Life
10516 prikaza

"Nemam pojma kako sam preživjela vezu s Jaggerom"

Mick Jagger i Marianne Faithfull
1/6
Pinterest
Nakon četiri godine Marianne Faithfull priprema novi album i priča o ovisničkoj prošlosti i životu na ulici

Na vrhuncu 'ludih 60-ih', kako se zvala era kad su se u Londonu počele rađati veće društvene i seksualne slobode, mlada pjevačica i glumica, te pjesnikinja Marianne Faithfull zatekla se u noćnom klubu 'Vesuvio' u Sohou. Klub je držao Spanish Tony, slavni bivši vozač trkaćih automobila koji je nakon nesreće napustio sportsku karijeru i otvorio klub. Bio je velika faca na londonskoj klupskoj sceni i bio je čovjek koji je dogovarao susrete s članovima Rolling Stonesa.

Tako se i Marianne Faithfull upoznala i prohodala s Mickom Jaggerom. Klub je privlačio generacijske i kulturološke superzvijezde, a Faithfull je, vrlo brzo dospjela u samo središte scene. 

 | Author: YouTube screenshot YouTube screenshot

- Ljudi tamo su bili prilično luckasti - na tom mjestu okupljali su se svi tadašnji londonski hipsteri - prisjeća se Faithfull u svojim memoarima 'Memories, Dreams&Reflections'. 

- Bili su tu svi Beatlesi, većina Stonesa. nekolicina iz grupe The Who, - ukratko - svatko tko je bio netko dolazio je tamo. A glavno sredstvo za obeznanjivanje, naravno, bio je LSD. 

Faithfull, djevojka s velikim plavim očima, bila je tipični primjera cure iz 'ludih 60-ih'. 

Marianne Faithfull i Mick Jagger sredinom 60-ih | Author: YouTube screenshot YouTube screenshot

Rođena u Hampsteadu u obitelji vojnog špijuna koji se preobratio u akademski obrazovanog oca i majke koja je porijeklom bila Austro-Ugarska plemkinja, Marianne Faithfull čekala je samo pravi trenutak da pokaže sve svoje talente. Otkrio ju je menadžer Rolling Stonesa, Andrew Loog Oldham - prerano - kad joj je bilo samo 16 godina.

Postaje zvijezda

Njezin prvi važniji singl - ljubavnu, slatku uspavanku 'As Tears Go By' napisali su Mick Jagger i Oldham, a na gitari odsvirao Keith Richards, i tako su Faithfull preko noći pretvorili iz pjevačice u folk-klubovima u pop zvijezdu. 

Mick Jagger i Marianne Faithfull | Author: YouTube screenshot YouTube screenshot

Uspjeh se činio garantiran, tim više jer su lude 60-te podrazumijevale slobodnu ljubav, rock'n'roll i eksperimentiranje s drogama, a Faithfull je u startu bila predodređena za slavu. Bila je talentirana, izgledala je profinjeno i prosvijećeno, a iza sebe je imala i hit-mejkera koji je snimao na engleskom, francuskom i njemačkom. 

Kobni skandal

Istodobno, britansko društvo zadržalo je svoj konzervativni stav prema ženama i žene su za iste grijehe bile mnogo žešće osuđivane nego li njihovi muški kolege, a dokazala je to i policijska racija na partyju u Richardovom stanu u Sussexu, Redlandsu 1967. godine.

Jagger i Richards osuđeni su zbog posjedovanja droge, ali u središtu skandala našla se Faithfull. Umjesto da osude Jaggera i Richardsa, mediji su na naslovnice stavili 20-godišnjakinju djevojku jer ju je policija, kako su pisali -  zatekla omotanu samo u krzneni prekrivač.

Mick Jagger i Marianne Faithfull | Author: YouTube screenshot YouTube screenshot

Tijekom sudskog postupka dvojici najpoznatijih Stonesa, Marianne Faithfull su fotografirali s primjerkom 'London Evening Newsa' s kojeg je vrištala naslovnica: 'Gola djevojka na partyju Stonesa'. 

Od tog dana Marianne Faithfull će pratiti novinari i tražiti skandale i izmišljati seksualne avanture. Mnogo godina kasnije Faithfull će za jedne novine 1994. godine izjaviti:

- Kad si slavni muškarac i ovisnik o drogama to će ti u javnosti dati na vrijednosti i pripomoći slavi. Žena u toj situaciji postaje drolja i loša majka.

Put prema dnu

Nakon pobačaja 1970. godine, napustila je Jaggera, a izgubila je i skrbništvo nad maloljetnim sinom kojeg je imala s umjetnikom Johnom Dunbarom. A onda se pokušala ubiti popivši 150 tableta 'Tuinala' na letu za Sydney. Bilo je to nedugo nakon smrti osnivača Stonesa Briana Jonesa.

