Ekonomix
1832 prikaza

Što se zapravo događa iza kulisa dodjele Oscara

Oscari
Lionel Hahn/Press Association/PIXSELL
Vrtoglave svote koje se troše na reklamiranje glumaca, redatelja i filmova zapravo su ulog u osvajanje nagrade

Los Angeles već odavno trese Oscar-groznica. Grad je već tjednima oblijepljen jumbo-plakatima s filmovima i glumcima koji su se našli u nominaciji. Studiji su u reklame ulupali desetke milijuna dolara. No, je li sve to vrijedno i hoće li im se taj novac uopće vratiti, pita se Wall Street Journal.

Uvid u tzv. box-office – specijalizirane podatke o zaradama filmova od prodaje ulaznica – pokazuje da nominacije za Oscara i ne utječu previše na prodaju karata i publiku.

Otkad je objavljeno tko je u konkurenciji za najvažniju filmsku nagradu na svijetu, a to je 22. siječnja, najviše je tom viješću na blagajnama zaradila 'Zelena knjiga'. Do tad je zaradila 42,9 milijuna dolara, a nakon nominacije taj je iznos skočio na 66,9 milijuna iako ovaj film ni približno nije najbolji po ukupnoj zaradi.

Teroristički napad na WTC u New Yorku - september 11 PROROČKI Life Dugo izgubljeni film najavio 9/11 i Drugi svjetski rat

Većina ostalih kandidata ima tek nominalno povećanje. Hitovi poput 'Crne pantere' ili 'Bohemian Rhapsody', biografskog filma o Freddieju Mercuryju, pokojnom pjevaču grupe Queen, do siječnja su već postali filmovi s najvećom zaradom u povijesti Oscara, pa u vrijeme nominacija više i nisu bili hit na kino-repertoarima.

Zapravo, ovakve velike reklamne kampanje su tu da bi se studiji dodvorili glavnim glumcima i redateljima.  Holivudski producenti često pokreću ovakvu histeriju kako bi dali do znanja svojim velikim imenima da su im važna, te da bi i svoj idući film trebali snimati za isti studio. U matematici holivudskog snimanja filmova to izgleda na primjer ovako: izgubiti Christophera Nolana i njegov idući film značilo bi da će studio idući put izgubiti 500.000.000 dolara.

Tipična kampanja može koštati između 3 i 5 milijuna dolara, govori jedan konzultant za dodjelu nagrada, iako se investiranje u marketing nekad penje i do vrtoglavih 20.000.000 dolara. Ako je film u kinima baš u trenutku dodjele nagrade, studiji mogu koristiti televizijske reklame i oglašavati se preko plakata ili tiska kako bi utjecali na publiku, ali i glasače na dodjeli Oscara.

Judita Gamulin Judita Gamulin Kultura 'Usred svađe s dečkom javili su mi o finalu studentskog Oscara'

Kampanja uoči Oscara često puta košta i više od troškova oglašavanja tijekom puštanja filma u distribuciju. Uoči najvažnije noći, studiji šalju filmske ekipe na brojna događanja po svjetskim metropolama – od New Yorka, preko Los Angelesa do Londona kako bi šarmirali što više članova Akademije.

Njihovim kampanjama upravlja vojska konzultanata, koja to radi iz godine u godinu. Ukoliko film, za koji rade konzultanti, dobije zlatni kipić svi će na kraju biti sretni. Jer konzultanti tada dobivaju bonuse u šesteroznamenkastim dolarskim iznosima.

Ali i nagrade nisu što su nekoć bile. U siječnju su dodjela Zlatnih globusa i Screen Actors - cehovska filmska nagrada - imale najmanju televizijsku gledanost. Dodjela Oscara u posljednjih pet godina izgubila je 40 posto gledanosti.

Iza kulisa, čelni ljudi studija pak prigovaraju da sezona dodjele nagrada traje predugo – od rujna kad kreće Međunarodni filmski festival u Torontu, pa sve do kraja veljače i dodjele Oscara. Smatraju da im to povećava troškove i da samo gube vrijeme.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.