Ekonomix
7380 prikaza

Tuđmanov omiljeni milijunaš - počeo u garaži, danas je kralj automobila

Pavo Zubak
1/7
Davor Visnjic (PIXSELL)
Iako je započeo kao automehaničar, pravo bogatstvo stekao je upravo na trgovini automobilima u koju je ušao od 1990. godine

Sesvetski Kraljevac na krajnjem istoku Zagreba i danas je za većinu Zagrepčana prilično daleko mjesto za otići u kupovinu ili servis automobila.

Pavo Zubak | Author: Robert Anić (PIXSELL) Robert Anić (PIXSELL)

No unatoč nepovoljnoj pozicij, prije 37 godina tamo je u kući bez fasade otvorena mala automehaničarska radionica. Vlasnici automobila su pohrlili u nju zbog kvalitetnog rada i dobre cijene popravka.

Tamo bi ih dočekao mladić podrijetlom iz Dervente sa svojim ocem Ivanom. Radio je na dizalici koju je sam napravio te je vrijedio za brzog i dobrog majstora za Golfove. Taj mladić je bio Pavo Zubak i danas nosi titulu hrvatskog kralja automobila.

Uvijek prljavu mehaničarsku radnu uniformu je odavno zamijenio skupim odijelima, a odmore sad može provesti na svojoj luksuznoj jahti Vila Velebita III koja vrijedi 60 milijuna kuna. Ploveći Jadranom može svratiti u svoj kompleks Veladrion pored Senja koji je sagradio za 100 milijuna kuna. 

Hoteli i apartmani su za one bogatije, a ako ih neka tvrtka ili bogataš žele unajmiti na tjedan dana, platit će gotovo milijun kuna. Osim smještaja u apartmanima, imat će na raspolaganju i jahte.

Zubak danas ima 60 godina i smatra se jednim od iznimno imućnih Hrvata iako se ni njega ne može naći na konvencionalnim listama. 

Njegove tvrtke nisu na burzi nego ih čuva u svojem vlasništvu, a upravljanje polako prepušta sinu Ivanu, kćeri Žaklini i njezinu suprugu Dimitriju, koji je i predsjednik uprave Auto Zubaka.

Iako je najpoznatiji kao distributer i prodavač automobila Volkswagen, Audi, Seat, Škoda i Porsche, Zubakov uspjeh ipak nije samo prodaja.

"Grdo se vara onaj tko misli da može živjeti samo od prodaje. Auti će možda jednom doživjeti sudbinu mobitela i prodavat će se za jednu kunu. Uspjet će onaj tko ponudi najbolje mjesečne uvjete i cjelokupni paket usluge", rekao je u jednom od rijetkih intervjua Zubak jer medije uglavnom izbjegava.

Upravo zbog ove filozofije Zubak danas pokriva gotovo sve segmente posla s automobilima koje je razvijao kroz godine. 

Osim desetaka ovlaštenih servisa, kroz godine je osnovao autoškolu, leasing kuću, nudi uslugu upravljanja poslovnom flotom, i prodaje rabljene automobile. 

Ima centar za edukaciju vozača, rent-acar, a u neuspjeli pokušaj taksiranja u Zagrebu “ulupao” je milijune kuna samo da bi ubrzo odustao. Konkurira i HAK-u sa svojom Oryx asistencijom u kojoj se za članarinu može očekivati pomoć na cesti i dodatne pogodnosti.

Odlučio je proizvoditi i prvi hrvatski autobus. Najnoviji poduhvat mu je osnivanje Neostara, servisa za sve marke automobila.

Pavo Zubak | Author: Jurica Galoic (PIXSELL) Jurica Galoic (PIXSELL)

Autozubak je kao matična kuća uspjela poslovati s milijunskim profitom i kroz godine najteže krize, kad je prodaja novih vozila pala i 60 posto. Mnoge autokuće su propale i otpuštale ljude, ali ne i Zubak.

Ipak, iako je započeo kao automehaničar, pravo bogatstvo stekao je upravo na trgovini automobilima u koju je ušao od 1990. godine.

"Pavo je uvijek imao i danas ima dobre veze s politikom te mu je to sigurno pomoglo. U Sesvetama ga cijene jer je razvio kraj, zaposlio ljude, plaća nikad ne kasni, a otvorio je i pogone", kaže nam o Zubaku jedan njegov poznanik.

Izdizanje iz mehaničarske radionice počeo je prodajom Volkswagenovih i Audijevih automobila, prvenstveno Golfova, koji su tad bili izuzetno popularni. 

Njegov servis je do 1990. već bio narastao i s njim je radilo više od 70 ljudi, a dobio je i nagrade od Volkswagena kao jedan od najboljih. 

Liberalizacijom zakona osniva VAG Commerce, koji je bio prvi privatni i najveći ovlašteni distributer za aute Volkswagen grupe. Radio je preko državnog, sarajevskog TAS-a.

Kako je opisao jednom, uspjeh je temeljio na sitnicima. Jedino je on nudio Golfove druge boje osim žute i bijele, koje su tad imala državni uvoznici.

Država je smanjila i namete za uvoz, a njemu je posao cvjetao. U pola godine je prodao više od 500 automobila. I to sve bez ikakvih reklama. 

Zatvoreno socijalističko tržište je bilo gladno njemačkih automobila, koji su uvijek predstavljali i svojevrsni statusni simbol.

Milijuni su se vrtjeli preko računa Zubakove tvrtke. Iako je Hrvatska već bila proglasila samostalnost, ozbiljni problem mu je nastao kad je izbio rat u Bosni i Hercegovini. Oko 600 Golfova je ostalo odsječeno u TAS-u u Sarajevu. 

