Ekonomix
3103 prikaza

Broje aute na parkingu i zarađuju milijune

Parking
Getty images
Oni koji procjenjuju tržište na osnovi praćenja cijena, kretanja roba i sličnog, debelo su zapeli u prošlom stoljeću

Haasova poslovna škola na Sveučilištu Berkeley objavila je vijest o najnovijem trendu među burzovnim mešetarima. Kako uoči kvartalnih izvještaja više ne bi morali odgonetati stanje u tvrtkama čijim dionicama žele trgovati, oni sve češće plaćaju za podatke iz satelitskih promatranja.

Profesor Panos Patatoukas s Haasa nešto je o tome načuo i ranije, ali je to očito smatrao egzotičnom pojavom s nejasnim prednostima. Sve dok mu jedan od studenata nije došao s pričom kako je osnivač Walmarta u svoje vrijeme angažirao radnike koji su brojali automobile po parkiralištima prodajnih centara. Kako bi vidio kako prodajni centri doista posluju. Patatoukas se zamislio i krenuo istraživati.

Nazvao je tvrtku koja danas pruža isto, ali preko satelita, znači i brže i više i točnije i s direktorom tvrtke dogovorio znanstvenu suradnju. Od Fisherovog centra za poslovnu analitiku dobio je novac i uspio kupiti 4,8 milijuna satelitskih snimaka parkirališta ispred 67.000 prodajnih centara diljem SAD-a, koji su u vlasništvu velikih tvrtki. Jedna od njih bila je i Walmart. Ispalo je da, koliko god ovakva satelitska promatrajuća usluga bila skupa, ona mešetarima donosi veliku korist.

"Informacijska prednost ovakve vrste donosi 4 do 5 posto veći profit u tri dana oko doba kvartalnih izvještaja, što je značajno puno ako se uzme u obzir o kako kratkom razdoblju je riječ", kazao je Patatoukas za članak na stranici fakulteta.

Danas postoje dvije velike tvrtke koje pružaju ovakve satelitske usluge; to su RS Metrics i Orbital Insight. I nije riječ samo o prodajnim centrima, nego i o poljima primjerice kukuruza, uopće bilo čega pri čemu ulogu igra brojnost nečega na velikoj površini. Usjevi i parkirani automobili pritom su najpogodniji za primjenu ovakvog, satelitskog načina "ispitivanja poslovanja" tvrtke.

Herman Potočnik Sve je predvidio Znanost Pionir astronautike i prvi svemirski arhitekt bio je rodom iz Pule

Oni podaci koje je naveo Patatoukas, zapravo se odnose na 4,8 milijuna satelitskih snimaka koji se na području SAD-a naprave isključivo pri promatranju parkirališta prodajnih centara, i to – svakodnevno. Zapravo je riječ o podacima koji se odnose na razdoblje od 2011. do 2017. godine, te o 75.992 prodajnih centara, pa je lako zamisliti da bi danas razmjeri promatranja satelitima iz orbite oko Zemlje danas mogli biti i veći.

A što ustanovili ljudi s Haasove poslovne škole analizirajući podatke? Otkrili su da stručnjaci za tržište, koji objavljuju službene prognoze o tome kakvi će biti kvartalni izvještaji tvrtki, zapravo uopće ne koriste satelitske snimke. Istraživali su dalje i otkrili da je posljednjih godina povećano trgovanje vlasničkim udjelima onih tvrtki čiji podaci s parkirališta izgledaju loše uoči kvartalnih izvještaja.

Očito mešetari ciljano idu za tim da koriste razliku između stvarnog stanja, koje oni zahvaljujući satelitima znaju, i onog koje analitičari tržišta procjenjuju bez satelita. Jedno plus drugo, na Haasu su zaključili da informacije zapravo uopće nisu dovele do realnijeg određivanja cijena na burzama.

Sateliti u Zemljinoj orbiti | Author: NASA/JPL NASA/JPL

Cijene se još uvijek, unatoč velikim informacijskim sustavima, određuju uvelike proizvoljno, ne prikazuju realnu sliku poslovanja tvrtki, a u najboljoj poziciji za zaraditi su oni koji plaćaju satelitske snimke. No, takvo stanje čini se da ipak neće potrajati zbog, kako se navodi u analizi s Haasa, sve pristupačnijih tehnologija.

Prvo što se osnivaju nove tvrtke za satelitsko promatranje, poput tvrtke "Planet", koja je doslovno bacila svoje tehnološko oko na najveći Walmart u SAD-u, onaj u New Yorku. Planet je start-up i okupio je slične kompanije koje su se udružile u razvoj kamera visoke rezolucije, a usto i radarskih senzora koji bi bili kadri promatrati površinu planeta i kada je oblačno vrijeme.