Uporno odbijanje da postane dio bogatih i slavnih gurnulo ju je još više prema dnu. Postala je beskućnica, anoreksična narkomanka iz Sohoa, kojoj su se ulice Londona pretvorile u pravi pakao. 

Iako je potonula, Marianne Faithfull i njezina ljepota i dostojanstvo nisu izblijedjele.

- Ljudi se se brinuli za mene - pa čak i narkomani bez krova nad glavom, ovisnici o teškim drogama. Tek tad sam naučila da su ljudi doista dobri. Nisam to znala iz perspektive svoje slave i zvjezdanog života iz 60-ih. Tamo nije bilo dobrih ljudi, bilo je kuja i pokvarenjaka koji su jedni prema drugima bili vrlo okrutni. Provela sam na ulici dvije godine i bilo je to korisnije iskustvo nego li da sam ostala pod majčinim okriljem. 

Suradnja s Davidom Bowiem i Bob Dylanom

Čak i tih dana ostavila je veliki trag u svjetskoj glazbi i utjecala na glazbenike s kojima se družila i s kojima je živjela. Ona je bila inspiracija za nekoliko vječnih pjesama Rolling Stonesa, uključujući 'Wild Horses', i 'I Got the Blues' s albuma 'Sticky Fingers' iz 1971. godine, a surađivala je i na kultnoj 'Sister Morphine'. Jaggera je uputila na čitanje Bulgakovljeve 'Majstora i Margarite' nakon čega je napisao 'Sympathy For the Devil'. Surađivala je s Davidom Bowiem na 'Ziggy Stardust' , kao i s Bob Dylanom, Sandy Dennyjem za 'Rich Kid Blues', a istraživala  je i utjecaj  country glazbe na albumu iz 1976. 'Dreamin 'My Dreams'.

Do 1979. godine punk je već potpuno osvojio pop kulturu, na pomolu su bila velike političke promjene, a Faithfull, sad već udana za Bena Brierley iz 'The Vibratorsa', objavila je svoj najvažniji album, 'Broken English'. Nominiran za Grammy, album je bio potpuno iznenađenje na glazbenoj sceni. Eksperiment s elektronikom i provokacija s naslovnom pjesmom inspiriranom Ulrikom Meinhof, suosnivačicom njemačke terorističke skupine, uz videozapise u režiji Dereka Jarmana i beskompromisne tekstove, proslavio je Marianne Faithfull još desetljećima kasnije. Kad je 2013. godine objavljeno luksuzno reizdanje glazbenica se prisjetila kako je radila album:

- Mislila sam da ću umrijeti, da je ovo moja zadnja prilika da nešto snimim. Odlučila sam - gadovi, pokazat ću vam tko sam ja!. 

Malo je umjetničkih glasova koji su tako varirali tijekom karijere, od sladunjavih, mladalačkih 60-ih do promuklih, hrapavih kasnijih albuma. Sve te njezine transformacije zapravo su posljedica njezinog života i kod nje doista vrijedi rečenica da pjevač čini pjesmu.

Tako je to od  '20th Century Blues' iz  1997 ili naslovne pjesmu albuma iz 1999, Vagabond Ways. Nastavila je mijenjati žanrove, surađivala je s Roger Watersom,  kao i hard rock bendovima poput  'Oxbow' i 'Metallica'.

Teško je zamisliti bilo koga osim nje kako ravnopravno sjedi i raspravlja o poeziji s Allenom Ginsbergom i Williamom Burroughsom, ili sjedi s Donatellom Versace, Kate Moss i Cher ili pak gostuje u TV sitcomu 'Pa to je fantastično' 2001. godine. 

Faithfull nikad nije bila samo ukras na glazbenoj sceni, pa to nije ni danas, u šestom desetljeću života. Ostala je kreativna muza i surađuje s likovima poput PJ Harvey, Anna Calvi, Damon Albarn, Beck i Nick Cave. 

Unatoč padovima i bolestima, ova nevjerojatna žena 2013. godine rekla je za The Guardian: 

- Gledala sam nedavno obiteljski album, proučavala obiteljsko stablo i moje Austro-Ugarske korijene. Gledajući mog praujaka, Leopolda von Sacher-Masocha i njegov kratki roman 'Venera u krznu' - zaključila sam - ja zapravo nisam imala izbora nego biti vrlo, vrlo dekadentna.

Faithfull će započeti snimanje svog sljedećeg albuma u siječnju 2018. i to će biti njezin 21. solo album, a prvi nakon 2014. godine 'Give My Love To London', piše BBC

  • nelson 10:03 23.Studeni 2017.

    to u60ima sve bilo drogirano