Top News
11150 prikaza

Grob na dnu mora: "Mornare će sigurno naći, ali mrtve"

Nestala podmornica u Argentini
1/6
REUTERS
Prošlo je više od tjedan dana otkako je argentinska podmornica nestala i otada se njoj i cijeloj posadi gubi svaki trag

Objekt koji je zamijetio zrakoplov američke mornarice blizu lokacije posljednjeg javljanja argentinske podmornice nestale prošli tjedan nije podmornica, rekla je glasnogovornica američkog veleposlanstva u četvrtak. 

Zrakoplov američke mornarice, koji se vratio u bazu u Bahia Blanci u Argentini u srijedu navečer,  među desecima je argentinskih i stranih brodova i zrakoplova koji su uključeni u potragu. Sve je veća zabrinutost da se podmornici bliži zadnji dan sedmodnevne zalihe kisika.

Iskusni stručnjak za spašavanje s podmornica, predsjednik udruge Podmorničar, Rade Vađunec uvjeren je da su mornari na podmornici ARA San Juan praktički sigurno mrtvi.

Male šanse za preživljavanje

"Dakle, šanse za preživljavanje posade nestale  podmornice minimalne su, obzirom na proteklo vrijeme  potrage za  podmornicom. Šanse su minimalne zato što takve podmornice imaju zaliha kisiku za nekih 7-10 dana. Prema javno dostupnim informacijama, pretpostavljam da se dogodio tehnički kvar na pogonu podmornice, odnosno požar ili eksplozija pogonske baterije, generatora, što zaronjenu podmornicu dovodi do potonuća. ", kazao je on u razgovoru za Express.

Argentinske vlasti anlizirale su neobičnu buku otkrivenu pored područja odakle je podmornica, izgrađena u Njemačkoj, poslala posljednji put signal.

Glasnogovornik mornarice Enrique Balbi rekao je u srijedu navečer da rezultati analize zvukova pod vodom detektiraju "zvučnu anomaliju" u tom području 15. studenoga ujutro, u isto vrijeme kad je podmornica nestala.

USS Jimmy Carter Morski špijun Life Zašto američka podmornica ima gusarsku zastavu?

Na ustrajanje da odgovori na pitanje bi li zvukovi mogli biti opisani kao eksplozija, Balbi nije odgovorio, a umjesto toga je rekao da vlasti i dalje istražuju zvukove.

"Bitno je naglasiti neke činjenice o podmornicama, kao što je ARA San Juan. Takve podmornice imaju iznimno malu silu uzgona zbog svoje vojne namjene, i taj mali uzgon pod vodom podmornicu dovodi u situaciju da i mali prodor vode u čvrsti trup (gdje boravi posada i oprema) ne može više izroniti na površinu, već tone na dno. Na površini mora šanse za preživljavanje podmornice i posade podmornice su veće, bez obzira na vrlo složene meteorološke uvjete i stanje mora i valova koji su tih dana pogodili daj dio Atlantika.  Priča o valovima od desetak metara za podmornicu nije poseban problem, zato što je to jedan zatvoreni plovni objekt, te voda, pod uvjetom da je sve ispravno, neće naplaviti prostor podmornice. Posadi nije lako funkcionirati u tako složenim meteo uvjetima na površini mora. Razumno je za pretpostaviti da je podmornica u takvim uvjetima zaronila, te da je došlo do kvara na baterijskim sustavima, što je posljedično dovelo do požara i eksplozije pod vodom, što je ujedno bio kraj za podmornicu i članove posade. ", pojasnio nam je u razgovoru Vađunec.

Desetci zrakoplova i brodova tragaju za ARA San Juan, u kojoj su bile 44 osobe, čije rezultate sa strepnjom čeka rodbina mornara i cijela Argentina.

Pronađene su i manje podmornice

Plovilo je vjerojatno na morskom dnu jer je mehanizam za izranjanje ili pokvaren ili ga nije aktivirao član posade, rekao je pomorski istražitelj Fernando Morales Reutersu u telefonskom intervjuu.

