Ekonomix
1183 prikaza

Zašto se Japanci opijaju do besvijesti na sastancima?

Japanski biznismeni piju dok ne padnu s nogu
Thinkstock
S poslovnim ljudima s Dalekog istoka imamo mnogo više zajedničkih običaja no što mislimo

Zajednički ručak s kolegama na poslu je značajan alat za izgradnju povjerenja u gotovo svim kulturama. No, u nekim kulturama, to je zajedničko ispijanje alkoholnih pića, piše Erin Meyer u knjizi 'The Culture Map - Breaking Through the Invisible Boundaries of Global Business'.

Jednom je sudjelovala na programu obuke njemačkog bračnog para koji se preselio u Japan, a predavao im je japanski stručnjak za kulturu Hiroki. Nijemac je zamolio Hirokija da mu pomogne jer ima problem u komunikaciji s japanskim kolegama na poslu:

Tokijska podzemna željeznica NEOBIČNA ZEMLJA Life 10 zapanjujućih činjenica koje niste znali o Japanu

"Oni su vrlo formalni i tihi. Brinem se da, ukoliko ne zadobijem njihovo povjerenje, neću imati sve potrebne poslovne informacije da bih mogao kvalitetno raditi posao."  

Hiroki je na trenutak razmišljao, a onda mu, uz dozu humora odgovorio:

"Najbolja strategija je da se s njima napijete."

"Napijem!!?" 

"Da. Pijete dok doslovno ne padnete s  nogu!", ponovio je Hiroki.

Svjedočila je tome i autorica knjige Meyer, prisjećajući se prvog susreta s Tokyom.

"Razmišljala sam o svojoj prvoj vožnji u metrou u Tokiju. Vidjela sam nekoliko grupa japanskih biznismena koji su teturali stanicom, vraćajući se kući nakon što su dobrano zalili druženje. Zato sam Hirokin savjet shvatila doslovno. 

Planina Tateyama Čudo prirode Life Ovako u Japanu čiste snijeg visok 30 metara

Japan je kultura temeljena na odnosima, iako ne toliko kao što su to primjerice Kina ili Indija. Tijekom dana, Japanci su uglavnom posvećeni dosljednom ispunjavanju poslovnih zadataka, ali izgradnja odnosa koja se odvija nakon radnog vremena, uglavnom u večernjim satima, može biti ključna za poslovni uspjeh.

U japanskoj kulturi, gdje su sklad u skupini i izbjegavanje otvorenog sukoba glavni ciljevi, pijenje pruža priliku da se ljudi raspuste i kažu sve što im je na duši. Pijenje je velika platforma za dijeljenje istinskih unutarnjih osjećaja.

Honne i tatemae

Japanci imaju za to i dva izraza - 'honne' i 'tatemae', a označavaju kontrast između stvarnih osjećaja i želja neke osobe, i ponašanja i stavova koje iskazuju u javnosti. koje ostavljaju u javnosti. Također, zajedničko druženje uz alkohol nakon radnog vremena je prilika da se prepoznaju kritični osjećaji ili sukobi prije no što prerastu u ozbiljniji problem.

Postoji i nepisano pravilo - a to je da se ni pod kojim uvjetima idući dan ne raspravlja o prethodnoj večeri. Pijenje alkohola je zato važan japanski ritual povezivanja ne samo s klijentima već i unutar vlastitog tima.

Mnogi Japanci uz piće stvaraju veze a za to postoji i složenica 'nomunication' - od japanske riječi 'nomu' što znači 'piti' i engleske riječi 'communication'. Japanski komercijalisti često se 'udvaraju' svojim klijentima uz piće, iako nikad u tom trenutku neće sklopiti ugovor, ali malo kad posao uspije bez tog rituala. Naravno, piće za izgradnju povjerenja nije samo japanski običaj. U cijeloj Istočnoj Aziji, bilo da radite u Kini, Tajlandu ili Koreji, opijanje s kupcima i suradnicima zajednički je korak u procesu izgradnje povjerenja.

Vlak metak PREMIJERA Tehno Vlak-metak: Japanski supervlak Hrvatska može samo sanjati

U mnogim drugim kulturama to je potpuno neshvatljivo. 

 "Zašto bi riskirali i od sebe napravili budalu pred ljudima koje moram impresionirati?" 

Ali upravo je to cilj. Kad pijete s poslovnim partnerom, pokazujete toj osobi da nemate što sakriti. A kad "pijete dok ne padnete s nogu" zapravo vam pokazuju da vam u potpunosti vjeruju.  

"Neka vas ne brine što ćete možda izgledati glupo", rekao je Hiroki našem njemačkom biznismenu koji je nervozno počeo trljati ruke. "Što više prekršite u večernjim satima društvene norme, to će u vama više vidjeti pouzdanu osobu."

Alkohol nije jedini način za izgradnju poslovnog odnosa. Ako ne pijete, zasigurno ćete naći druge načine da uživate u zabavi; u Japanu, odlazak na karaoke ili izlet u spa može učiniti čudesa. A u arapskim kulturama, gdje se izbjegava alkohol, možete zaboraviti pivo i umjesto toga se opustiti uz šalicu čaja, piše Meyer, a prenosi businessinsider.com.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.