Ekonomix
11260 prikaza

Kinezi su opasan partner i Hrvatska to mora znati

Andrej Plenković s kineskom delegacijom
Goran Stanzl/PIXSELL
Diljem svijeta su financirali gradnju jeftinim kreditima državnih banaka

Izaslanstvo kineske kompanije četiri su sata razgovarali s članovima Uprave i Nadzornog odbora Uljanika, a Kineze prvenstveno zanimaju tehnologija i brodovi za specijalne namjene, izjavio je nakon sastanka član Uljanikova Nadzornog odbora Samir Hadžić.

"Zadovoljan sam što postoji još netko tko je zainteresiran za oba brodogradilišta, s obzirom na situaciju u kojoj se nalazimo. Teme razgovora bazirale su se na prošlosti, sadašnjost i budućnost brodogradilišta u Puli i Rijeci, gradnji brodova i na samoj tehnologiji, što bi zapravo i trebala biti tema razgovora nekoga koji se zanima za brodogradnju", kazao je Hadžić po završetku razgovora.  

Ustvrdivši kako su razgovori bili sadržajni i kako je osobno zadovoljan sastankom, Hadžić je istaknuo kako su Kinezi tijekom razgovora iskazali interes prvenstveno za tehnologiju i za brodove za specijalne namjene koje je Uljanik gradio do sada.

"Njima kapaciteti nisu potrebni, koliko sama tehnologija", poručio je Hadžić dodavši kako se na sastanku nije razgovaralo o novcu ni o bilo kakvom međufinanciranju.

Međutim, smatra on, Kinezi su tražili konkretne odgovore, dubinski su analizirali svaku stavku a, kako je rekao, "kada će donijeti konačnu odluku, to znaju samo oni".

"Ne možemo mi nikoga prisiljavati da donese konačnu odluku u kratkom roku. To je proces koji trebaju provesti, no nadam se da neće proći puno vremena, jer radnici u Puli i Rijeci nemaju više vremena za čekanje", poručio je Hadžić.

Uljanik | Author: Dusko Marusic (PIXSELL) Dusko Marusic (PIXSELL)

Na sastanku su sudjelovali članovi visokog kineskog izaslanstva China Shipbuilding Industry Corporationa na čelu s predsjednikom uprave Huom Wenmingom, a na njemu je bio i pomoćnik ministra gospodarstva Zvonimir Novak. 

Nakon Pule, kinesko izaslanstvo otputovalo je u Rijeku gdje će posjetiti Brodogradilište 3. maj.

Nakon jučerašnjeg sastanka s premijerom Andrejem Plenkovićem i ministrima, predsjednik Uprave najveće kineske brodograđevne kompanije Wenming potvrdio je da kreću u ozbiljno razmatranje Uljanika i 3. maja.

Premijer nam je vrlo ozbiljno i detaljno predstavio cijelu situaciju, kazao je Wenming, dodavši i da su vidjeli da su dva brodogradilišta vrlo važna tema u hrvatskoj javnosti.  

"Ne samo da smo doveli ljude iz naše kompanije - oni su nadležni za planiranje, već smo pozvali i odvjetnike i investicijske bankare, pa ćemo nakon posjeta brodogradilištima iznijeti svoje mišljenje", rekao je Wenming.

Time započinje za ove dužnike čini se ključna 'turneja', jer ako CSIC neće na kraju biti zainteresiran, teško će biti naći drugog kandidata koji je u brodogradnji te je velik igrač, a ima interes ulaska u europsku brodogradnju. Inače, ovo bi bio prvi slučaj kineskog preuzimanja jedne strane brodograđevne tvrtke, pa se nagađa da se stoga rade opsežne kalkulacije žele li imati i svoje prvo europsko brodogradilište, i to navodno škver u Rijeci. Proces CSIC-ovog dubinskog snimanja uključivat će navodno cijelu grupu, donosi Poslovni.

Kreće tragom nedavne najave dolaska CSIC-a u Hrvatsku s ciljem posjeta brodogradilištima u Puli i Rijeci. Kako je bilo objavljeno, predsjednika uprave CSIC-a kontaktirao je kineski premijer Li Keqiang prigodom boravka u RH gdje je nazočio i summitu "16+1", a nakon što je s našim primjerom razgovarao o stanju o hrvatskoj brodogradnji.

Zagreb: Karlo Ressler predstavljen kao kandidat HDZ-a za EU izbore Vođa je jedan Top News Partija se skrivala iza Tita, a HDZ-ovci iza Tuđmana

Međutim, kineska ulaganja treba uzeti uz zdravu dozu opreza. Ovdje je pak važno napomenuti da niti Pelješki most niti pruga Dugo Selo - Križevci nisu kineska ulaganja u Hrvatsku već Europske unije koja plaća 85% troškova gradnje. Kineske kompanije osvojile su natječaj proveden po svim pravilima EU. 

Povjerenica Europske komisije za vanjsku politiku Federica Mogherini javno je u ožujku 2017. upozorila da Zapadni Balkan postaje mjesto šahovske partije između Rusije i Zapada. Takvo stanje, rekla je i to, vrlo je opasno u tom dijelu Europe u kojem etničke tenzije nisu zamrle niti toliko godina nakon ratova u kojima se u 90-ima raspala SFR Jugoslavija, što je opasno, ali da demokratski potencijal u tim zemljama leži u većinski proeuropski raspoloženim mladim ljudima i građanskoj sceni.

