Top News
13952 prikaza

Kletva Uljanika: Kako su nestali najveći brodovi

Berge Istra
1/9
Auke Visser
Nekada su predstavljali najmodernije čudo tehnologije jugoslavenske brodogradnje da bi nestali bez traga

U utorak ujutro počela su i konkretna policijska postupanja zbog malverzacija u Uljaniku. Uhićeni su Gianni Rossanda, Marinko Brgić, jedan od članova uprave Uljanika te Dragutin Pavletić, šef Uljanik Plovidbe. Priveden je Maksimilijan Percan, šef 3. maja.

Dugogodišnji predsjednik Uprave pulskog Uljanika Anton Brajković, koji je odstupio s funkcije 2004., uhićen je nešto prije 11 sati.

Sve glasnije se govori da bi pulsko brodogradilište moglo zauvijek zatvoriti vrata. Preživjelo je dva svjetska rata, ali nije i hrvatsku korupciju. Dvije posebno bolne točke Uljanika su brodovi Berge Istra i Berge Vanga.

Berge Istra bio je brod u vlasništvu norveške brodarske tvrtke Sig. Bergesen d.y. i registriran u Liberiji. Pripadao je klasi kombiniranih ili brodova za prijevoz nafte, sipkih tereta i rude (engl. ore-bulk-oil carrier, OBO carrier) s 227,550 kubičnih tona istisnine (DWT). Brod je nosio građevinski broj 296 u brodogradilištu Uljanik u lučkom gradu Puli u Hrvatskoj gdje je sagrađen 1972., opisuje ga hrvatska inačica Wikipedije.

1/6

Brod je bio na putu iz Tubarãoa u Brazilu do Japana prevozivši željeznu rudu kada je 30. prosinca 1975. iznenada izgubljen kontakt s plovilom u Tihom oceanu (blizu otoka Mindanaa, Filipini). Nakon tjedan dana 7. siječnja 1976. brod je proglašen nestalim, a pokrenuta operacija potrage nije donijela nikakva rezultata pa je prekinuta 10. siječnja iste godine. 30 članova posade izgubilo je život. Preživjela su samo dvojica, španjolski državljani Imeldo Barreto Leon (41) i Epifanio Lopez (39), koje je na splavi pronašla japanska ribarica 20. siječnja 1976.

Do današnjeg dana, više od 40 godina poslije, brodarska tvrtka čuva tajnost s obzirom na uzrok nesreće. Najistaknutija teorija tvrdi da su uzrok mogle biti eksplozije uzrokovane ostacima nafte u teretnom odjeljku koji je napunjen željeznom rudom. Berge Istra bio je, poput brod blizanca Berge Vanga koji je nestao pod sličnim okolnostima četiri godine kasnije, brod koji je mogao prevoziti i naftu i željeznu rudu. Nakon ova dva nestanka nikada se više nisu gradili kombinirani brodovi poput ovih, a nafta nikad više nije prevožena zajedno s rudom.

Berge Vanga bio je nosač rude i nafte s 227,912 kubičnih metara istisnine (DWT). Brod se nalazio u vlasništvu norveške brodarske tvrtke Sig. Bergesen d.y. i bio je registriran u Liberiji. Brod je nosio građevinski broj 300 u brodogradilištu Uljanik u lučkom gradu Puli u Hrvatskoj i izgrađen je 1974. Pripadao je klasi kombiniranih ili brodova za prijevoz nafte, sipkih tereta i rude (engl. ore-bulk-oil carrier, OBO carrier). Brod je bio na putu iz Brazila u Japan prevozivši željeznu rudu kada je iznenada u 29. listopada 1979. izgubljen kontakt s plovilom u južnom Atlantiku. 40 ljudi izgubilo je živote.

Nekakvi ostaci koji su nalikovali dijelovima tankera pronađeni su bez ljudskih ostataka. Još uvijek se malo toga zna o nesreći, a saslušanje nakon nesreće održano je iza zatvorenih vrata. Glavna teorija tvrdi da su uzrok nesreće bile eksplozije uzrokovane ostacima nafte u teretnim odjeljcima.

1/3
  • maraika 20:35 27.Ožujak 2019.

    Istina, omer, u pravu si. Nama fali Goli otok, sad se vidi da je njegovo postojasnje bilo opravdano.

  • sk330116 19:37 27.Ožujak 2019.

    Sve što se u svijetu u to vrijeme proizvodilo proizvodilo se i u SFRJ. Danas u RH mi nismo u stanju ni mrkvu posaditi i podmiriti svoje potrebe. Sada i zadnja budala nadam se vidi koja je cijena demokracije.

  • Avatar kvasac40
    kvasac40 19:08 27.Ožujak 2019.

    JPM ,sve ste uništili.HDZ=zločinačka zajednica