Tehno
5122 prikaza

Umišljeni: Nudili im 740, sad se prodaju za 40 milijuna dolara

Pebble sat
Wikipedia
Prikupili su više od 12 milijuna dolara na Kickstarteru, ali sada su javno rekli da neke proizvode nikad neće izraditi

Kickstarter, najpopularnija platforma za crowdfunding prava je Schrödingerova mačka. Istovremeno su najbolja stvar ikad koja će promijeniti ekonomiju ili najgora stvar ikad koja će uništiti povjerenje kupaca prema malim proizvođačima, sve ovisi koga pitate. Deseci tisuća ljudi koji su svoj novac dali za Pebbleove proizvode mogli bi se uskoro naći u ovoj drugoj kategoriji.

Vjerojatno ste čuli da Fitbit za četrdesetak milijuna dolara preuzima Pebble i njihovo poslovanje. 

Nekad je to bilo znatno drugačije. Prije četiri godine Eric Migicovsky tražio je 100.000 dolara na Kickstarteru da bi financirao pokretanje inovativne kompanije. U roku od nekoliko sati skupio je taj novac, a do kraja kampanje imao je 10 milijuna dolara za financiranje Pebblea i njihovih satova. 

Samouvjereno odbijanje

Zasigurno je takav nezapamćen uspjeh i medijska pažnja nakon kampanje podigla njegovo povjerenje u nebesa. Barem je bio dovoljno samouvjeren da odbije ponudu od 740 milijuna dolara japanskog urara Citizena prošle godine. Kasnije, kada je bilo izvjesno da Apple izlazi na tržište pametnih satova Migicovsky je govorio da mu Apple Watch nije prijetnja. "Oni žele biti Rolex u pametnim satovima. S druge strane, mi smo Swatch" govorio je Migicovsky, a prenosi qz.com.

Nakon što je Apple izbacio svoje čudo tehnologije na tržište, prodaja Pebblea je značajno pala. Migicovsky je opet samouvjereno odbio ponudu o preuzimanju. Ovog puta su mu iz Intela nudili 70 milijuna dolara.

Danas se Pebble prodaje za 40 milijuna dolara, a kako piše Bloomberg, riječ je o kupovini intelektualnog vlasništva i preuzimanju zaposlenika. S druge strane, tih 40 milijuna dolara ne pokriva ni trenutačna dugovanja Pebblea. Još nije razjašnjeno je što će se dogoditi s narudžbama. Nedavno završena Kickstarter kampanja Pebblea prikupila je više od 12 milijuna dolara od nešto više od 66.000 ljudi koji su dali više ili manje novca i sada ostaje otvoreno pitanje što će se njima dogoditi.

Tri proizvoda ugašena

Ono što su iz Pebblea jasno i glasno rekli je da barem tri proizvoda nikad neće ugledati svjetlost dana. Riječ je o Time 2, Core i posebnom izdanju Pebble Timea. Svi koji su dali novac za te proizvode dobit će povrat novca, ali još uvijek nije jasno ni kad ni koliki iznos će dobiti.

Naime, Kickstarter uzima minimalno 5% od prikupljenog iznosa. Zatim, naplaćuju i 3% za procesuiranje plaćanja te još 20 centi po svakoj transakciji. Ukupno to znači da je više od milijun dolara iz prikupljene kampanje otišlo na birokratske troškove. Osim toga, obećali su pokriti troškove dostave i carine za sve koji i to morali platiti.

Kompanija koja je grcala u dugovima i koja je bila prisiljena prodati se za "sitan" novac teško će prikupiti dovoljno novca da vrati sve što su obećali. Važno je i naglasiti da, barem prema američkoj zakonskoj regulativi, Kickstarter ne snosi nikakvu odgovornost za ispunjavanje obećanja.

Gdje je novac?

Američke pravne službe dosad nisu previše pažnje obraćale na Kickstarter. Prošle godine su krenule u progon Erika Chevaliera, čovjeka iza jednog neuspjelog projekta. Treba imati u vidu da je on prikupljeni novac potrošio na stanarinu, selidbu i osobnu opremu. S druge strane, teško je za predvidjeti što će se događati s novcem prikupljenim u Pebbleovoj kampanji.

Čak i ako vrate sav prikupljeni novac, ostaje pitanje sudbine i tisuća njihovih satova koji su već prodani. "Za sad će svi Pebble satovi raditi normalno. U budućnosti možda ćemo smanjiti neke funkcije satova", stoji u Pebbleovoj objavi na Kickstarteru.

Posebno je tu riječ o brojnim aplikacijama koje su bile dostupne isključivo u Pebbleovu ekosustavu. Sudeći po ostalim sličnim spravama koje su izlazile iz mode, skupocjeni Pebble bi uskoro mogao postati tek preskupi sat kojeg morate puniti.

Druge propale priče

I neke druge kompanije bile su jako samouvjerene. Primjerice, Snapchatov osnivač Evan Spiegel odbio je ponudu Facebooka od 3 milijarde dolara za preuzimanje kompanije. Tada se činilo da je Snapchat samo jedna od mnogih inovativnih kompanija koja će za par mjeseci nestati, ali ovih dana oni pripremaju izlazak na burzu gdje bi vrijednost kompanije trebala biti oko 25 milijardi dolara.

Međutim, takvi uspjesi su rijetkost. Najpopularnija stranica za grupnu kupovinu, američki Groupon, mogao je otići u Googleovo vlasništvo 2010. godine za 6 milijardi. Osnivač Andrew Mason je odbio i sada njegova kompanija vrijedi znatno manje, oko 2,3 milijarde dolara. Možda i najveći primjer viška samouvjerenosti pokazao je osnivač Yahooa, Jerry Yang. Nešto prije financijskog sloma 2008. godine odbio je Microsftovu ponudu od 44,6 milijardi dolara za preuzimanje Yahooa. Prije nekoliko mjeseci, Verizon je preuzeo osnovne dijelove Yahooa za manje od 5 milijardi dolara.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.