Top News
663 prikaza

Orban je kupovinom medija pomogao Janši na izborima

Viktor Orban i Janez Janša
Screenshot Youtube
Orban je u svojim napadima na liberalnu demokraciju postao ikona i lider desnice. No, osim njegovog, važna je bila i potpora Orbanovih prijatelja

Janez Janša, koji je u nedjelju dobio izbore u Sloveniji, uspjeh duguje valu desnog populizma koji je zahvatio još jednu europsku državu. Među onima kojima Janša može zahvaliti, piše New York Times, je i mađarski premijer Viktor Orban koji je tijekom kampanje pozitivno govorio o Janši te upozoravao da su ovi izbori važni jer je u pitanju "opstanak slovenske nacije".

Orban je u svojim napadima na liberalnu demokraciju postao ikona i lider desnice. No, osim njegovog, važna je bila i potpora Orbanovih prijatelja. 

U protekle dvije godine mađarski biznismeni bliski Orbanu tiho su ulagali, ili čak pokrenuli, niz desnih medija u Sloveniji i Makedoniji. Skandal24 je senzacionalistički trač magazin koji je vrlo neuvijeno napadao sve Janšine političke protivnike u člancima u koji su izvori kao takvi bili mnogo manje važni. Televizija Nova24TV stalno je plasirala priče o opasnostima migranata, a dobio je i ekskluzivu s Orbanom u svibnju.

Viktor Orban NOVI MANDAT Top News Orban je kao Putin i Trump: voli oligarhe i mrzi medije

"Janša je upravo tip lidera kakvog Slovenija treba", rekao je Orban za Nova24TV.

Dok postaju sve snažnije diljem Europe populističke stranke se pokazuju odlične u manipulaciji medija kako bi "gurale" njihove pouke i napadale mainstream stranke. U Italiji anti-establišment Pokret pet zvjezdica je sada dio koalicijske vlasti usprkos tome što su optuženi da su koristili dezinformacije u kampanji kako bi diskreditirali protivnike. U Austriji populistička Slobodarska stranka Austrije već dugo koristi svoju televizijski program FPO TV, kako bi širila svoje poruke.

Janez Janša, Viktor Orban | Author: EPP/ CC BY 2.0 EPP/ CC BY 2.0
U konsolidaciji svoje moći u Mađarskoj Orban je prepoznao golemu moć medija i sada se čini kako pokušava proširiti svoju sferu utjecaja. Prošle godine, jedan od njegovih najbližih savjetnika, Arpad Habony, našao se sa Stephenom Bannonom, nekadašnjim glavnim strategom američkog predsjednika Donalda Trumpa, u Washingtonu. Cilj susreta, kaže Timesu osoba upoznata sa sastankom, bilo je pokretanje istočnoeuropske varijante Breitbart Newsa, platforme koja često promovira žestoke nacionalističke ideje.

U Mađarskoj, Orbanovi saveznici kontroliraju većinu domaćih medija i koriste svoje platforme kako bi gurali svoj anti-imigrantski stav. Tijekom nedavnim mađarskih izbora, pro-Orban mediji bombardirali su glasače sa senzacionalističkim člancima o užasima nadolazeće imigrantske horde - iako su se priljevi ljudi smanjili na apsolutni minimum. Orban je, pak, u tim medijima prikazivan kao branitelj nacije koja se ne smije slomiti ispod pritiska dekadentnih zapadnjačkih uvjerenja.

Mateusz Morawietzki i Viktor Orban ZAVRĆU PIPU Top News EU kažnjava europske populiste kresanjem novca

Investiranjem u slovenske medije Orbanovi saveznici dali su mu glas u drugoj državi, koji je iskorišten kako bi se podržao Janša. I dalje je prerano da bi se sa sigurnošću znalo hoće li Janša moći sastaviti koaliciju u Sloveniji, ali ako uspije jedina osoba koja će od toga profitirati će biti upravo Orban koji će, napokon, imati potencijalnog saveznika unutar EU u trenutku kad vodstvo bloka promišlja rezanje priljeva novca u Mađarsku. 

"Orban očigledno želi nekoga poput Janeza Janše na mjestu premijera Slovenije", kaže Danilo Turk, nekadašnji UN-ov dužnosnik koji je bio predsjednik Slovenije od 2007. do 2012. 

"Kada bi Orban u Sloveniji imao nekoga s kim je na istoj valnoj duljini, to bi mu samo nadodalo na utjecaj u Europi", kaže Turk.

Većinski vlasnik Skandala24 je Peter Schatz, mađarski biznismen iz Orbanovog kruga. Nema konkretnih dokaza da Orban magazinu diktira sadržaj i smjer istog, ali nema sumnje u to da Schatz podržava sve stavove mađarskog vođe.

Nekada relativno nepoznati izvršni urednik na mađarskoj državnoj televiziji Schatz je 2015. postao suvlasnik novine Ripost, pro-Orbanovskog medija koji uvelike ovisi o dotacijama od vlade. Od siječnja do studenog 2016. godine gotovo 97 posto oglašavanja došlo je od strane države, kažu financijski izvještaji kojih se dočepao mađarski istražiteljski portal Index.hu.

