Ekonomix
1608 prikaza

Kako je kralj vijaka postao hrvatski kralj škvera

Tomislav Debeljak
Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Tisuće radnika brodogradilišta čekaju spas, ali budućnost je i dalje nesigurna

Nakon mjeseci agonije, uprava i Nadzorni odbor Uljanika izabrali su Brodograđevnu industriju Split (Brodosplit) za novog strateškog partnera. Kako je već ranije objavio vlasnik Brodosplita Tomislav Debeljak, oni su ponudu dali zajedno s talijanskim brodograđevnim gigantom Fincantierijem. Izbor novog strateškog partnera za spas Uljanika i 3. maja koji posluje unutar grupe zadnja je slamka spasa za škverove u Puli i Rijeci. Lani je otpao Kermas Danka Končara.

Javnosti i dalje nisu otkriveni nikakvi detalji o tome tko je još dao ponude, zašto je ponuda Brodosplita najbolja i što je to razlikuje od ostalih. Sindikati su objavili da su zadovoljni samom odlukom o novom partneru, što je li logično s obzirom da su  radnici izmučeni neisplatom plaća, stalnom neizvjesnošću i blokadom računa.

Ali postavlja se pitanje kako je novi hrvatski kralj škverova uopće došao u tu poziciju? Kako je kralj vijaka, kako su ga davno prije Brodosplita zvali, proširio svoje kraljevstvo?

Uljanik Druga vremena Top News Uljaniku su pomagali vlasnik FIAT-a, Tito i Nikita Hruščov

U razgovoru za Express, Debeljak je ovako opisao svoje početke:

"DIV grupa zapošljava više od 3500 radnika, od čega 2300 u Brodosplitu. Malo je poznato da smo prije 20 godina imali 20 zaposlenih što upućuje na rast u tom segmentu od 175 puta. S ponosom možemo reći da je DIV grupa generator radnih mjesta. Podsjećamo da je DIV stvaran od garaže do velikog internacionalnog poslovnog subjekta čiji se proizvodi mogu naći diljem cijelog svijeta. Poslovanje vodimo tako da je ukupan rezultat pozitivan jer je to jedino mjerilo uspješnosti, a naravno da svaki pojedini projekt analiziramo jer je svakako dio tog cjelokupnog poslovanja. Neki od brodova koje smo isporučili ili se grade odnosno opremaju su: dva broda za prijevoz teških tereta (tzv. heavy lifteri), radni brod betonara, megajahta, brod za riječna krstarenja, djelomično opremljena jahta za polarna područja, najveći jedrenjak na svijetu, dva polarna kruzera, prototip obalnog ophodnog broda, segmenti mosta Čiovo i mosta Drava, zatim tzv. Vrata Venecije, koja su ekvivalent dvaju velikih brodova u radnim satima ili ako gledamo u ostvarenoj dodanoj vrijednosti onda su to četiri takva broda itd."

Sve je počeo još 1971. kada je Tomislavov otac Božidar otvorio obrt “Debeljak - izrada vijaka”. “Moj je otac bio vrlo aktivan i radišan. Petnaest godina je od ponedjeljka do petka od 6 do 14 radio u tvrtki, nakon toga bi došao doma, pola sata ručao i zatim odlazio u radionicu, u kojoj bi bio do deset navečer. U radionici je provodio i vikende, a jedino slobodno vrijeme, nedjeljom popodne, provodio je s nama. U poslu sam od rođenja, a već s pet,šest godina počeo sam raditi u radionici,.. S 11 sam u radionici provodio i po 10 sati dnevno i uživao…”, prisjetio se Debeljak svojih početaka u razgovoru za Poslovni dnevnik. 

Njegov početak u Brodosplitu nije bio savršeno gladak već je bilo čak i nasilnih prosvjeda u jesen 2013. godine. Pobunjeni radnici pokušali su ući u Debeljakov ured, ali u tome su ih spriječili zaštitari. "Ovo se nikad nije događalo u Škveru. Radnici nemaju posla, smanjuju im se plaće, a s druge strane tu je 20 zaštitarki, šetaju okolo i protuzakonito snimaju ljude kad idu na zahod. Otvaraju ormare, govore radnicima kako da rade, a one u kancelarijama jedu, dižu noge na stolove i šminkaju se", negodovao je sredinom listopada 2013. Zvonko Šegvić, čelnik Nezavisnog sindikata Brodosplita.

Već idućeg dana radnik škvera Frane Lisica prekinuo je štrajk glađu kojega je započeo nakon što je primio obavijest da je protiv njega i još 253 radnika pokrenut disciplinski postupak zbog sumnje u nelegalnu obustavu rada. 

Štrajk radnika Uljanika i 3. maja Nacionalkapitalizam Top News Bog, domovina, nacija - Svi na pod, ovo je privatizacija!

Lisica je štrajk glađu prekinuo nakon što ga je ispred Glavne porte Brodosplita posjetio Debeljak koji je tom prilikom iskazao zanimanje za situaciju u kojoj se nalazi Lisica, te mu je rekao kako treba samo kratko napisati zbog čega je sudjelovao u rečenim aktivnostima. Također, rekao mu je da postoji velika mogućnost da im se prekine disciplinski postupak.

Nakon vrlo emotivnog razgovora Lisica je odlučio prestati sa štrajkom glađu te je napustio Glavnu portu Brodosplita i otišao kući. Debeljak je tom prilikom popričao s još 15-tak radnika Brodosplita, naglasivši kako škver treba dobre radnike i da se uz dobru volju sve može riješiti. Nakon što je doznao da mu je uprava zabranila ulaz u škver zbog sudjelovanja u prosvjedu, 50-godišnji Lisica, brodomonter s dugogodišnjim stažom u "Brodosplitu", otpočeo je štrajk glađu. 

"Nazvali su me lopovom, lažovom i teroristom, a nikome nikad nisam ni lipe uzeo, niti žao učinio. Sve sam zaslužio svojim rukama. Pošteno radim u škveru već 23 godine i sad mi ne daju da uđem u firmu koju sam sam stvarao. Samohrani sam otac dvoje djece, žena mi je umrla mlada, pa ih sam podižem kroz život, a mene neki Debeljak naziva lažovom!? Štrajkat ću glađu ispred škvera dok me u kapsilu ne odvezu!", izjadao se Lisica Slobodnoj Dalmaciji.

S godinama se stabilizirala situacija i u Brodosplitu, prosvjedi škverana su sada dio prošlosti, a sve više se priča o poslovnim uspjesima.

Kako će izgledati preuzimanje Uljanika gdje će Debeljak igrati nešto manju ulogu jer zajednička ponuda DIV-a i Fincantierija je u omjeru 30 naprema 70 posto. Ipak, možda šefovi Fincantierija odluče povjeriti Debeljaku potpunu kontrolu nad spašavanjem posrnulog diva.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.