Ekonomix
4803 prikaza

Kako je rat uništio zlatno doba jugoslavenske avijacije

Jatovi zrakoplovi
1/5
Wikipedia
Letjelo se direktno iz Zagreba i za Montreal, Toronto, Melbourne, a zlatno doba civilne avijacije završilo je 1987. godine

Nakon 28 godina Hrvatska je ponovno povezana s SAD-om izravnim letom. No, ne iz glavnog grada, nego iz Dubrovnika, pa je jasno da je ovaj let zapravo prilagođen američkim turistima kojima je Dubrovnik sinonim za Hrvatsku.

Iako danas, kad se izgovori JAT, u Hrvatskoj to zvuči kao psovka, upravo je Jugoslavenski aerotransport bio jedna od najmoćnijih aviokompanija u vrijeme kad je postojao. Treba se prisjetiti da je u to vrijeme Zagreb, zahvaljujući tadašnjoj jugoslavenskoj aviokompaniji bio izravno povezan tzv. long-haul letovima, ne samo s SAD-om, nego i s Kanadom i Australijom. JAT-ovi tada najsuvremeniji i najveći avioni – Boeing DC10 letjeli su potkraj 80-ih dva puta tjedno na liniji Beograd-Zagreb-New York i slijetali tamo na međunarodni aerodrom John Fitzgerald Kennedy. Također jednom tjedno od Beograda, preko Zagreba i New Yorka moglo se putovati izravno i za Chicago. Dva puta tjedno izravnom avionskom linijom od Beograda, preko Zagreba letjelo se i za Montreal i Toronto.

Avionska linija Philadelphia-Dubrovnik | Author: Grgo Jelavić/PIXSELL Grgo Jelavić/PIXSELL

Naravno, riječ je bila o čistoj komercijalnoj isplativosti tih letova, jer je dakle bilo i veće tržište. Posljednji let iz Zagreba za New York poletio je prije 28 godina, a nakon toga, tijekom rata većina hrvatskih aerodroma bila je zatvorena zbog Domovinskog rata. Dubrovački aerodrom bio je konstantno pod granatama srpskih i crnogorskih postrojbi s okolnih brda, a i Zagrebačka zračna luka bila je zatvorena u nekoliko navrata za civilni promet jer je odmah uz nju smješten i vojni aerodrom.

Osim toga, Croatia Airlines ne može konkurirati velikim avio-kompanijama, a i konstantno je u financijskim dubiozama. Stoga Hrvati danas mogu biti sretni što je American Airlines ugodio svojim putnicima i uveo sezonsku liniju između Dubrovnika i Philadelphije. Prvi avion na toj ruti sletio je u Dubrovnik u subotu ujutro u 9 i 30, a sve do rujna letjet će četiri puta tjedno. Ministar turizma Gari Capelli sad već najavljuje i mogućnost povratka izravne linije između Zagreba i New Yorka i to iduće godine. 

Avionska linija Philadelphia-Dubrovnik | Author: Grgo Jelavić/PIXSELL Grgo Jelavić/PIXSELL
No, najbolja godina zagrebačkog aerodroma bila je 1988. kad je prvi put kroz nju prošlo više od dva milijuna putnika. Tih godina JAT je prevezao ukupno više od 4,5 milijuna putnika i te godina zaradili su više od 205 milijuna dolara, pa je kompanija iznajmila i četvrti DC-10 za prekooceanske letove. Iduće godine JAT je kupio još jedan ovakav avion i ukupno ih je imao pet. Letjeli su i za Singapur i dalje za Melbourne i Sydney.

Inače JAT-ovim avionom prvi je put organiziran i put oko svijeta. Od 10. do 29. studenog 1974. godine Boeingom 707 letjelo se od Beograda preko Beiruta d Bombaja, za Singapur, Tokio, pa Honolulu, Los Angeles, New York, London i s povratkom u Beograd.

Jat je ujedno bio i prvi europski prijevoznik koji je sredinom 80-ih godina prošlog stoljeća, kad je bilo posljednje zlatno doba avijacije a ovim prostorima, imao u svojoj floti najmodernije avione Boeing 737-300, a kupio ih je prije njemačke Lufthanse i prije nizozemskog KLM-a.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.