Kultura
270 prikaza

Dva benda koji nisu poklekli pred ekonomskim kolapsom

Mixed Up Mary
Ljiljana Vukmanović
Mixed Up Mary i Mangroove; Konrad i ekipa su prekaljeni u Elementalu i sad ih uspoređuju s Portisheadom

Zagrebački bend Mangroove i velikogorički Mixed Up Mary surađuju s različitim izdavačkim kućama Aquarius Records i Universal Music Croatia, pa su njihovi novi albumi „Srce" i „Umolomni" posve slučajno objavljeni u razmaku od samo nekoliko dana na početku jesenske diskografske sezone. No, kad se ovi albumi jedan za drugim ubace u plejer polako se otkriva kako Mangroove i Mixed Up Mary imaju dosta zajedničkih karakteristika, a ne samo istog bubnjara Silvija Bočića kojeg još dijele s Darkom Rundekom.

Mangroove i Mixed Up Mary postavljeni su na scenu kao obiteljski projekti i to je u oba slučaja zalog dugoročne stabilnosti. Mangroove su pokrenuli pjevačica Željka Veverec i svestrani klavijaturist Toni Starešinić, lider najjačeg hrvatskog jazz sastava Chui i član pratećeg benda Ede Maajke. Željka i Toni zajedno su 15 godina, a iza njih su albumi "Svijet za nas", "Put na mjesec" i "Sami" snimljeni za Dancing Bear prije transfera u Aquarius.

Hladno pivo Glazbena špica Kultura Najbolji albumi ove godine - bolji su nego 2014.

Mixed Up Mary nastao je iz sretnog braka pjevačice Ane Lovrenčič i basista Konrada Lovrenčića, koji je karijeru izgradio kroz Kries i Elemental. U Mixed Up Mary su iz Elementala došli gitarist Erol Zejnilović i klavijaturist Davor Zanoški, dok je na drugoj strani Konrad prihvatio Tonijev poziv i nedavno pojačao Chui.

U takvom rasporedu, s višestruko izmiješanim sviračkim postavama, Mangroove i Mixed Up Mary se najprije prepoznaju po istaknutim ženskim ulogama. Željka i Ana su svojim autorskim doprinosima i vokalnim izvedbama najintenzivnije obojile nove albume, a Toni i Konrad su ih svojim velikim sviračkim iskustvom i raznorodnim interesima poprilično odmaknuli od standarda domaće glazbe.

Višestruko limitiranoj hrvatskoj glazbenoj sceni, koja u svaki izlazak na tržište mora ukalkulirati obeshrabrujuće ekonomske i katastrofične demografske pokazatelje, ne može se previše zamjeriti zbog toga jer često gubi zamah i zaostaje za svjetskim trendovima, ali Mangroove i Mixed Up Mary nisu se pomirili s tim hendikepom. Albumi "Srce" i "Umolomni" su u jednakoj mjeri uhvatili priključak sa svijetom, pa ih gotovo svaka usporedba vodi daleko od Hrvatske i potencijalno lomi jezičnu barijeru.

Moongrove | Author: Davor Višnjić/PIXSELL Davor Višnjić/PIXSELL

Mangroove je još od debitantskog albuma "Svijet iza nas" iz 2009. bio jasno opredjeljen za soul i funk, ali "Srce" ga je jače povuklo prema suvremenom neosoulu. U planetarnim okvirima, to je pretežno klupska glazba u kojoj se baš nikad ne vrte milijuni dolara i eura kao u hiperkomercijalnoj afroameričkoj R&B produkciji, ali ponajbolje autore i interpretatore neosoula glazbeni sladokusci znaju cijeniti više nego razvikane osvajače R&B Grammyja.

Samo geografski daleki, a stilski vrlo bliski srodnici Mangroovea mogli bi biti australski neosoul bendovi Hiatus Kaiyote i Adult Films ili njujorški Space Captain. Kultni Hiatus Kaiyote prvi su iz tog društva iskočili na veliki festivalski stage i prije nekoliko godina potpuno oduševili posjetitelje pulskog Outlooka.

