Style
2884 prikaza

Luksuzne 'zelene' jahte: Plove preko oceana bez kapi goriva

Jahta Black Pearl
Screenshot Youtube
Ne samo da će to, u teoriji, pomoći okolišu već će općenito smanjiti korištenje goriva, ali će sniziti i operativne cijene

Golemi brodski levijatan s tri jedra, Black Pearl je najveća superjahta na svijetu, i jedna od najšminkerskijih. Završena je 2018., a na njega stane 12 ljudi, a ima i kino.

Jahta od 106.7 metara nagrađena je brojnim nagradama ne samo za arhitekturu i dizajn, već i zato jer je "zelena" i pazi na okoliš.

Oceanco, nizozemsko brodogradilište koje je sagradilo Black Pearl, kaže da može prijeći Atlantik bez da koristi imalo goriva. 

Glavni motor je diesel-električni hibrid, tri golema jedra mogu biti razapeta samo sedam minuta nakon pritiska gumba.

Jednom kada jedri, struja se stvara zahvaljujući propelerima koji "režu" more. Ta se energija skladišti u baterijama koje onda napajaju druge stvari na brodu - od svjetala, preko vešeraja, jacuzzija, sustava hlađenja ili bilo čega drugoga. Jahta također na poseban način prerađuje otpad, a uskoro planiraju ugraditi i solarna jedra.

"Naš odnos i kooperacija sa vlasnikom i njegovim predstavnicima ispostavila se kao nezamjenjiva", kaže projektni menadžer Hans Boerakker iz Oceanca.

"Na kraju krajeva Black Pearl reflektira san vlasnika i njegovu viziju. Mi smo samo sretnici koji su to imali priliku sagraditi", kažu.

Analitičari industrije kažu kako je razvoj Black Pearl pokazatelj da jahte moraju biti sve zelenije i prijateljskije prema okolišu. 

Sve više vlasnici traže nešto što stvara manje "utjecaja" nego standardna superjahta. Tako kaže Georgia Boscawen, dizajnerica pri Superyacht Group.

Ne samo da će to, u teoriji, pomoći okolišu već će smanjiti korištenje goriva te operativnih cijena. Druge mega-jahte dizajnirane da smanje "gutanje" goriva proteklih godina uključuju 83.5 metara dugačku Savannah, prvi diesel-električni hibrid superjahte koja ima litij-ionske baterije.

Jahta ruskog milijardera Andreja Melničenka, piše CNN, motorna jahta kojoj pomažu jedra, također vuče energiju iz hibridnih izvora.

Ribari u Tribunju EKOCID Znanost Koja će riba zadnja nestati iz mora i oceana?

Ekologija nije nešto što se najčešće povezuje sa superjahtama. Dapače, upravo suprotno. Inače su takva vozila energetski intenzivna, teška za sagraditi, ostavljaju velik "otisak" na okolišu.

Azzam, golema jahta Romana Abramoviča, ima kapacitet za milijun litara goriva.

Takve jahte uključuju liftove, bazene, kina i spa centre. Neki čak imaju svoje podmornice. Ipak, stručnjaci kažu kako ima mnogo načina da se jahte učine "zelenijima".

Oblik trupa i premaz mogu učiniti veliku razliku u efikasnosti načina trošenja energije, napisao je stručnjak Martin Richter koji radi za DNV GL Maritime. Sve se ozbiljnije razmišlja i o opcijama poput tekućeg prirodnog plina, piše Richter.

"Trenutno ima više od 250 električnih ili hibridnih plovila koja su već sagrađena ili se tek grade, što je impresivno ako uzmete u obzir da ih je prije pet godina bilo nula", dodaje.

Plovila koja "stvaraju svoj vodik, a ne koriste benzin" biti će razvijena u sljedećih nekoliko godina, kaže Derek Munro iz Divergent Yachting i predstavnik neimenovanog vlasnika Black Pearla.

Ostali faktori dizajna kao što su upotreba materijala za izolaciju jahti, kao i način na koji se otpadna voda reciklira, također mogu utjecati na ukupnu učinkovitost. Dizel generatori, koji bi tradicionalno radili cijeli dan i noć, sve se češće koriste za punjenje baterija koje onda mogu preuzeti napajanje plovila tijekom noćnih sati, štedeći na emisijama plinova, troškovima goriva i buci, dodaje Munro.

Šuma Pando - Trembling giant u Utah, SAD-u Uništenje bez kraja Znanost Najveći živi organizam na svijetu umire zbog ljudi

Osim zahtjeva vlasnika i kupaca, u svijetu superjahti se također ulažu napori za poticanje novih najboljih praksi.

Skupina uglednih profesionalaca iz industrije udružila se kako bi uspostavila Water Revolution Foundation (WRE), koja nastoji potaknuti veću održivost diljem opskrbnog lanca.

Robert van Tol, izvršni direktor WRE-a, izjavio je CNN-u da je industrija superjahti osjetljiva na želje svojih klijenata - ali naglašava da je odgovornost prema okolišu jednostavno ispravna stvar.

On naglašava mogućnost da nove tehnologije otkriju vlasnici dubokih džepova koji se onda mogu dijeliti s širim svijetom.

To je vrijedan kompromis, s obzirom na to da pomorska industrija čini više od dva posto globalnih emisija ugljika, prema najnovijim podacima Međunarodne pomorske organizacije.

Van Tol ukazuje na inovativni sustav baterija koji je stvoren za jedrilicu Ethereal 2009. godine, koja se sada koristi na drugim plovilima.

Novi zeleni brodovi koji su nedavno krenuli ploviti uključuju prvi Energy Observer na vodikov pogon i niz solarnih katamarana koje je dizajnirala švicarska tvrtka Silent Yachts.

Unatoč tom napretku, mnogi cinici kažu da su oni dovoljno bogati za posjedovanje superjahti vjerojatno ionako biti ogromni emiteri ugljika, bez obzira na to koliko su zeleni njihovi aranžmani za jedrenje.

Neki su možda čak napravili svoje milijarde u fosilnim gorivima - vlasnik Black Pearla navodno je Oleg Burlakov, suosnivač Burneftegazove naftne i plinske tvrtke, iako Munro to nije i neće potvrditi.

Boscawen, međutim, vidi pozitivne strane u prelasku industrije u zelene tehnologije. Također vjeruje da većina vlasnika superjahti ima istinsku želju da smanje svoj utjecaj na oceane.

Jer da nisu onda bi "samo uzeli luksuzni brod bez obzira na njegov utjecaj na okoliš", kaže.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.