Tehno
2011 prikaza

Pet mitova o Appleu - nisu tako sjajni kao što se priča

Siluete prolaznika pred Apple trgovinom
LUCAS JACKSON/REUTERS/PIXSELL
Održavati mjesto na vrhu nikada nije bilo lako, a Appleu, čini se, postaje sve teže

Apple je poseban, reći će mnogi i zanemariti činjenicu velikog rasta Facebooka i Googlea. Obožavatelji njihovih uređaja, aplikacija, i cijelog brend, u redovima će čekati izlazak njihovog novog iPada, iPhonea, pa gotovo bilo čega što dolazi s logom najpoznatije jabuke na svijetu. Za iPhone će reći da je bio uređaj koji je definirao 21. stoljeće i pomno pratiti svaki novi korak ove kompanije. 

Apple je tako oduvijek privlačio pažnju, možemo reći da su pokrenuli revoluciju osobnih računala krajem 70-ih godina prošlog stoljeća. No od njihovog debitiranja na tržištu 1977. godine, pa do danas o njima postoji i nekoliko mitova, a mi pet onih najrasprostranjenijih predstavljamo u nastavku. 

MIT 1. Apple je najvrjednija kompanija u povijesti

Povijesni pothvat Apple je ostvario sredinom ove godine kada je dosegao vrijednost od bilijun dolara, što im je u očima mnogobrojnih promatrača donijelo titulu "najvrjednije kompanije svih vremena".

No kako piše The Washington Post njihov je pothvat specifičan za tržišnu kapitalizaciju na američkim burzama. Slično se dogodilo i jedanaest godina ranije kada je kineska kompanija PetroChina u jednom trenutku svog prvog dana na burzi, dosegnula vrijednost od 1,2 bilijuna dolara. 2 bilijuna postigao je saudijski Aramco, kojem je plan IPO do 2021. godine održati na dva bilijuna, a danas je vrijedan trilijun ili više po nekim procjenama analitičara. 

Apple Prava radnika Tehno Apple vrijedi bilijun dolara, ali neki se brinu zbog toga

Kako god bilo, bilijun dolara nije kao što je nekad bilo. A ako se sjetimo primjera iz povijesti ovaj uspjeh Apple će dovesti na razinu sasvim obične kompanije. Tijekom opsjednutosti sa tulipanima u 17. stoljeću vrijednost nizozemsko istočno indijske kompanije dosegnula je sedam trilijuna.

MIT 2.  Apple ne ostvaruje profit na osobnim podacima svojih korisnika 

Kao što to i njihov šef Tim Cook naglašava Apple nije poput Googlea i Facebooka, jer je temelj njihovog poslovanja prodaja uređaja, a ne napadanje korisnika oglasima i izvlačenje podataka o njihovim navikama i načinu života. 

"Mogli bi zaraditi gomile novca ako monetiziramo našeg korisnika, ako je naš korisnik naš proizvod. No mi smo odabrali da to nećemo raditi", rekao je u jednom intervju.

Istina je da se Apple odmaknuo od takvog načina poslovanja i ne njuška po korisnicima svojih uređaja, čak taj posao otežava drugima. No nedavno istraživanje Goldman Sachsa procjenjuje kako će Google Appleu sljedeće godine platiti 12 milijardi dolara kako bi ostao zadani pretraživač na iPhoneu, iPadu i Macu. 

Siluete prolaznika pred Apple trgovinom Novi koncept Tehno Appleov novi proizvod bit će naočale, ali ne bilo kakve

Google je spreman platiti toliko upravo zbog velikog broja korisnika Applea koje će moći bombardirati svojim oglasima i tako zaraditi. Iako su uložili gomile novca kako bi svojim korisnicima omogućili život bez straha od krađe osobnih podataka, nisu ih u potpunosti zaštiti. Pravo na proučavanje podataka samo su zapravo iznajmili trećoj strani. 

MIT 3.  Apple dizajnira svoje proizvode kako bi ubrzo zastarjeli 

Od kada su predstavili svoj prvi iPhone 2007. godine kritičari su optuživali kompaniju da je pametno i elegantno smanjivala životni vijek svojih uređaja kako bi ljude potaknuli da kupuju nove, i to na redovnoj bazi. Prošle godine kada su priznali kako su uštimali iOS kako bi usporio starije iPhone, mnogi su pomislili da je to njihov kraj. 

