Kultura
140 prikaza

Izvor - mjuzikl sastavljen od državnih tajni

Chelsea Manning
REUTERS
Djelo je napravljeno prema tajnim dokumentima koje je u javnost pustila chelsea Manning

"Najsnažnija reakcija publike nakon gledanja oratorija "Izvor", koji tematizira bivšu američku vojnikinju Chelsea Manning, poznatu po davanju stotina tajnih dokumenata međunarodnoj neprofitnoj organizaciji "WikiLeaks", jest potpuna- tišina" kaže libretist Mark Doten. Doten je inače poznat po svom političkom romanu- prvijencu "Pakleno" ("The Infernal") u kojem kritički, s dozom crne komedije i osebujne satire, progovara o Bushovoj administraciji i američkoj invaziji na Irak. 

"Izvor" tako u sličnoj maniri progovara i o ozloglašenoj američkoj zviždačici Chelsea Elizabeth Manning, koja je svjetskoj je javnosti omogućila uvid u veliki broj tajnih dokumenata (od kojih su najpoznatije snimke zračnih udara u Bagdadu i Granai), 250.000 diplomatskih kablova SAD-a i preko 500.000 vojnih izvještaja iz rata u Iraku i Afganistanu. Manning je uhićena u svibnju 2010. i tri godine držana u samici i mučena, a sredinom 2013. godine konačno je osuđena zbog više kaznenih djela na 35 godina zatvora. 

Wikileaks | Author: Olivier Douliery/Press Association/PIXSELL Olivier Douliery/Press Association/PIXSELL
Oratorij je djelo američkog skladatelja, dirigenta, pjevača  i profesora kompozicije na sveučilištu "University of Southern California" Teda Hearnea, poznatog po korištenju širokog ranga suvremenog glazbenog izričaja, nastalo pod velikim utjecjem jazz-a, pop-a i elektroničke glazbe a temelji se na modernom harmonijskom jeziku kao i nekonvencionalnom korištenju instrumentarija i elektronike. Djelo također sadržava video projekcije u obliku video portreta ljudi raznih rasa i iz svih krajeva svijeta ali i raznih isječaka ratne tematike. 

Libreto je sastavljen od objava na Twitteru, fragmenata vijesti i intervjua, transkripcija osobnih chat razgovora i deklasificiranih vojnih reporta same Chelsea Manning. Česte su i manipulacije zvukom na način da se ljudski glas miješa s kompjuterski modificiranim što skladatelj opisuje kao "evokativnim i prekrasno pogrešnim" a za koje kaže da su "najbolji način za dočaravanje tekstova iz dalekih zemalja i dalekih iskustava" te kako bi najbolje "smjestio Chelseaine riječi i dao im suvremeni kontekst u sadašnjem vremenu i prostoru". Oratorij je praizveden na australskom umjetničkom biennalu  "Next Wave Festival" u listopadu 2014. godine u režiji Daniela Fisha.

Skladatelj kaže kako mu je glavna namjera nije bila osuda Manning i njenih djela o strane publike već da navede svakog slušatelja da si postavi pitanje što bi on sam učinio u njenoj koži i s njenim spoznajama o ratnim užasima. A za to, dodaje, je najbolji medij umjetnost tj. glazba. 

Hearne također dodaje: "Ljudima se može učiniti neugodnim misliti o Manning i o ratu. Naša zemlja je uključena u sve te ratove već dugo vremena i naše breme je plaćanje cijene svega toga."  Također dodaje: "Neke od informacija koje je Chelsea Manning objavila su o aktualnim ratnim zločinima zataškanima od strane vlade. No to nije poput bilokojeg dokumenta o ubojstvu ili nasilnom činu. To je ratni zapis koji se ispisuje svakodnevno. Stoga navesti ljude da pogledaju u sadržaj tih (njenih) dokumenata jest zapravo zahtjevanje da pogledaju u lice rata i daju svoj stav."

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.