Godinu i pol poslije toga najnovija analiza Euractiva ne spori da se Rusija na Balkanu doista bori za utjecaj, ali da se u međuvremenu na Balkanu pojavio novi igrač, Kina, potencijalno čak i utjecajniji, s drugačijim motivima i metodama. Peking je na Balkan zagazio još 2012. godine, svojom inicijativom "16+1". Express je još prošle godine pisao o političkom aspektu službeno ekonomskog povezivanja europskih republika s Kinom kao dijela globalne inicijative kineskog predsjednika Xija Jinpinga "Jedan pojas, jedan put".

Riječ je o inicijativi za zajednički razvoj Kine, Azije, Europe i Afrike, u što je Hrvatska službeno ušla u svibnju 2017. Portal Euractiv nedavno kao jedan od velikih projekata te inicijative navodi izgradnju Pelješkog mosta, ali i željeznicu Budimpešta-Beograd i autoput Beograd-Bar. Geostrateške posljedice niza vrlo vrijednih projekata, investicija od mnoštva milijardi dolara, Euractiv ne navodi izrijekom, ali za početak primjećuje da je u posljednje vrijeme nekoliko projekata Kine na istom tragu, postalo kreditna zamka za države u kojima se izvode slični projekti.

Andrej Plenković i Karlo Ressler "Mini me" Top News Dosje Ressler: Ovo je politička mreža Plenkijevog klona

Kao primjer navodi izgradnju luke u gradu Hambantota na jugu Šri Lanke 2010. Prva faza projekta vrijednog 361 milijun dolara financirala se u iznosu od čak 85 posto iz sredstava Export-Import Bank of China, dakle kreditom. Problem je nastao kad je ispalo da prihodi luke nisu dovoljni za otplatu kredita, pa se predložilo da 80 posto luke prijeđe u vlasništvo kineske tvrtke CMPort u zamjenu za dug, koja bi potom investirala još 1,12 milijardi dolara u javno-privatnom partnerstvu. Osim svega toga, Human Rights Watch upozorava da je luka nastala u izbornoj jedinici bivšeg predsjednika Mahinde Rajapakse i ponijela je njegovo ime.

Euractiv smatra da bi se slično, barem u nekim slučajevima, moglo dogoditi i nekim balkanskim državama. Autoput iz Crne Gore do Beograda također je odlučeno da se financira kineskim kreditom, a Euractiv se poziva na studije isplativosti koje tvrde da autoput nije samoisplativ. Posljedica je rast poreza, zamrzavanje plaća u javnom sektoru, rezanje socijalnih izdataka u Crnoj Gori.

Upravo na takve projekte upozorava Human Rights Watch u posljednjem izvješću o stanju ljudskih prava diljem svijeta. Na prvi pogled se čini da krediti dolaze bez nekih važnijih ili većih uvjeta, pa se brojne države okreću Kini kao preferiranom partneru. "Ogromne količine novca slijevaju se gotovo bez kontrole u te države i tako omogućuju korumpiranim dužnosnicima krađu novca, dok stanovništvu ostaje samo otplata ogromnih kredita namijenjenih za financiranje gradnje infrastrukturnih projekata koji često više koriste Kini nego narodu države gdje se grade", stoji u izvješću HRW-a.

Milijan Brkić Vijek trajanja Top News HDZ bez Vase: Možda zdraviji, možda još pokvareniji

Posebno su analitičari HRW-a upozorili na situaciju iz Malezije gdje je premijer Mahathir bin Mohamad otkazao tri infrastrukturna projekta financirana kineskim novcem zbog sumnji da je njegov predsjednik Najib Razak pristao na kredite kako bi prikrio druga koruptivna djela. 

Kenija je, primjerice, požalila gradnju ekonomski neodržive željeznice. Pakistan, Djibouti, Sierra Leone i Maldivi su redom izrazili žaljenje što su pristali na kinesko financiranje određenih projekata.

Pitanje je samo hoće li Hrvatska jednako žaliti kinesku gradnju ili ćemo, zahvaljujući Europskoj uniji, uspjeti sve dovršiti na uzajamno zadovoljstvo. 

Nastavak pročitajte na idućoj stranici.

  • Stranica 1/2
  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • Avatar Potrčalo
    Potrčalo 06:41 02.Svibanj 2019.

    i ni jedne rečenice zašto su opasan partner?

  • omer 07:29 01.Svibanj 2019.

    Pa kako na sve moguće prljave načine EU , sa Amerima žele osporiti i vrijeđati Kinesko ulaganje širom svijeta i njihove kredite uz maksimalnu kamati do 6%, a sve američke i svjetske banke pod njihovom ingerencijom imaju kamate i do ... prikaži još!o 12%, pa je tu očito zašto sad odjednom tolika vika na Kineze. Kina ima više dolarske rezerve nego Amerika i njeni svi saveznici i radi kako njoj paše a ameri nek se frigaju.

  • BESTpartizan 17:05 30.Travanj 2019.

    bravo plenky haha