Life
10521 prikaza

Zašto je ovo jedna od najopasnijih stvari za avion?

Avion pri uzlijetanju uletio u jato ptica
Screenshot Youtube
Ne postoji način da se u potpunosti izbjegne, radarima i tehnologiji unatoč, a može koštati života svakog putnika i člana posade

Dvije su debele divlje guske uletjele i uništile oba motora aviona kojim je pilotirao Chesley "Sully" Sullenberger sa njujorškog aerodroma LaGuardia. Iako su mu kontrolori leta nudili da hitno sleti na aerodrom Teterboro u New Jerseyju, Sullenberger je nakon nekoliko trenutaka mrtav-hladan rekao "biti ćemo u Hudsonu", a onda izveo čudesno slijetanje na vodi o kojem se i danas priča. 

Preživjelo je svih 154 putnika i članova posade leta 1549, a naknadna je istraga zaključila kako je to bila jedina prava odluka za spašavanje aviona i putnika jer ne bi uspjeli doći do druge piste.

Let 1549, piše CNN, do danas je ostao podsjetnik na to da nismo jedini putnici na nebu, a podigao je i razinu osviještenosti o tome kakvu vrstu opasnosti letovima predstavljaju druga živa bića, prvenstveno ptice.

Statistika otkada se "čudo na Hudsonu" odvilo, 15. siječnja 2009., pokazuje kako je količina sličnih slučajeva sudara s pticama narasla više no ikad, u periodu od 1990. do 2016., sa 1.850 na 13.408, kaže Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo (FAA). To je rast od 700 posto, a u isto vrijeme gotovo 98.000 "udara" u ptice prijavljeno je u 105 zemalja.

To prevedeno u novac (radi popravaka) je gotovo milijarda dolara godišnje. Dovoljno je pratiti medije da bude jasno koliko je sudar s pticama postao dio prometovanja u zraku.

Avion/let 1549 | Author: Wikipedia Wikipedia
Jedan je let iz grada Spokanea prema Denveru hitno sletio jer su im se u motore zabile ptice. Prije tri godine se u avion koji je krenuo iz Las Vegasa zabila ptica i napuklo je jedno od stakala. Također su morali hitno sletjeti. I Obamin potpredsjednik Joe Biden 2012. je preživio slijetanje u Santa Barbaru tijekom kojeg je avion prošao kroz jato ptica koje nije mogao izbjeći.

U engleskom jeziku postoji termin za pojavu kada se "tkivo i ostaci 'zapeku' na motorima nakon uleta ptica", a to je "snarge" (kombinacija riječi "snot" - nosna sluz, i "garbage" - otpad). To opisuje i stručnjak za sudare s pticama Mike Begier, koji je pregledao motore aviona 1549.

"Nikada neću zaboraviti kako su motori izgledali i čime su bili prekriveni. S obzirom da su motori bili i vrući u trenutku udara, sve je bilo još dodatno zapečeno i stvrdnuto", kaže.

Avion/let 1549 | Author: Wikipedia Wikipedia
Begier i njegovi kolege tog su se scenarija bojali još od 1995., kada se jedan manji avion sudario s jatom povećih ptica pri uzlijetanju i poginulo je svih 24 putnika i članova posade. Tada je svima palo na pamet kako bi se to moglo dogoditi i većim komercijalnim letovima.

"Ono što nas je let 1549 naučio jest da se to može dogoditi, više to nije bilo u domeni apstraktnog i teorije. Ono što je jedino kod te situacije bilo drugačije jest fantastično osposobljena posada koja se pobrinula da svi ne izginu, no neće uviječ biti čudesnih slijetanja", kaže.

U međuvremenu ipak su se promijenile neke regulacije, više se prati kretanje velikih jata i radi se sve, na tlu i u zraku, da se takav scenarij ne ponovi.

Dr. Archie Dickey, šef centra za divljač i avijaciju, kaže kako nema više udara nego prije, već da su svi počeli na to obraćati pažnju, što prije nije bio slučaj.

I nisu u pitanju samo ptice, avioni se sudaraju i sa šišmišima, čak i s reptilima. Na njujorški JFK aerodrom svojedobno su došle stotine kornjača iz obližnjeg zaljeva, "preplavivši" i piste.

Najefektivnije jest, kaže Dickey u intervjuu 2016., ukloniti njihova staništa ako su u blizini aerodroma.

"Životinje dolaze radi tri razloga - hrana, voda ili sklonište. Ako nema ničega od tog troje, one neće dolaziti", kaže. 

Neki aerodromi, poput JFK-ja ili LaGuardie čak okupljaju divlje guske i ubijaju ih plinom.

Avion/let 1549 | Author: Wikipedia Wikipedia
Nadolazeća tehnologija može dati i druge alate u borbi s tim problemom. FAA već desetljeće radi na usavršavanju posebnih radara koji detektiraju ptice, što je inače problem jer su one relativno male. Proizvođači motora pokušavaju dizajnirati zaštitne mreže koje bi spriječile zabijanje u motore.

Prije točno deset godina, u doba leta 1549 pilote se čak nije niti učilo ili upozoravalo što učiniti u slučaju sudara s pticom, niti se to vježbalo na simulatoru. Danas, kažu stručnjaci, to je dio kurikula i piloti moraju proći ekstenzivne treninge i preventivne strategije.

"Za nas je to važna i standardna komponenta treninga", kažu iz US Airwaysa (koji se u međuvremenu spojio s American Airlines), a za koje je radio Sullenberger, o čijem je herojstvu Clint Eastwood snimio igrani film naslova "Sully".

"Nikada nećemo doći do brojke od nula udara, ali možemo napraviti sve da implikacije ne budu katastrofalne", kaže Begier.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.