Kako je dobivao na važnosti u Mađarskoj, Schatz je pažnju skrenuo prema Sloveniji, a onda i Makedoniji. U rujnu 2016. godine Ripost je kupio 15.1 posto kompanije Nova24TV, slovenskog medija kojeg su osnovali poduzetnici koji podržavaju Janšu. Na isti san, druge dvije kompanije, uključujući onu čiji je suvlasnik Habony, Orbanov savjetnik, kupili su jednake udjele u kompaniji.

Washington: Donald i Melania Trump u društvu Baracka i Michelle Obame uoči inauguracije OČAJAN Top News Obama nakon Trumpove pobjede: "Isuse, kako smo pogriješili"

Investicije u Nova24TV bile su koordinirane. Bankovni dokumenti koje je nabavio The Times, a prvi puta objavio slovenski politički magazin Mladina, pokazali su kako su sve tri transakcije došle od strane Karoly Varge, mađarskog građevinskog mogula koji je u Orbanovoj eri dobio neproporcionalno veliku količinu projektnih koncesija s državom.

Na ljeto 2017. Schatz je kupio više od pola slovenske kompanije New Horizon, koji objavljuje desni tjedni magazin, Demokracija. Kupovina ga je pretvorila u formalnog partnera Janšine Slovenske demokratske stranke, koja je ostala manjinski vlasnik. 

Mjesec kasnije Schatz je odlučio kroz New Horizon posuditi 60.000 eura samoj stranci, kaže Zoran Mladenović, sa revizorskog suda koji nadgleda financije stranaka u državi.

Sud je, s obzirom da New Horizon nije financijska institucija, posudbu proglasio nelegalnom.

"Krajnje je neobično da politička stranka novac posuđuje od kompanije koja ne smije posuđivati novac", kaže Mladenović.

Steve Bannon 'TRALJAVI STEVE' Top News Američki provokator kruži Europom i okuplja populiste

Nekoliko tjedana poslije toga Schatz je, opet kroz New Horizon, utemeljio Skandal24 koji je vrlo brzo počeo napadati lijeve političare te premijera Miru Cerara. Jedan je članak tvrdio kako je tražio isplatu novca za poslovna putovanja kako bi pokrio dodatne troškove. Sljedeći je tjedan pripremljen članak s pregledom ljubavnih života političara, s vrlo "tankim" i sumnjivim izvorima.

Prošlo ljeto Schatz je preuzeo kontrolu nad Alfa TV, desnom televizijom u Makedoniji koja je dugo podržavala Nikolu Gruevskog, nekadašnjeg premijera koji je ujedno koji je već dugo Orbanov najbliži saveznik u zemlji. Schatz je sada većinski vlasnik u medijskoj kući, kaže istraživanje napravljeno od strane "Organized Crime and Corruption Reporting Project", međunarodne mreže istraživačkih novinara. 

U istom je periodu Schatzov nekadašnji kolega, Agnes Adamik, također kupio niz desnih medija u Makedoniji.

"Oni ulažu u jednu posve novu vrstu političke alijanse", kaže Sandra Bašić-Hrvatin sa slovenskog sveučilišta Primorska, i nekadašnja članica nezavisne komisije koja je savjetovala slovensko Ministarstvo kulture o pitanjima medija i zakonodavstva.

"Oni ulažu u medijsko carstvo kako bi utjecali na izbore te sagradili novu političku silu unutar Unije", nadodaje Bašić-Hrvatin koja je već bila kritizirana od strane Schatzovih medija radi svojih istupa.

Schatz, Nova24TV, Demokracija, Slovenska demokratska stranka i Orbanov glasnogovornik svi su odbili komentirati. Urednica Skandal24, Marjanca Scheicher, sakrila se iza vratiju kada je Timesov reporter nenajavljeno došao u redakciju gdje zajedno sjede i rade novinari Skandal24, Nova24TV i Demokracije.

Janez Janša Autokrat na granici Top News Janša: Od Titovog komunista do Orbanovog desničara

Miro Petek, glasnogovornik Slovenske demokratske stranke, kasnije je napisao kolumnu za Nova24TV kritizirajući ton reporterovih e-mailova i njegov fokus na medije povezane sa strankom.

Ako Janša uspije u formiranju vladajuće koalicije, sloboda medija postati će žarišno pitanje u susjednoj državi. U svojem prvom premijerskom mandatu Janša, nekadašnji kolumnist u doba komunističke ere, krenuo je s napadima na medije, a novinare je optuživao da su pristrani te da su "sluge političkih elita".

Regulatorna tijela u Sloveniji trenutno se bave pitanjem stranog vlasništva medija u zemlji, posebno u planiranom preuzimanju glavne privatne televizije od strane regionalnog telekomunikacijskog diva koji je u većinskom vlasništvu američke investicijske tvrtke. 

Janšine pristalice kažu da taj poslovni dogovor ima mnogo veće implikacije za Sloveniju i njezine medije no vlasništvo nad Skandal24 i Nova24TV.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.