrijeme je da se jasno kaže da je smrtna kazna sama po sebi suprotna evanđelju  i da bez obzira kako se ona provodi, podrazumijeva namjerno dokidanje ljudskog života koji nikad ne prestaje biti svet u očima njezina stvoritelja i kojem je, u konačnici, samo Bog pravi sudac i jamac", rekao je papa Franjo još prošle godine u listopadu na proslavi 25 godišnjice katekizma katoličke crkve u Buenos Airesu.

I prije no što je postao papa, Jorge Mario Bergoglio kao kardinal i nadbiskup u glavnom argentinskom gradu zalagao se za ukidanje smrtne kazne, pa bi takav njegov potez mogao promijeniti službenu crkvenu pouku o toj temi i za one koji ga dobro poznaju, to neće biti nikakvo iznenađenje, piše Austen Ivereigh, katolički novinar i komentator za The Guardian.

Papa Franjo Pax Romana Top News Papu Franju ne brine Irska, već drugi veliki problem Crkve

Unatoč snažnim kampanjama protiv smrtne kazne pape Ivana Pavla II., njegov je katekizam iz 1983. godine priznao da bi to moglo biti opravdano ako je to "jedini praktičan način" za obranu života od agresora.

Iako je jasno da su u stvarnosti "slučajevi apsolutne nužde za suzbijanje počinitelja danas vrlo rijetki, ako ne i praktički nepostojeći", zapravo su se, kad je u pitanju Katolička crkva, smrtne kazne opravdavale od Nebraske do Filipina, kad god je to bilo moguće i koristile su se i najmanje  iskorišteni katolicima zagovornici smrtne kazne od Nebraske do Filipina da tvrde da crkva nije bila protiv njega.

Kad je 2008. godine donesena rezolucija UN-a koja je pozvala na moratorij za smrtnu kaznu, papa Benedikt XVI rekao je da se raduje i nada da će to dovesti do "javne rasprave o svetom karakteru ljudskog života". Unatoč tomu, krajnje desni katolici poput suca američkog Vrhovnog suda Antonina Scalia, zagovarali su smrtnu kaznu. Scalio je i dalje inzistirao na tome da, za razliku od pobačaja, nije grijeh podržavati ili sudjelovati u izvršenju smrtne kazne. 

Ali od sada, ta je ideja u potpunom proturječju s naukom katoličke crkve. Smrtna kazna, bez obzira na načine izvršenja, "uključuje okrutno, nečovječno i ponižavajuće postupanje" i mora biti odbijena "zbog neispravne selektivnosti sustava kaznenog pravosuđa i suočavanja s mogućnošću sudske pogreške".

Više nema dvojbe, katolici uvijek i svuda moraju raditi sve kako bi spriječili izvršenje smrtne kazne i ustrajati u tome istom snagom kakvom žele spriječiti pobačaj ili trgovinu ljudima. 

Neki desničarski katolici u Americi još od najave ovakvog učenja smatraju da papa Franjo nema pravo ukinuti smrtnu kaznu. No, Crkva je uvijek poučavala obranu ljudskog života kad je bila u pitanju kontracepcija, pa sve do pitanja eutanazije i prirodne smrti.  

Pio XII je 1952. rekao da je pitanje smrtne kazne "rezervirano za svjetovnu vlast hoće li osuđenu osobu pustiti da živi u poniženju počinjenog zločina".

U 65 godina između tih dviju deklaracija, zapadno društvo postupno je okrenulo leđa smrtnoj kazni kao uvredljivoj prema intrinzičnoj vrijednosti života - vrijednost koja ostaje, neovisno o tome kako se osoba ponašala. Ta rastuća moralna svijest jest plod rada evanđelja u društvu, što se odražava u sve većoj papinskoj netoleranciji prema smrtnoj kazni. 

Scena iz filma Sin City Rasprava Life Smrtna kazna: Je li humanije vješanje ili električna stolica

A ako to zvuči kao prilagođavanje i hod ukorak sa suvremenim svijetom, vrijedno je razmotriti Svetog Vincenta de Lérinsa koji je još u V stoljeću govorio o "kršćanskom učenju koje napreduje uz pomoć Duha svetoga, objedinjeno godinama, povećano vremenom, profinjeno dobu ”. To vrijedi i za električnu stolicu.

Kao što je i sestra Helen Prejean, koja se zalagala za ukidanje smrtne kazne i napisala "Dead Man Walking", reagirala na Franjinu najavu:

"Moralne tektonske ploče su se pomakle. Egzekucija se više ne može opravdavati. Vrijeme je da zauvijek ukinemo ubijanje sponzorirano od države."

  • vjaceslav 08:45 07.Kolovoz 2018.

    zašto se nebraska (the cornhusker state), čije je stanovništvo po popisu iz 2014. većinski (51%) protestantsko, spominje kao katolička zemlja, a katolika ima 23%, malo više od ateista kojih je čak 20%?

  • Avatar Mollymosa
    Mollymosa 02:07 07.Kolovoz 2018.

    Dobrodošli na najbolju stranicu sex dating ==>> Sexydrom.com

  • nelson 17:43 06.Kolovoz 2018.

    sumnjam