"Usporavanjem starijih mobitela Apple je planirano htio natjerati svoje korisnike da kupe novi uređaja", napisala je grupa potrošača u Francuskoj čije su žalbe dovele i do državne istrage. 

No izgubljeno je njihovo pravo objašnjenje. Mobiteli su se gušili jer im je ostarjela baterija često dovodila do prekida rada, naglog gašenja, što je bila mana koja nije samo iritantna već je i poticala korisnike na kupnju novog uređaja. Kako bi utišali njihov gnjev ponudili su im popust za zamjenu baterije i uveli mogućnost u iOS-u - isključivanja opcije praćenja stanja baterije koje je uzrokovalo pad uređaja. To su koraci koje su poduzeli tada, no da su ih napravili ranije, do problema ne bi ni došlo. 

Analitičar Horace Dediu iz Asymco procijenio je kako korisnici Applea svoje gadgete zadržavaju prosječno četiri godine i tri mjeseca. Kompanija se trudi kako bi korisnicima omogućila najbolju kvalitetu za uloženi novac. Njihov novi uradak iOS 12 dizajniran je kako bi izvukao najbolje iz starijih uređaja, pa čak i onih starih pet godina.

MIT 4. Za vrijeme Steva Jobsa bili su disruptori, danas igraju na sigurno

Često ih optužuju da su izgubili svoj "mojo" od kada je Cook na čelu kompanije. Objašnjavaju to činjenicom kako više ne unose nemir na tržište svojim inovacijama. 

"Ovo više nije Apple koji je svakih nekoliko godina totalno pokosio svijet potrošačke elektronike sa proizvodom tako inovativnim da bi zauvijek promijenio industriju", napisali su mediji. 

No tu dolazimo do nekoliko problema. Rupe u predstavljanju inovacija pod Jobsom bile su veće nego što se svi sjećaju, npr. šest je godina prošlo od iPhonea do iPoda.  Jobsa su i kritizirali zbog toga što nudi neuzbudljiva poboljšanja. Njegova prezentacije iz 2006. godine umjesto uzbuđenja izazvala je dosadu, napisao je novinar Wireda, koji nije bio zadovoljan novim Macom i novim operativnim sistemom koji je "više ponudio neku vrstu uštimavanja postojećeg stanja, nego nove funkcije". 

Apple Park Campus Style Ovo je zgrada koju je Apple platio 5 milijardi dolara

Razvojne mogućnosti Jobsa uvijek su bile blisko povezane sa evolucijom i revolucijom. A iako je iPhone te 2007. godine bio prava revolucija, ono što su oni nakon toga radili, pokazuje kako je njihova prava strategija "požuri, polako". App Store stigao je godinu dana nakon toga. Godina dana je trebala proći prije nego je kamera na mobitelu dobila mogućnost autofokusa i video snimanja, a sada rade na poboljšanju Apple sata iz 2015. godine. 

MIT 5.  Mac nije podložan virusima i ostalim zlonamjernim softverima

Kao što su to pokušali prikazati u reklami iz 2006. godine Mac se ne boji virusa. Vidljivo su to prikazali kroz primjer glumca koji nekontrolirano kiše, on je naravno bio obično računalo, a Justin Long, bio je Mac. I njemu nije bilo ništa. 

"Koliko znamo ne postoje nikakvi virusi za Mac", pisao je tako Fortune 2009. godine. 

Istina je da su Macovi u prosjeku manje izloženi napadima od ostalih računala, no njih se i proizvodi i prodaje manje, oko sedam posto. Softverska kompanija Malwarebytes zabilježila je povećanje od 270 posto u virusima specifičnima za Mac od 2016. do 2017. godine. 

Dok smo fokusirani na pitanje virusa, zanemarujemo najveću prijetnju za naše, moderno doba. Napadi socijalnog inženjeringa, koji vas nagovaraju da činite stvari poput ostavljanja detalja vaše kreditne kartice, lozinki i sl. To što ste vlasnik Applea ne znači da ćete biti zaštićeni jer za niz takvih oštrih napada uopće ne morate biti vlasnik računala. Potvrđuju to i podaci o gotovo 150 milijuna američkih korisnika kojima su ukradeni podaci, uključujući i brojeve osiguranja, nakon propusta u velikoj kreditnoj kompaniji.

Što se tiče pitanja sigurnosti, tu smo svi nažalost na istom brodu, bez obzira koristili Mac ili Windowse.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.