Najveći dijamanti nastaju u rastaljenom metalu duboko u Zemlji

Dijamanti
Ayswaryak/ CC BY-SA 3.0
Za neke od navrednijih znanstvenici su utvrdili da su nastali na dubini od čak 660 kilometara ispod površine planeta

Neki od najvećih i najvrednijih dijamanata ikada otkrivenih, nastali su duboko u unutaršnjosti Zemljine kore, u rastaljenom metalu, objašnjava istraživanje objavljeno u znanstvenom časopisu Science. Po svemu, porijeklo dijamanata iz dubine Zemlje poznato je bilo odavno. Većina dijamanata nastala je na dubinama od između 150 i 250 kilometara ispod Zemljine površine, gdje je bila izložena visokim tlakovima i visokim temperaturama, bitno iznad 1000 stupnjeva Celzija, što su uvjeti bez kojih nije moguće stlačivanje ugljika u dijamantsku kristalnu rešetku.

Konačno, većina dijamanata na površinu se probija vulkanskim erupcijama, da bi znanstvenici o njihovom porijeklu, o kemijskim i fizikalnim uvjetima u kojima su nastali, ponajviše bili u stanju doznati zahvaljujući nečistoćama zaostalima u njima, odnosno iz stijena u kojima su pojedini dijamanti pronađeni. Istraživači iz znanstvene skupine oko Evana Smitha iz Gemological Institute of America u New Yorku tim su tragom istraživali ostatke nakon obrađivanja posebno velikih dijamanata poput Cullinan ili Lesotho Promise.

Oppenheimer blue 57,6 milijuna dolara Ekonomix Prodao je jedan do najskupljih dijamanata u povijesti, a ima ih još

Nije trebalo dugo dok su u njihovoj unutrašnjosti pronašli čestice željeza i nikla u prvom redu, ali i nekristaliziranog ugljika, sumpora, metana i vodika. Jedno plus drugo, iz aviona im je postalo jasno da je takav dijamant mogao nastati isključivo u uvjetima koji su u trenutku nastanka vladali na dubini od između 410 i 660 kilometara. Otkriće o ovako egzotičnom porijeklu tih rijetkih kristala naravno da se istog trenutka isplatilo i vlasnicima takvih dijamanata, postali su preko noći još dragocjeniji. S druge strane, zahvaljujući proučavanju dijamanata na ovaj način, znanstvenici su dokazali ili doznali mnoštvo stvari o povijesti Zemlje, te o uvjetima koji vladaju na tako velikim dubinama.

Posljednje istraživanje bilo je vrlo korisno zbog specifične mješavine rastaljenog željeza i nikla u kojem je dijamant nastao, a što ne bi bilo moguće bez cijelog niza drugih uvjeta koji su ovim otkrićima posredno dokazani. Prije dvije godine znanstvenici su jednim drugim istraživanjem dokazali prisutnost vode čak i na takvim dubinama na kojima dijamanti nastaju. Konkretno, bila je riječ o pronalasku čestice takvog minerala u jednom vrlo malom dijamantu, koji naprosto ne može nastati bez prisutnosti vode.