Kultura Nagrada Fric
1045 prikaza

Gadno djetinjstvo i razočarana mladost u alkoholu

Dino Pešut
1/2
Borna Filić/PIXSELL
Roman Dina Pešuta direktno govori o generaciji koju je već smiješno nazivati izgubljenom

Prošlog proljeća imali smo dva zanimljiva transfera na relaciji kazalište - književnost. Za jedan je od njih zaslužan redatelj Dario Harjaček romanom "Sanjica Lacković", za drugi dramaturg Dino Pešut.

Njegova "Poderana koljena" ušla su u finale ovogodišnje književne Nagrade Fric i pojavljuju se u trenutku kad je Pešut već percipiran kao jedan od najperspektivnijih mlađih dramaturga (rođen je 1990.), s angažmanima u hrvatskim i inozemnim kazalištima, čak četiri drame nagrađene "Marinom Držićem" te debitantskom "Pritisci moje generacije" koja je, osim u HNK Split, pozvana i na festival u Wiesbadenu.

Biljana Romic, Hana Jusic, Kruno Lokotar, Hrvoje Klasic 75.000 KN Kultura Izabrani finalisti za književnu nagradu Fric

Nakon upravo objavljenog romana jasno je kako je riječ o piscu u pravom smislu riječi kojemu nije dovoljan samo jedan književni rod kako bi izrazio sve nijanse vlastite literarne imaginacije, odnosno kako bi rekao sve što ima za reći. A ono što ima za reći, možda, i nije ono što bi neki rado čuli, zbog čega "Poderana koljena" ne spadaju u lagane romane, premda Pešut svakako spada u red pisaca koji imaju prirodni talent da s riječima umije – lako.

Njegovo pripovijedanje nije produžena ruka dramskog teksta, nego rezultat svijesti kako za neke stvari jednostavno treba potražiti novi medij izražavanja, a pri tome ne pobjeći od sebe i vlastitih preokupacija, na kraju krajeva i miljea iz kojega proizlazi. Junak je (ili antijunak) ovoga romana Dane Draženović, mladi hrvatski glumac koji upravo proživljava stanovitu krizu smisla.

Za svoj je glumački rad pokupio nagradu u Cannesu, slikovnice koje piše imaju popriličan uspjeh u web shopovima što ne znači i da ima novca, no njegova je odluka da napusti mjesto "zločina" i ode u Berlin, kao dragovoljni migrant, kako bi ondje načinio odmak od sredine iz koje pristiže i samoga sebe. Sve bi to ovako rečeno mogla biti dobro poznata priča, no stvari su mnogo kompleksnije od tako postavljenog egzistencijalističkog početka.

"Poderana koljena", Dino Pešut | Author: Fraktura Fraktura

Dane sa sobom vuče obračune sa samim sobom i drugima koji imaju vrlo duboko korijenje i korak po korak uspijevamo složiti priču koja je za njega još nesloživa. Dane je homoseksualac, razočaran od mnogih partnera, no i dalje u potrazi za ljubavlju, mladić koji iza sebe ima gadno djetinjstvo u kojem je kao drukčiji, osjetljiviji često bio meta vršnjačkog nasilja, potječe iz disfunkcionalne obitelji i odnos s majkom još je vrlo opterećujući.

Pri tome ima problema s alkoholom, kao i iskustvo psihoterapija, a na događajnoj razini romana u jednom će trenutku postati heroj koji spašava djevojčicu u terorističkom napadu, u drugom ostavljeni ljubavnik, u trećem onaj koji ostavlja, a nekom sljedećem na korak američke priče. No ono što Pešut uspijeva u ovom romanu jest simultanost više sudbina, što postiže specifičnim pripovijedanjem u 3. licu koje djeluje kao prelaženje iz jedne svijesti u drugu, čime je uspostavljena unutarnja dinamika romana.

"Poderana koljena", ipak, manje su bazirana na događajnoj razini, a puno više kao romaneskni tekst koji vrlo kritički, vrlo direktno progovara o generaciji koju je već smiješno nazivati izgubljenom i duhu vremena koje, osim urbanih samoća, producira i puno veće i ozbiljnije gadarije.

Eirikur Orn Norddahl Islandski frajer Kultura 'Svijet je osuđen, sjebat ćemo ga prije ili kasnije'

Predtekst ovoga romana, više nego dobro poznat, Danetova prošlost, ovdje postaje neka vrst nenapisanog interteksta na koji se referira opaskama i opservacijama pripovjedača, ponekad i ponovljenima kako bi se neke stvari naglasilo i vrlo transparentnim stavom, vjerojatno izgrađenim i na autobiografskim mrvicama.

U tom je smislu ovo roman o jednoj generaciji, o drukčijima, novim paradigmama kojima se treba prilagoditi, Zagrebu i Berlinu, vanjskoj i unutarnjoj krizi, u svakom slučaju više refleksivan nego "događajan". U konačnici pisan vrlo dramski, s pravim razotkrivanjem na kraju, bez kojega se možda i moglo, iako uspostavlja okvir i novi pogled na pročitano. Ukratko, vrlo suveren i vrlo suvremen ulaz u novi književni prostor.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.