Ekonomix
551 prikaza

Dali su milijarde dolara za kompanije koje su poslije propale

Scene iz filma Vuk s Wall Streeta
Themoviedb.org
Milijarde dolara potrošene na preuzimanje kompanija nisu nužno jamac uspješnosti poslovanja zajedničke kompanije

Američki telekom Verizon Communications objavio je u ponedjeljak preuzimanje internetskog diva Yahoo za oko pet milijardi dolara, što je oko 35 milijardi kuna. Preuzimanje bi trebalo poboljšati Verizonovo internetsko poslovanje, a nije naodmet spomenuti i da je Yahoo i dalje među najposjećenijim stranicama na internetu. Prema nekim procjenama više od 300 milijuna korisnika svakog mjeseca posjeti neku Yahoo stranicu što ih čini trećima po broju posjetitelja iza Googlea i Facebooka.

Yahoo će prestati postojati kao kompanija s vlastitom uslugom ili proizvodima već će ostati samo udjeli u Yahoo Japan i kineskoj Alibaba Group Holding. 15 posto dionica Alibabe u vlasništvu Yahooa procjenjuje se na oko 25 milijardi dolara. Prije nekoliko godina Microsoft je pokušao preuzeti Yahoo za 44 milijarde dolara. Krajem 2011. godine ponudili su 18 milijardi dolara, ali uprava je obje ponude odbila.

Milijarde dolara koliko je plaćeno za preuzimanje Yahooa i dalje je kikiriki u odnosu na neka druga preuzimanja, a u nastavku pročitajte detalje o nekim od najvećih preuzimanja kompanija u povijesti.

AOL-Time Warner: povijest propasti

Spajanje tadašnjih AOL-a i Time Warnera za 186,2 milijarde dolara početkom 2000. godine i dalje je rekorder po postignutoj cijeni za preuzimanje. AOL, pružatelj usluge dial-up interneta, bio je na vrhuncu moći kao neprikosnoveni vladar interneta u SAD-u. Time Warner imao je priliku dobiti novu distribucijsku platformu, a AOL je dobivao neviđenu količinu sadržaja za distribuciju pretplatnicima. Međutim, nedugo nakon spajanja, došlo je do raspada tehnološkog sektora u SAD-u. AOL Time Warner 2002. godine imao je gubitke od 99 milijardi dolara, što je i dan danas rekord za gubitke bilo koje kompanije na svijetu. Cijene dionica AOL-a izgubile su 200 milijardi dolara vrijednosti, pale su s 226 milijardi na oko 20 milijardi dolara.

Britanci i Nijemci ratuju

Drugo najveće preuzimanje je neprijateljsko preuzimanje njemačke Mannesmann grupe koje je krajem 1999. godine proveo britanski Vodafone Airtouch. Procjenjuje se da je ukupno potrošeno oko 185 milijardi dolara kako bi Vodafone preuzeo industrijskog diva Mannesmanna koji je u to doba imao više od 100.000 zaposlenih diljem svijeta. Mannesmann je svojevremeno bio jedan od najvećih kompetitora Deutche Telekomu i zbog toga je bio iznimno zanimljiv Vodafoneu za širenje poslovanja. 

Šefovi njemačke kompanije odbijali su prihvatiti ponude britanskog telekoma zato što su bili uvjereni da kulture rada tih dviju zemalja nisu kompatibilne i da bi bilo problema sa sindikatima i predstavnicima radnika dođe li do prevelikih promjena. Nakon preuzimanja, telekomunikacijski odjeli Mannesmanna integrirani su u Vodafone dok su ostali odjeli odvojeni i prodani najboljim ponuđačima. Salzgitter AG kupio je odjel proizvodnje cijevi zajedno s imenom Mannesmann.

Komunikacijski divovi

I treće najveće preuzimanje tiče se komunikacijskog sektora. 2013. godine, Verizon je preuzeo Cellco Partnership za otprilike 130 milijardi dolara. U iznimno kompleksnim poslovnim transakcijama, Verizon Communications otkupio je 45% posto Vodafoneova udjela u zajedničkoj kompaniji Verizona i Vodafonea pod nazivom Cellco Partnership. Nakon preuzimanja preimenovali su kompaniju u Verizon Wireless i danas su najveći mobilni telekom u SAD-u s više od 14 milijuna pretplatnika.

Duhan i bankovna kriza

Tridesetak milijardi dolara manje koštalo je razdvajanje Phillip Morris International od majčinske tvrtke Atria. U kolovozu 2007. godine, Atria je odlučila prodati Phillip Morris dioničarima kako bi mogli razdvojiti duhansku industriju izvan SAD-a od ostalih proizvoda. Naime, Atria je bila vlasnik Kraft Foods koji je prodavao mnoge prehrambene proizvode poput Milka čokolada, Philadelphia namaza i Oreo keksa.

2007. godine, netom prije financijske krize, Royal Bank of Scotland zajedno s belgijskim Fortisom i španjolskim Santanderom planirala je preuzeti nizozemski ABN AMRO za stotinjak milijardi dolara. Preuzimanje je bilo uspješno, ali zbog velikih kredita i financijskih problema RBS-a nizozemske vlasti morale su uskočiti i spasiti ABN AMRO.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.