Nakon albuma "Srce" sličan bi iskorak mogao napraviti Mangroove, za početak u điru po hrvatskim i regionalnim ljetnim festivalima. Od uvodnog jazzy instrumentala "Atrium", što najviše podsjeća na Chui jer je na njemu ipak Tonijev rukopis, preko malo starijih pjesama "Tvoja", "Sanjala sam ljubav" i "Ljeto bez nas" pa do aktualnog singla "Laka sam", koji je u produkciji Zvonimira Duspera dobio zarazan electro ritam i značajan hit potencijal, sve je na ovom albumu izvedeno tako da se Mangroove napokon može odmaknuti od malih klupskih pozornica i podebljati kontakte sa širom publikom.

Elemental Evanđelje po Elementalu Kultura "Glavu čuvaj, možda ti je skrate..."

To se možda doima preambicioznim dok sa svih strana zavija turbofolk i navaljuju cajke napumpane silikonima, ali Toni je s Chui već prevalio put do respektabilne koncertne atrakcije i treba se nadati kako će to lakše ponoviti s Mangroove. Željka mu je asistirala u sjajnoj kombinaciji s Josipom Lisac na lanjskom singlu "Tebi putujem", a sama je najviše zablistala na gostovanju kod Igora Geržine u pjesmi "Moje vrijeme".

Ana i Konrad nisu imali toliko jake autorske reference kao Željka i Toni, koji je kroz Chui već dobacio i do hrvatskog albuma godine "Third Sun from the Stone". Kućni projekt Mixed Up Mary ostao je uglavnom nezapažen s nastupnim EP-jem "Rano je za sutra", samostalno objavljenim preko Bandcampa, ali je dočekao ponovljeni start i transformaciju u peteročlani bend.

Tri godine kasnije dugosvirajući prvijenac "Umolomni" otvara mu posve drugačiju perspektivu, manje zbog ulaska u Universalov hrvatski katalog, a puno više zbog 11 pjesama posloženih na albumu "Umolomni" koje zajedno predstavljaju jedno od najugodnijih iznenađenja u ovogodišnjoj hrvatskoj diskografiji. Universal je itekako moćan, ali nije svemoćan. Tamo je neko vrijeme bila i Nina Kraljić pa to nije pomoglo njezinu prvom albumu. Mixed Up Mary došli su do izdavača s puno jačim argumentima.

Mixed Up Mary | Author: Ljiljana Vukmanović Ljiljana Vukmanović

Album "Umolomni" najprije je izbrisao njihovu početnu stilsku oznaku noir pop i prebacio ih u trip hop revival. Opet je riječ o globalnom trendu koji se kod nas dosad reflektirao tek u nekoliko pjesama Sare Renar. Suvremeni trip hop obično je manje mračan i manje napušen od famoznog Bristol sounda iz 1990-ih koji su proslavili Massive Attack, Tricky i Portishead. Kako svjetska trip hop produkcija zvuči danas može se provjeriti na novom albumu Neneh Cherry "Broken Politics", a kako u tim vodama plivaju Mixed Up Mary postaje jasno već nakon odličnog otvaranja albuma "Umolomni" s naslovnom dub blues skladbom.

No ona ipak nije trebala biti plasirana kao najavni singl, jer se u nastavku otkrivaju pjesme sa znatno većim potencijalom za radijski eter. Prvi favorit je sigurno "Tvoja bedra me pamte", dok bi se kao drugi mogla izdvojiti "Ako se sretnemo danas". Konrad i njegovi suradnici prekaljeni u Elementalu svirkom su zaslužili laskavu usporedbu sa starim Portisheadom, ali kroz moderniju produkciju ovaj album je dobio gotovo sve adute koji se mogu izvući iz novog trip hopa na pragu 2020-ih. S druge strane, Anini stihovi su uvijek ljubavni i nikad banalni, što je prava rijetkost u suvremenoj hrvatskoj pop glazbi. Mixed Up Mary zvuči kao njezina najzdravija alternativa.

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • vjaceslav 19:14 30.Prosinac 2018.

    kada sam pročitao da je "Toni Starešinić, lider najjačeg hrvatskog jazz sastava Chui i član pratećeg benda Ede Bez Maajke" samo sam rekao "ajme, majko" :-( i izgubio svaki daljnji interes za sudbinu sastava koji su izbjegli ekonomskom, ali ne ... prikaži još!ne i glazbenom kolapsu.