Vađunec nam kaže da za potragu veći problem predstavljaju loši vremenski uvjeti nego činjenica da je područje potrage nekoliko puta veće od Hrvatske: 

"Današnji sustavi za traženje podvodnih objekata vrlo su moderne koncepcije,  i ako se zna zadnja pozicija javljanja podmornice, kao i vrijeme javljanja, ne bi trebao biti nikakav problem lociranja potonule podmornice. Ako se ne zna zadnja pozicija javljanja podmornice, onda to predstavlja ozbiljan problem jer je traženje takvog objekta vrlo složena operacija od strane spasilačkih službi. Naravno složeni meteo uvjeti i stanje mora dodatno kompliciraju situaciju"

Sovjetska podmornica K19 K19 Life Ukleta podmornica: 30 godina skrivali mračnu tajnu

Podmornica je bila na putu iz Ushuaia, najjužnijeg grada na svijetu, prema obalnom gradu Mar del Plati, nekih 400 km južno od Buenos Airesa, kada je izvijestila o električnom kvaru nakon čega je ubrzo nestala prošli tjedan. Podmornica je započela plovidbu 1983. a podvrgnuta je održavanju 2008. u Argentini.

Kratko prije nego je poslala svoju posljednju lokaciju 15. studenoga podmornica je izvijestila o nestanku električne energije, što daje određenu težinu nagađanju Vađuneca o problemima s baterijom.

Tri načina spašavanja

Zabrinutost stanjem plovila isplivala je na površinu kada je list Perfil objavio video snimku napetog sastanka između Macrija i rodbine nekih od 44 člana posade.

"Treba li netko umrijeti da bi se stvari promijenile? Zar niste mogli uložiti u ovo ranije?", rekla je žena jednog od mornara Macriju.

Macri je rekao kako je važna razina održavanja podmornice, ne njezina starost i da su vlasti uvjerene kako je plovilo u dobrom stanju.  

Vađuneca smo pitali i kakve su šanse za spašavanje i on je objasnio kako se pristupa spašavanju mornara s unesrećene podmornice.

"Kad je riječ o spašavanju posade podmornice, postoje tri glavna načina: individulalno ili pojedinačno, grupno,i kolektivno. Svaki član posade ima osobni spasilački komplet opreme, koju čine izotermička odijela i aparati za izron, a koja im pomažu da prežive izron na površinu s dubine od  dvjestotinjak metara. Izotermna odijela i izolacioni aparati čuvaju ih od hladnoće i smrtonosnih koncentracija plinova koji nastaju u prostoru podmornice. Izotermna oprema omogućuje posadi preživljavanje nekoliko sati na površini   mora  a poželjno je da je uspostavljen kontakt između podmornice i službe spašavanja na površini. Grupni način spašavanja podmorničara je putem spasilačke podmornice koja se spusti na oštećenu podmornicu i preuzima posadu potonule podmornice. Američka i ostale velike mornarice svijeta posjeduju spasilačke podmornice koje se mogu spuštati i na 1.000 i više metara dubine i  spašavati posadu potonule podmornice. Treći način, obično rezerviran za neke manje dubine, uključuje ronioce koji se spuštaju do oštećene podmornice i gdje postavljaju uzgonske tankove na oštećenu podmornocu koji istu podižu  na površinu. Naravno, sve ovisi o oštećenjima na podmornici, dubini, uvjetima na površini. Kod akcija spašavanja posada potonule podmornice presudno je vrijeme, odnosno brza intervencija snaga spašavanja", rekao je on.

Kako se približava i teoretski rok za spašavanje, postaje sve izglednije da će se krenuti u izvlačenje samo mrtvih tijela argentinskih mornara.

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • bestia1950 11:35 25.Studeni 2017.

    Ne razumijem se u podmornice, ali zašto se na podmornice ne naprave neki uređaji koji bi stajali na vrhu, tipa neke dvije bove sa 500m konopa ili nekakve velike cerade koje su jako reflektirajuće. tada bi se valjda pomoću gumba ... prikaži još! moglo to ispustit i tako bi avionima i helikopterima bilo lakše pronaći podmornicu.

  • nelson 23:16 24.Studeni 2017.

    tragedija velika.sigurnost u podmornicama je jako mala