Otišao je s tegljačima u glavni grad BiH, koji su već opkoljavali Srbi, i uspio je izvući automobile i dovesti ih u Hrvatsku.

Pavo Zubak i Darko Milinović | Author: Zeljko Hladika (PIXSELL) Zeljko Hladika (PIXSELL)

I taj primjer pokazuje zašto su ga njegovi prijatelji uvijek opisivali kao izuzetno spretnog i okretnog poduzetnika kojeg još krasi “njemačka disciplina i odnos prema radu”.

U privatizaciji je 1992. godine kupio poduzeće Astra auto, dio nekdašnjeg državnog mastodonta Astra, koje se bavilo međunarodnom trgovinom. 

Dobivanjem Astre i već ostvarenom suradnjom s njemačkim partnerima uspio je postati i zastupnik Audija i Volkswagena za Hrvatsku. Dvije godine kasnije postaje zastupnik i za Porsche i Seat.

Tad počinje pravi procvat, koji će osigurati milijune i naraštajima obitelji Zubak. Kako tvrde oni koji su s njim surađivali, u samostalnoj Hrvatskoj mu je pomoglo prijateljstvo s tadašnjom vladajućom HDZ-ovom garniturom i obitelji Tuđman.

Tuđmanu je i darovao blindirani Audi A8 za službene potrebe. Također je bio sponzor akcija poput “Spasimo djecu Hrvatske” koje je provodila Ankica Tuđman.

U brojnim minstarstvima i državnim tvrkama Audiji i Passati postaju službeni automobili. Tad se nije, kao danas, ispitivalo je li bilo natječaja i kakve su specifikacije bile i je li se pogodovalo samo jednom dobavljaču. Zubakova autokuća bila je najmoćnija i imala je takve automobile.

"Kruži anegdota da je jedna službenica jednom priupitala državnog dužnosnika hoće li raspisivati natječaj, a on je odgovorio: ‘A što će Pavo reći?’, kaže nam osoba koja je upućena u način poslovanja tada.

I jedan drugi HDZ-ov “prvoborac” iz ‘90-ih iz Zagreba kaže da je Pavo uvijek imao linkove na vrhu vlasti, ali tvrdi da ne zna koliko je to zaista i koristio u svom poslovanju s državnom, a koliko je samo imao dobar proizvod koji su jednostavno svi željeli.

U svakom slučaju, na stranicama Auto Zubaka stoji da je 1997. godine skinut tadašnji rekord jer je tad preko njegove kuće prodana čak četvrtina svih novih automobila u Hrvatskoj. Ogroman je to udjel na tržištu.

I do današnjeg dana se sporadično pojave informacije da su natječaji javnih institucija pogođeni baš za njegove aute. 

Senj: Otvaranje hotelskog kompleksa Veladrion u vlasništvu Pave Zubaka | Author: Goran Kovacic (PIXSELL) Goran Kovacic (PIXSELL)

Bivša SDP-ova županica Marina Lovrić Merzel je sebi naručila auto s takvim specifikacijama da ih je mogao ispuniti samo Audi A6, Tomislav Karamarko je kao ministar policije raspisao natječaj po kojem je po veličini prtljažnika mogla odgovarati samo Zubakova Škoda... 

Niti Auto Zubak niti vlasnik Pavo baš nikad nisu reagirali na prozivanja da im se pogoduje jer na kraju, ne sastavljaju oni specifikacije za natječaje nego samo prodaju automobile.

Sedam mjeseci nakon promjene vlasti 2000. godine, Pavo Zubak je prvi put priveden. Policija mu je stavljala na teret da je oštetio državu za čak 33,5 milijuna kuna poreza kroz specijalni ugovor s Volkswagenom i lažno vođenje knjiga.

Zubak je zadržan mjesec dana u istražnom pritovoru, a njegov odvjetnik Zvonimir Hodak je tvrdio da je to bio politički progon. Na sud je donio i dokaz da je porez naknadno plaćen, pa je čitava priča vrlo brzo pala u zaborav. Protiv Zubaka nije nikad podignuta optužnica.

Zubaku na poslovnom planu nisu uvijek cvjetale samo ruže, imao je par poslovnih promašaja. Uložio je čak 12 milijuna kuna u reprezentativni prostor Gradske kavane u samom središtu Zagreba, na Trgu bana Jelačića, kako bi joj vratio stari sjaj. 

Iako je poslovao par godina, sad je zatvorena. Nije uspio ni s ulaganjem 40 milijuna kuna u posao s taksijima u Zagrebu. Nakon pet mjeseci poslovanja njegov sin Ivan, koji je vodio operaciju, objavio je da se povlače.

"Konkurencija je formirala nezakonito cijene i mi ne možemo biti konkurentni", objavio je Ivan.

Zubak je poručio i da je ostvario svoj životni san proizvodnjom hrvatskih autobusa. Potpisao je ugovor o isporuci u Irak vrijedan čak dvije milijarde kuna, no zasad je tvrtka nakupila gubitke od ulaganja. Ako uspije u proizvodnji autobusa, bit će to velik iskorak Hrvatske u autoindustriju.

Zubak je već ranije najavio da se uskoro planira povući iz posla i ostaviti vodstvo svojoj obitelji. Osim starije kćeri Žakline i Ivana, ima još jednu kćer - Marinu.

"Moja djeca u tvrtki su krenula od minimalca", rekao je prije dvije godine Zubak.

Uz svoje poslovne aktivnosti, član je i udruge Prsten, koja okuplja brojne ugledne poduzetnike u Hrvatskoj, prvenstveno iz Bosanske posavine. 

Organiziraju pomoć razrušenim mjestima, osiguravaju stipendije, ali također su veoma utjecajni svojim donacijama i potporom i na političke stranke u Hrvatskoj.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.