Tehno
3115 prikaza

Stručnjaci: Ljudi će za 20 godina prestati kupovati aute

Automobili u Zagrebu
Marko Prpić (PIXSELL)
Zaštita okoliša naša je glavna briga, i temelj za razvoj niza revolucionarnih ideja

Mnogima i sama pomisao da negdje moraju ići pješke, ili javnim gradskim prijevozom, izaziva toliko veliku količinu stresa da nekada odustanu i od izlaska iz stana. Ljubitelji automobila i ovisnici o njemu sigurno će s lavinom kritika dočekati predviđanja po kojima će automobili za nekoliko desetljeća postati stvar drevne prošlosti. Tako misli sve veći broj tehnoloških analitičara koji nisu proroci ili članovi nekog tehnološkog kulta, već ljudi koji pomno prate ono što se događa. 

Kako kažu glavna ideja vrti se oko činjenice kako niz svjetskih kompanija radi na razvoju električnih automobila, a onda će u taj sustav uskočiti i kompanije poput Ubera i ponuditi vam toliko jeftin prijevoz da ćete pomisliti kako vam taj skupocjeni limeni ljubimac više i ne treba. 

I to će se dogoditi možda čak i za jedno desetljeće. A ako vam se točini prebrzo, prisjetite se kojom brzinom se stvari inače mijenjaju, i kako vam se često čini da se ne možete sjetiti onoga što je bilo prije. Tko se danas još sjeća kočija ili prvih modela automobila?

Nitko. 

Prvi model T Forda iz tvornice je izašao 1908. godine a do 30-ih godina prošlog stoljeća konji na ulicama su potpuno pali u zaborav i to sve zahvaljujući moći jedne ranije inovacije - motora s unutarnjim izgaranjem. 

Kamioni Gas, gas... Ekonomix Samovozeći kamioni: 300.000 vozača ostaje bez posla

Slični primjeri događaju nam se i danas. Uber i slične kompanije potpuno su izmijenile naš način pokretanja, s uslugom koja vam stiže na vrata za samo nekoliko minuta i po prihvatljivoj cijeni. Njihov poslovni model jako je uspješan, a sada zamislite još kakav bi bio ako razviju ono na čemu već godinama rade, autonomni sustavu vožnje. To će zasigurno smanjiti troškove taxi prijevoza, za najmanje 50 posto.

Ako bi trebali precizno odrediti datum početka ovog revolucionarnog modela života bez automobila, možemo reći kako će ta era započeti upravo autonomnim vozilima, i regulacijama koje će sustav održavati na životu. To bi se moglo dogoditi i prije nego mislite. Tako Velika Britanija planira odobriti upotrebu takvih automobila do 2021. godine, piše BBC. 

Ako se oni dokažu i potvrde u jednom gradu, njihova sigurnost i korisnost, i drugi gradovi slijedit će taj primjer. I to će smanjiti troškove prijevoza za polovicu. I sad zamislite da tradicionalne automobile zamijene električnima. Iako su u ovom trenutku takvi automobili puno skuplji od onih običnih, njihove prednosti su puno manji troškovi održavanja. I pouzdani su. Jedan tipični električni automobil ima oko 20 pokretnih dijelova, dok ih obični ima oko 2000. Upravo zbog toga električni automobili imaju duži vijek trajanja, a većina proizvođača kaže kako je njihov vijek najmanje 800.000 kilometara.

Možda ovi spomenuti faktori ne znače puno prosječnom vozaču, na primjer u Velikoj Britaniji, koji godišnje prođe manje od 16.000 km, a 95 posto vremena njegov automobil provede na parkingu. Isplativom smanjenju troškova pomaže i niža cijena punjenja baterija, a pomoći će i smanjenje troškova električnog automobila. Na tom je tragu i Teslina tvornica baterija "Gigafactory".

Uber Kontroverze Ekonomix Ovo su sve nevidljive koristi Ubera

Sve te činjenice dovele su tehnološkog proroka Tonyja Seba da pomisli kako će automatizirani elektronični taksiji moći ponuditi vožnju po cijeni od 10 posto uobičajene. Zamislite samo da cijena prijevoza bude manja od 10 kuna, koliko bi ste koristili svoj automobil?

Seba je ideju robotske taksi mreže nazvao "transport kao usluga" i mislili kako prosječno može dovesti do uštede oko 6000 dolara. Ta će revolucija i vama ponuditi ono što zapravo želite, manje stresa i za volanom. 

Znate i sami kako nastaju trendovi, pojavi se jedan i nakon njega krenut će i drugi. Što će više takvih automobila biti u sustavu, bolja će biti i usluga koju nude svojim klijentima. Sa svakim kilometrom kojeg prođu povećava se i njihova sigurnost na cesti, a što ih se više proizvede, i potražnja za njima bude veća, to će i njihova cijena biti niža.

Nećete trebati strahovati da ćete ostati bez energije dok se vozite njima, jer će vam, ako se to i dogodi, odmah poslati novi. 

Iako smo nedavno mogli vidjeti nekoliko strašnih nesreća sa automobilima bez vozača, to se u budućnosti neće događati i oni će biti sigurniji nego oni s vozačima. Tako će se spriječiti i smanjit broj prometnih nesreća. Naravno tek nakon što se cijepe protiv svih 'dječjih bolesti' koje ovi automobili pokazuju.  

Uber Tko je kriv? Tehno Uber, auto ili vozač - Tko je ubio pješakinju?

Doći će do smanjenja i troškova osiguranja, a oni koji će i dalje u takvom sustavu voziti suočit će se sa puno većim troškovima. Vizionari će reći kako će svijet ubrzo zaboraviti automobile a posebno one sa motorima s unutarnjim izgaranjem. 

RethinkX tako smatra kako će za deset godina nakon službene upotrebe vozila bez vozača, 95 posto prijeđenih kilometara bit će upravo u robotima taxijima. Možda će nakon toga uslijediti tada jedan logičan korak, a to je zabrana vožnje automobila koji bi mogli predstavljati veliki rizik za druge korisnike. 

Bit će to veliki udarac na automobilsku industriju tešku milijarde, te posebno naone koji u njoj rade, obične radnike. No u tom slučaju dogodite će se ono što se dogodilo i puno puta ranije, dok jedna industrija pati, nekoliko novih se rapidno razvija. 

Automobili će tako gotovo u potpunosti nestati s ulica, a po previđanjima RethinkX broj automobila u SAD-u tijekom desetogodišnjeg perioda spustit će se sa 250 milijuna na 45 milijuna. Kad se riješimo svih tih automobila pitanje je što ćemo sa svom tom količinom prostora u gradovima, a da ne spominjemo čisti zrak kojeg ćemo udisati. No kako novac pokreće sve tako su i, bez obzira na parole koje možemo čuti, električni automobili samo još jedan potencijalni izvor zarada. Bez obzira na to u njihovom slučaju možemo reći neka im zarada bude što veća, a cijena što manja. 

Neka revolucija počne!